| Un 
                        record dels seus temps d'escola? - Al final de la dècada dels 50, quan tenia 7 o 
                        8 anys, a l'escola escrivíem amb llapis i també 
                        amb tinta. Recordo els tinters, la tinta que calia recarregar 
                        periòdicament, les taques de tinta, el paper secant, 
                        les plumilles (que sovint es "despuntaven"), 
                        les lletres gòtiques... Afortunadament aviat va 
                        arribar una nova tecnologia: el bolígraf. Tot i 
                        que va costar que tothom l'acceptés, -"es 
                        perdrà el saber escriure amb bona lletra" 
                        - deien, .el bolígraf es va convertir en un estri 
                        d'ús universal. Era "tecnologia madura", 
                        com després ho van ser les calculadores electròniques 
                        o com avui ho són els ordinadors i Internet. La 
                        història es repeteix: malgrat les resistències 
                        inicials s'acaba imposant el sentit comú.
 Quin 
                          personatge del món de l'educació l'ha 
                          influït més?- No sabria dir quin personatge del món educatiu 
                          m'ha influït més perquè he après 
                          moltes coses de molts d'ells (Freinet, Rogers, Aussubel...). 
                          I sobretot he après dels què han estat 
                          els meus mestres, dels meus pares i dels companys d'estudis 
                          i de professió.
 Citi'ns 
                          ara, un personatge històric pel que senti una 
                          especial predilecció.- Edison, pels seu descobriment: el llum elèctric
 Un 
                          encert de l'educació actual?- Allargar l'escolaritat obligatòria fins els 
                          16 anys.
 
.I 
                          una mancança?- El món cada dia és més complex, 
                          tot canvia amb rapidesa (fins i tot el què cal 
                          saber) i augmenta la diversitat de l'alumnat, que per 
                          altra part cada cop està "més informat". 
                          En aquest marc, el professorat (especialment a l'etapa 
                          Eso necessita una major formació pedagògica 
                          que li proporcioni els instruments metodològics 
                          necessaris per afrontar les noves circumstàncies 
                          de la seva actuació docent.
 Quin 
                          ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol 
                          escola?- Que el major nombre possible d'alumnes (tots?) assoleixin 
                          al menys les competències bàsiques necessàries 
                          per a poder viure i desenvolupar-se en la societat actual. 
                          En estats com el nostre, que estan dins de l'anomenada 
                          "societat del benestar", les escoles i l'Administració 
                          haurien de posar tots els recursos necessaris per eradicar 
                          el fracàs escolar a nivell de competències 
                          bàsiques. I haurien d'aconseguir-ho.
 Considera 
                          certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies 
                          han desertat de la responsabilitat en l'educació 
                          dels seus fills?- No. No obstant això, en el "món 
                          canviant" d'avui en dia resulta molt més 
                          difícil educar que al "món més 
                          estable" que hi havia fa cent anys. Una part de 
                          l'educació continuada que necessitem gairebé 
                          tots quan som pares és precisament l'actualització 
                          de la formació que tenim per a desenvolupar aquest 
                          rol, ja que molts dels models adquirits dels nostres 
                          pares ja no serveixen en el món actual...
 Què 
                          es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?- En primer lloc caldria continuar l'ajust del sistema 
                          educatiu per tal de reduir significativament aquest 
                          trenta per cent de fracàs escolar que tenim al 
                          final de l'Eso: revisar l'organització d'aquesta 
                          etapa i els agrupaments dels alumnes, ajustar els programes 
                          considerant les competències bàsiques, 
                          identificar i difondre maneres "factibles" 
                          d'integrar més les Tic als centres i de tractar 
                          la diversitat, revisar a fons la formació del 
                          professorat i incentivar els docents que desenvolupin 
                          tasques d'especial dificultat...
 D'aquesta manera es podrien aconseguir millores significatives. 
                          Tot i així quedarien alumnes que, tot i assolint 
                          unes competències bàsiques, no superarien 
                          l'Eso. Per a ells cal disposar d'uns bons programes 
                          de transició al treball.
 Quina 
                          opinió li mereix la tasca dels centres de recursos 
                          pedagògics?- Molt bona. No obstant això, ara cal que aprofitin 
                          les possibilitats que dóna Internet i realitzin 
                          també les seves tasques (orientar, assessorar, 
                          dinamitzar, ordenar i proporcionar recursos) a través 
                          del ciberespai.
 Quin 
                          paper han de jugar les tecnologies de la informació 
                          a l'escola?- Entenc que les principals funcions de les Tic a l'escola 
                          son:
 
