| Un 
                        record dels seus temps d'escola? - L'ambient càlid de la classe, a l'hivern, amb 
                        l'escalfor d'una senzilla estufa de serradures, mentre 
                        el mestre anava llegint amb veu alta i magnífica 
                        dicció fragments d'obres literàries molt 
                        ben seleccionades. La pissarra, els dies més assenyalats, 
                        apareixia plena amb grans dibuixos artístics pintats 
                        amb guixos de colors. També els mapes eren dibuixats 
                        i acolorits amb guix a la pissarra. Mentre, nosaltres, 
                        ens afanyàvem a reproduir-los al quadern.
 També sento molt viva la il·lusió 
                        amb què esperàvem el primer dia de cada 
                        curs, la fruïció amb què començàvem 
                        a fullejar els llibres nous que ja ens trobàvem, 
                        en arribar, damunt del pupitre. Tot el conjunt em desvetlla 
                        un gran afecte i gratitud envers la institució 
                        i les persones.
 Quin personatge del 
                          món de l'educació l'ha influït més?- Des de la pràctica Lorenzo Milani i Celestin 
                          Freinet. Des de la teoria, en aquest moment, he de fer 
                          esment de Carl Rogers, encara que n'hi ha d'altres.
 Citi'ns ara, un personatge 
                          històric pel que senti una especial predilecció.- N'hi ha molts: Ramon Llull, Narcís Monturiol, 
                          Albert Schweitzer, Luther King, Gandhi, Teresa de Calcuta, 
                          Gabriela Mistral...
 Un encert de l'educació 
                          actual?- La seva generalització i l'esforç per 
                          arribar a tothom. I l'intent de transmetre el valor 
                          de la llibertat i la justícia.
 . ... I una mancança?- Que malgrat l'esforç, encara no arriba a tothom 
                          de la mateixa manera. Si tots els animals de la granja 
                          són iguals, encara n'hi ha alguns que són 
                          més iguals que els altres, com diria Orwell. 
                          A més d'això trobo a faltar molt de compromís.
 Quin ha de ser l'element 
                          més irrenunciable a qualsevol escola?- El bon ambient, format pel respecte i l'estimació 
                          mútues, juntament amb l'alegria i el bon humor 
                          que animin un treball conjunt, cooperatiu i assossegat, 
                          dirigit vers aprenentatges tan valuosos que mereixin 
                          tots els esforços necessaris per assolir-los. 
                          Dins d'aquest panorama que pot semblar idíl·lic 
                          (ja sé que és molt fàcil dir-ho), 
                          també és irrenunciable que ningú 
                          no es quedi pel camí. Crec que tant a primària 
                          com a la secundària obligatòria és 
                          preferible que els nivells mínims no siguin tan 
                          elevats i que hi pugui arribar tothom.
 Considera certa l'opinió 
                          que, en conjunt, moltes famílies han desertat 
                          de la responsabilitat en l'educació dels seus 
                          fills?- En general, no ho crec. Sempre hi ha excepcions. Ens 
                          queixem que les famílies no col·laboren 
                          prou, però el que passa és que hi ha equivocacions 
                          i sobretot molt desconeixement de quina hauria de ser 
                          la conducta educativa més encertada en cada moment 
                          per part dels pares i mares. Necessiten formació 
                          i orientació. Però les famílies 
                          saben que l'educació dels seus fills és 
                          molt important per al seu futur. He de reconèixer, 
                          no obstant, que sovint s'espera massa de l'escola i 
                          li deleguen responsabilitats que haurien de ser més 
                          pròpies de la família, o almenys més 
                          compartides.
 Què es pot fer 
                          amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?- Ara sembla que vulguin fer que repeteixi o que se'n 
                          vagi (derivant-lo cap a itineraris i sortides més 
                          ràpides del sistema). Però aquest alumnat 
                          té el dret a ser a l'escola, a ser tingut en 
                          compte, a ser ajudat amb tots els mitjans de què 
                          es disposi per arribar al seu màxim desenvolupament 
                          personal, que això és l'èxit. Si 
                          no se sent mai l'experiència d'èxit a 
                          l'escola, el futur, a més d'incert, pot resultar 
                          desagradable i s'haurà contribuït a la infelicitat 
                          de moltes persones. La societat no pot desaprofitar 
                          la immensa riquesa del cabal humà.
