reporteducació Dossiers digitals Línies Mestres, parers entorn l'educacióEntrevistes de l'actual curs 2003-2004

 
Pere Marqués

01/09/2003. PERE MARQUÉS
Professor de Tecnologia Educativa. Expert en l'aplicació de les Tic a l'Educació.

  Una part de l'educació continuada que necessitem gairebé tots quan som pares és precisament l'actualització de la formació que tenim per a desenvolupar aquest rol, ja que molts dels models adquirits dels nostres pares ja no serveixen en el món actual...
       
Un record dels seus temps d'escola?
- Al final de la dècada dels 50, quan tenia 7 o 8 anys, a l'escola escrivíem amb llapis i també amb tinta. Recordo els tinters, la tinta que calia recarregar periòdicament, les taques de tinta, el paper secant, les plumilles (que sovint es "despuntaven"), les lletres gòtiques... Afortunadament aviat va arribar una nova tecnologia: el bolígraf. Tot i que va costar que tothom l'acceptés, -"es perdrà el saber escriure amb bona lletra" - deien, .el bolígraf es va convertir en un estri d'ús universal. Era "tecnologia madura", com després ho van ser les calculadores electròniques o com avui ho són els ordinadors i Internet. La història es repeteix: malgrat les resistències inicials s'acaba imposant el sentit comú.

Quin personatge del món de l'educació l'ha influït més?
- No sabria dir quin personatge del món educatiu m'ha influït més perquè he après moltes coses de molts d'ells (Freinet, Rogers, Aussubel...). I sobretot he après dels què han estat els meus mestres, dels meus pares i dels companys d'estudis i de professió.

Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti una especial predilecció.
- Edison, pels seu descobriment: el llum elèctric

Un encert de l'educació actual?
- Allargar l'escolaritat obligatòria fins els 16 anys.

….I una mancança?
- El món cada dia és més complex, tot canvia amb rapidesa (fins i tot el què cal saber) i augmenta la diversitat de l'alumnat, que per altra part cada cop està "més informat". En aquest marc, el professorat (especialment a l'etapa Eso necessita una major formació pedagògica que li proporcioni els instruments metodològics necessaris per afrontar les noves circumstàncies de la seva actuació docent.

Quin ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol escola?
- Que el major nombre possible d'alumnes (tots?) assoleixin al menys les competències bàsiques necessàries per a poder viure i desenvolupar-se en la societat actual. En estats com el nostre, que estan dins de l'anomenada "societat del benestar", les escoles i l'Administració haurien de posar tots els recursos necessaris per eradicar el fracàs escolar a nivell de competències bàsiques. I haurien d'aconseguir-ho.

Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies han desertat de la responsabilitat en l'educació dels seus fills?
- No. No obstant això, en el "món canviant" d'avui en dia resulta molt més difícil educar que al "món més estable" que hi havia fa cent anys. Una part de l'educació continuada que necessitem gairebé tots quan som pares és precisament l'actualització de la formació que tenim per a desenvolupar aquest rol, ja que molts dels models adquirits dels nostres pares ja no serveixen en el món actual...

Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització obligatòria amb èxit?
- En primer lloc caldria continuar l'ajust del sistema educatiu per tal de reduir significativament aquest trenta per cent de fracàs escolar que tenim al final de l'Eso: revisar l'organització d'aquesta etapa i els agrupaments dels alumnes, ajustar els programes considerant les competències bàsiques, identificar i difondre maneres "factibles" d'integrar més les Tic als centres i de tractar la diversitat, revisar a fons la formació del professorat i incentivar els docents que desenvolupin tasques d'especial dificultat...
D'aquesta manera es podrien aconseguir millores significatives. Tot i així quedarien alumnes que, tot i assolint unes competències bàsiques, no superarien l'Eso. Per a ells cal disposar d'uns bons programes de transició al treball.

Quina opinió li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
- Molt bona. No obstant això, ara cal que aprofitin les possibilitats que dóna Internet i realitzin també les seves tasques (orientar, assessorar, dinamitzar, ordenar i proporcionar recursos) a través del ciberespai.

Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació a l'escola?
- Entenc que les principals funcions de les Tic a l'escola son:

  • Matèria curricular; cal que tothom adquireixi unes competències bàsiques en Tic
  • Eina general de treball dels professors i dels estudiants pel procés de la informació
  • Font d'informació (enciclopèdies virtuals, portals educatius, webs docent, tot tipus de webs...)
  • Canal de comunicació, que facilita la col.laboració entre professors, alumnes...
  • Instrument didàctic (materials didàctics multimèdia, pissarra digital...)

Com es pot fer possible el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- Per una part, l'escola ha de formar persones amb iniciativa davant de les problemàtiques canviants que ens presenta la nostra societat; persones que sàpiguen documentar-se i cercar solucions aplicant tot tipus de tècniques: deductives, inductives, holístiques..
Més tard, l'activitat professional de cadascú i la possibilitat d'accés a institucions especialitzades (universitats, empreses de formació) facilitarà l'assoliment dels nous aprenentatges que en cada moment siguin necessaris. Per a les persones que no tinguin aquestes oportunitats, l'escola i els municipis s'hauran d'encarregar d'oferir a tothom els aprenentatges de noves competències bàsiques que en cada moment resultin indispensables.

Considera que els mitjans de comunicació, especialment la televisió, col·laboren en l'educació general de la població?
- Molt. Les persones a través dels mitjans de comunicació aprenem moltes coses a totes les edats. Més enllà de l'escola, els mitjans de comunicació avui en dia proporcionen bona part d'aquesta necessària "formació continuada al llarg de la vida"

Què és més important preparar l'alumnat pel futur o preparar el futur per a l'alumnat?
- Hem de preparar els alumnes pel futur, tot i que avui sigui potser més incert que mai. Per això cal proveir els alumnes d'estris que els hi puguin resultar útils: habilitats de cerca d'informació, sentit crític, autonomia, ús del ciberespai...
No obstant això, no hem de renunciar a tractar d'influir en el futur i, quan de menys, allunyar-nos decididament d'alguns dels "futurs possibles": societats amb poca justícia social, societats sense llibertat, societats bel.licistes...

Un llibre?
- Frases i cites. Permeten destil·lar molt del saber humà que hem acumulat a través de l'experiència de tots els avantpassats.

Una cançó?
- "Cantares" d'Antonio Machado, interpretada per Joan Manuel Serrat.

Una pel·lícula?
- "2001, l'odisea de l'espai" amb guió de Arthur C. Clarke i Stanley Kubrick i dirigida per aquest darrer el 1968.

Un paisatge?
- Venècia.

Un desig per a l'escola del futur?
Posat's a demanar, seran 3 els desitjos:

  • Pissarres digitals a totes les aules de classe de les nostres escoles.
  • Vegeu la seva màgia a http://dewey.uab.es/pmarques/pizarra.htm.
  • Adequada formació tecnològica i didàctica del professorat.
  • Creuada contra el fracàs escolar: que tothom, si més no, assoleixi les competències bàsiques
 
reporteducació Dossiers digitals Línies MestresEntrevistes de l'actual curs 2003-2004 | Inici de pàgina |


© 1996 - 2003 - reporteducació és una producció del Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6
Carrer de Ramon Camps, 17 08620 - Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) - CATALUNYA
Tel. +34 936 76 93 86. Fax. +34 936 56 61 04
AVÍS LEGAL - FAQ