                          Matèria curricular; 
                            cal que tothom adquireixi unes competències 
                            bàsiques en Tic Eina general de treball 
                            dels professors i dels estudiants pel procés 
                            de la informació Font d'informació 
                            (enciclopèdies virtuals, portals educatius, 
                            webs docent, tot tipus de webs...) Canal de comunicació, 
                            que facilita la col.laboració entre professors, 
                            alumnes...Instrument didàctic 
                            (materials didàctics multimèdia, pissarra 
                            digital...)  Com es pot fer possible 
                          el concepte "L'educació al llarg de la vida"?- Per una part, l'escola ha de formar persones amb iniciativa 
                          davant de les problemàtiques canviants que ens 
                          presenta la nostra societat; persones que sàpiguen 
                          documentar-se i cercar solucions aplicant tot tipus 
                          de tècniques: deductives, inductives, holístiques..
 Més tard, l'activitat professional de cadascú 
                          i la possibilitat d'accés a institucions especialitzades 
                          (universitats, empreses de formació) facilitarà 
                          l'assoliment dels nous aprenentatges que en cada moment 
                          siguin necessaris. Per a les persones que no tinguin 
                          aquestes oportunitats, l'escola i els municipis s'hauran 
                          d'encarregar d'oferir a tothom els aprenentatges de 
                          noves competències bàsiques que en cada 
                          moment resultin indispensables.
 Considera 
                          que els mitjans de comunicació, especialment 
                          la televisió, col·laboren en l'educació 
                          general de la població?- Molt. Les persones a través dels mitjans de 
                          comunicació aprenem moltes coses a totes les 
                          edats. Més enllà de l'escola, els mitjans 
                          de comunicació avui en dia proporcionen bona 
                          part d'aquesta necessària "formació 
                          continuada al llarg de la vida"
 Què 
                          és més important preparar l'alumnat pel 
                          futur o preparar el futur per a l'alumnat?- Hem de preparar els alumnes pel futur, tot i que avui 
                          sigui potser més incert que mai. Per això 
                          cal proveir els alumnes d'estris que els hi puguin resultar 
                          útils: habilitats de cerca d'informació, 
                          sentit crític, autonomia, ús del ciberespai...
 No obstant això, no hem de renunciar a tractar 
                          d'influir en el futur i, quan de menys, allunyar-nos 
                          decididament d'alguns dels "futurs possibles": 
                          societats amb poca justícia social, societats 
                          sense llibertat, societats bel.licistes...
 Un 
                          llibre?- Frases i cites. Permeten destil·lar molt del 
                          saber humà que hem acumulat a través de 
                          l'experiència de tots els avantpassats.
 Una 
                          cançó?- "Cantares" d'Antonio Machado, interpretada 
                          per Joan Manuel Serrat.
 Una 
                          pel·lícula? - "2001, l'odisea de l'espai" amb guió 
                          de Arthur C. Clarke i Stanley Kubrick i dirigida per 
                          aquest darrer el 1968.
 Un 
                          paisatge?- Venècia.
 Un 
                          desig per a l'escola del futur?Posat's a demanar, seran 3 els desitjos:
 
                          Pissarres digitals a totes 
                            les aules de classe de les nostres escoles. Vegeu la seva màgia 
                            a http://dewey.uab.es/pmarques/pizarra.htm. 
                          Adequada formació tecnològica 
                            i didàctica del professorat. Creuada contra el fracàs 
                            escolar: que tothom, si més no, assoleixi les 
                            competències bàsiques |