| Un record 
                          dels seus temps d'escola?- 
                           Me'n vénen dos a la memòria: 
                          les tardes que el mestre ens llegia fragments de la 
                          Illíada i de l'Odissea, en què nosaltres 
                          no havíem de fer res més que escoltar 
                          i somiar, i la forta repressió de tot ordre que 
                          patíem (eren els anys 50). Suposo que mai no 
                          oblidaré una vegada que no em recordava com es 
                          deia "blat" en castellà, llengua que, 
                          com sabeu, era l'única que s'admetia en l'ensenyament. 
                          Era una pregunta oral de geografia (a l'escola érem 
                          més de seixanta i amb un sol mestre!) i jo vaig 
                          gosar dir que en català sí que sabia la 
                          resposta, però que no em recordava de la paraula 
                          castellana... L'esbroncada del mestre encara em ressona 
                          a les orelles. I això que el mestre era català 
                          i del meu mateix poble!.
 
 Quin personatge 
                          del món de l'educació l'ha influït 
                          més?
 - 
                          Una parella 
                          de mestres de la República amb qui vaig coincidir 
                          en una escola d' Esplugues a la darreria dels anys setanta. 
                          Havien estat readmesos a l'ensenyament i van voler aprofitar 
                          els darrers anys d'activitat laboral que els quedaven 
                          reincorporant-se al sistema educatiu. No recordo els 
                          seus noms. Ella em sembla que es deia Àngela, 
                          però no ho gosaria assegurar. Sé que quan 
                          es va jubilar va ser alcaldessa d'un poble de la Franja. 
                          Potser d'Alcampell. El que no he oblidat és la 
                          rapidesa amb què entengueren la problemàtica 
                          del Centre i del sistema educatiu, el seu mestratge 
                          a l'aula i als claustres, la satisfacció que 
                          sentien de poder exercir el seu ofici vocacional després 
                          de quatre dècades de desterrament i penalitats.
 
 Citi'ns ara un personatge 
                          històric pel que senti una especial predilecció- En primer lloc, tots aquells ciutadans i ciutadanes 
                          que, des de l'anonimat més estricte, han fet 
                          el que creien que havien de fer en el moment que els 
                          ha tocat viure.
 Si hem de posar noms, Gandhi, Ferrer i Guàrdia, 
                          Pau Casals, Pompeu Fabra i tants altres podrien ser-ne 
                          un petit exemple.
 
 Un encert de l'educació 
                          actual?- La democratització i l'extensió.
 I, una mancança?- El suport social i de tot ordre amb què hauria 
                          de comptar.
 
 Quin ha de ser per a una escola 
                          l'element més irrenunciable?- La dignitat.
 Considera certa l'opinió 
                          que, en conjunt, moltes famílies han desertat 
                          de la responsabilitat en l'educació dels seus 
                          fills?- Les famílies estan tan desconcertades com els 
                          mateixos ensenyants davant les transformacions socials 
                          que acaben configurant la mentalitat dels seus fills 
                          i determinant-ne el futur. Potser és per això 
                          que, entre la deserció i el compromís, 
                          diria que hi ha un bon reguitzell d'actituds a tenir 
                          en compte: tolerància, impotència, passivitat, 
                          autoritarisme, hiperprotecció...
 
 Què 
                          es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?- Primer de tot veure si el que entenem per "escolarització 
                          obligatòria" i per "èxit" 
                          és el que més li convé a aquell 
                          alumnat. Potser el problema no sigui tant de l'alumnat, 
                          com de la manca de flexibilitat del sistema educatiu 
                          i de la rigidesa mental dels qui l'han elaborat.
 Quina 
                          opinió li mereix la tasca dels centres de recursos 
                          pedagògics?- Molt bona, útil i cada 
                          vegada més present en l'ensenyament, tant per 
                          mitjà del contacte personal (formació-informació) 
                          com mediàtic. Caldria potenciar-la molt més 
                          encara.
 Quin 
                          paper han de jugar les tecnologies de la informació 
                          a l'escola?- Tot i que s'han incrementat 
                          notablement, encara han de fer un paper molt més 
                          important que l'actual. En algunes disciplines manquen 
                          programes específics de qualitat, i els mitjans 
                          als centres encara són clarament insuficients, 
                          poc emprats i, a voltes, indegudament monopolitzats.
 
 Com 
                          es pot fer possible el concepte "L'educació 
                          al llarg de la vida"?- Creant condicions que ho facilitin 
                          i mentalitzant la ciutadania.
 Considera 
                          que els mitjans de comunicació, especialment 
                          la televisió col.laboren en l'educació 
                          general de la població?- Poc i, en alguns casos, potser 
                          fins i tot fan tot el contrari.
 
  Què 
                          es més important, preparar els alumnes pel futur 
                          o preparar el futur per als alumnes?- No tinc cap dubte que totes 
                          dues coses van absolutament lligades. Són com 
                          l'ésser humà i la llengua, que la creem 
                          i configurem, i, alhora, ella ens crea i configura a 
                          nosaltres.
 
  Un 
                          llibre?- La vida i la mort de Jordi Fraginals, 
                          de Josep Pous i Pagès; Els germans Karamanzov, 
                          Fedor Dostoievski; Autobiografia precoç, Eugeni 
                          Ievtuixenco;
 Bearn, de Llorenç Villalonga; La poesia d'A. 
                          March; Tots el camins duen a Roma, d'Agustí Calvet; 
                          El quadern gris, de Josep Pla; Cien años de soledad, 
                          de Gabriel García Márquez; Trajecte final, 
                          Manuel de Pedrolo; Pedra de tartera, de Maria Barbal; 
                          Nosaltres el valencians, Joan Fuster...
 
  Una 
                          cançó?- Rossinyol i la majoria del cançoner 
                          popular. Al vent, Diguem no, Veles e vents, etc. de 
                          Raimon; I si canto trist, Més lluny, etc. de 
                          Lluís Llach; Imagine de John Lennon; Dioptria 
                          de Pau Riba; Qualsevol nit pot sortir el sol, de Sisa; 
                          A l'Escala, de Josep Tero; Què volen aquesta 
                          gent?, de Maria del Mar Bonet
 Una 
                          pel.lícula?- Moltes del cinema hongarès 
                          (no en recordo els títols). Qualsevol de Polanski, 
                          Kubrick, Kazan...
 
  Un 
                          paisatge?- La població, avui totalment 
                          abandonada, de Valldarques a l'Alt Urgell, vista des 
                          del cim. El litoral i la ciutat històrica de 
                          Barcelona, vistos des de Montjuïc.
 
 Un 
                          desig per a l'escola del futur?- Que tot mantenint l'alçada 
                          de mires que ha caracteritzat la nostra massa sovint 
                          trasbalsada tradició pedagògica, rebi 
                          els ajuts professionals i de tot ordre, necessaris per 
                          a dur endavant la seva tasca d'acollida i suport a l'alumnat 
                          actual, amb la cura i dignitat que el moment requereix.v
 |