 Hauríem de tenir clar que l'èxit no significa 
                          obtenir bones qualificacions en algunes assignatures, 
                          sinó desenvolupar totes les possibilitats dels 
                          infants i joves fins allà on els sigui possible 
                          a cadascun. I si es té en compte que l'aspecte 
                          intel·lectual no és més que una 
                          de les moltes cares que cal desenvolupar en una educació 
                          global i completa, llavors l'èxit podrà 
                          ser experimentat per quasi tots en algun aspecte.
 La utopia hauria de ser tendir a la totalitat. Si l'aprenentatge 
                          intel·lectual ja és complex i difícil 
                          d'obtenir, almenys amb els nivells que es proposen actualment, 
                          què passa amb l'educació moral o espiritual, 
                          amb la formació afectiva o emocional, amb l'educació 
                          cívica i social, amb l'estètica o artística, 
                          l'educació física... Ningú no pot 
                          aspirar a tenir èxit en tots els aspectes que 
                          acabo d'esmentar, però sí que pot arribar 
                          a un mínim general vàlid. I segur que 
                          destacarà en alguna dimensió particular. 
                          La nostra tasca és ajudar tothom a trobar el 
                          seu camí i que ningú no estigui en inferioritat 
                          de condicions. Heus aquí l'èxit.
 Em sembla que he fugit d'estudi perquè la pregunta 
                          era: què es pot fer amb aquell alumnat. He intentat 
                          dir que el concepte d'èxit s'ha de canviar. I 
                          que s'ha de treballar molt més i de manera diferent 
                          abans d'arribar a la situació que es planteja 
                          (i que existeix realment) de no superar el nivell de 
                          l'escolarització obligatòria. Ara bé, 
                          arribats en aquest punt, si malgrat tots els esforços 
                          esmerçats i havent programat el currículum 
                          adaptat a les possibilitats de cada un, no se superen 
                          els mínims, encara s'hauria d'oferir una altra 
                          oportunitat abans d'enviar-los a la vida activa, en 
                          forma d'algun curs que se centrés en els punts 
                          més bàsics i necessaris, que no només 
                          són els intel·lectuals.
 Quina opinió 
                          li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?- Desconec amb detall l'ús que es fa dels recursos 
                          que s'hi ofereixen, tant de materials, bibliogràfics, 
                          audiovisuals o multimèdia com de les ofertes 
                          de formació que plantegen. Però totes 
                          les referències que tinc són excel·lents 
                          i suposen un servei extraordinari als centres i al professorat. 
                          Totes les escoles han de tenir inexcusablement bones 
                          biblioteques per al seu alumnat. I cal que s'utilitzin 
                          molt. Però no tots els centres poden tenir una 
                          completa mediateca pròpia ni el personal especialitzat 
                          amatent a les novetats. Per això, els centres 
                          de recursos són serveis de primera necessitat, 
                          de rendibilització de les inversions i de compartir 
                          els recursos.
 Quin paper han de jugar 
                          les tecnologies de la informació a l'escola?- Són imprescindibles per a la formació 
                          bàsica avui. La formació elemental clàssica 
                          de "llegir, escriure i comptar" s'ha d'ampliar 
                          afegint-hi les habilitats socials, el coneixement d'alguna 
                          altra llengua i l'alfabetització informàtica. 
                          Sense això no és possible una òptima 
                          inserció social amb llibertat i dignitat, ni 
                          una vida útil per a la persona i per a la comunitat.
 Les tecnologies de la informació s'han d'aprendre 
                          a utilitzar com a eina de treball i també s'han 
                          de fer servir com a recurs pedagògic per a l'aprenentatge 
                          de quasi totes les àrees. En aquest darrer sentit 
                          representen un eix transversal.
 Des de saber trobar informació (i seleccionar-la 
                          molt bé sobretot), fins a utilitzar l'ordinador 
                          per escriure i comunicar-se (si Freinet visqués 
                          el faria servir per a la correspondència escolar)... 
                          Per al càlcul i la resolució de problemes 
                          matemàtics o geomètrics, per a l'emmagatzematge 
                          i conservació de dades... Fins i tot per al treball 
                          amb imatges. Les possibilitats són extraordinàries. 
                          Però els mitjans són cars i no estan a 
                          l'abast de totes les famílies. Cal vetllar des 
                          de l'escola perquè aquesta no sigui una altra 
                          font de desigualtats.
 Com es pot fer possible 
                          el concepte "L'educació al llarg de la vida"?- En primer lloc, segurament, desvetllant des del primer 
                          moment a l'escola la curiositat i l'interès per 
                          seguir aprenent. Després, oferint possibilitats 
                          adaptades a les molt diverses necessitats dels col·lectius 
                          i de les persones.
 Amb humilitat, el professorat som els primers que hem 
                          de reconèixer que no ho sabem tot. L'exemple 
                          que s'està donant amb l'assistència des 
                          de fa tant de temps a les escoles d'estiu i cursos de 
                          perfeccionament és una bona mostra d'una actitud 
                          que va en aquesta línia. Però les ofertes 
                          de formació s'han d'adaptar contínuament 
                          a les noves i canviants necessitats.
 Considera que els mitjans 
                          de comunicació, especialment la televisió, 
                          col·laboren en l'educació general de la 
                          població?- Les enquestes donen màximes audiències 
                          a programes escombraria. Des del punt de vista educatiu 
                          no hi ha per on agafar-los i el qualificatiu més 
                          fluix que se m'acut és el de fastigós. 
                          Però, a més de la consideració 
                          estètica, hi ha coses molt pitjors. És 
                          injust que no s'aprofiti aquest immens potencial dirigint-lo 
                          als aspectes més constructius i elevats. La cultura 
                          del segle XXI no pot tenir els models que es proposen 
                          ara des d'algunes cadenes de televisió.
 Al costat d'això, el potencial instructiu i formatiu 
                          dels mitjans és extraordinari. Es necessita una 
                          formació específica per utilitzar positivament 
                          els mitjans. Hauria de resumir dient que no s'aprofita 
                          tot el que es podria, que les famílies han de 
                          vetllar pels efectes positius del mitjà, sovint 
                          oferint altres activitats alternatives. No es pot permetre 
                          de cap manera que continuï augmentant l'estadística 
                          del nombre d'hores exagerat que es passen a l'any els 
                          infants i joves veient qualsevol programa sense cap 
                          criteri. Sovint tots sols. Molts bons programes els 
                          haurien de veure junts tota la família i comentar-los.
 Què és 
                          més important preparar els alumnes pel futur 
                          o preparar el futur per als alumnes?- La primera cosa s'intenta fer bé a l'escola 
                          (i a casa) i ens toca com a professionals. La segona 
                          també és molt important, però no 
                          és ben bé la nostra especialitat, encara 
                          que també ens afecta com a ciutadans. Pertoca 
                          a tota la societat sencera i sobretot als governants. 
                          Ni una sense l'altra. Però el mercat no es preocupa 
                          especialment de les persones ni de deixar en el futur 
                          un món sostenible. Si canviessin les mentalitats 
                          (això sí que és en part la nostra 
                          feina), potser s'arribaria a preferir un menor benefici 
                          material i personal a curt termini a canvi d'una imponent 
                          inversió de futur consistent en la millor preparació 
                          i formació i en un món físicament 
                          i humanament més habitable. En relació 
                          amb el futur sostenible, ja es reconeix que la terra 
                          no és una herència dels avantpassats, 
                          sinó un préstec que ens fan els nostres 
                          fills, i que no podem malbaratar.
 Un llibre?- Molts: Ocells perduts, El jardiner, La lluna nova, 
                          de Rabindranath Tagore; Crist de nou crucificat, de 
                          Nikos Kazantzaki (semblant al Jesús que torna, 
                          d'Àngel Guimerà); Canigó de Jacint 
                          Verdaguer i Somni del cap de Creus de Carles Fages de 
                          Climent.
 Una cançó?- Cal que neixin flors a cada instant; No és 
                          això, companys; El país petit, de Lluís 
                          Llach; Ma quête, de Jacques Brel; Suzanna, de 
                          Leonard Cohen.
 Una pel·lícula? 
                          - El gran dictador (1940), de Charles Chaplin; Ser o 
                          no ser (1942), d'Ernst Lubitsch; Fahrenheit 451 (1967), 
                          de François Truffaut.
 Un paisatge?- El de la plana de l'Empordà amb el Canigó 
                          al fons, vista des del Mas Ventós, pujant a peu 
                          a Sant Pere de Roda, des de Vilajuïga, un dia clar 
                          de tramuntana.
 Un desig per a l'escola 
                          del futur?- L'acompliment de totes les utopies, perquè 
                          en aquest país puguin aprendre a viure i conviure 
                          junts amb un projecte col·lectiu tots aquells 
                          que hi vulguin venir, amb els que ja hi són, 
                          sense que ningú s'hi senti exclòs.
 
 |