reporteducació Dossiers digitals Línies Mestres, parers entorn l'educacióEntrevistes curs 2001-2002

 
Vicent Partal

03/09/2001 VICENT PARTAL. Periodista. Director de Vilaweb. Professor a la Universitat Pompeu Fabra.Vicepresident de l'European Journalist Centre


  L'escola franquista no era precisament grata en records. Però, com qualsevol xiquet, hi ha memòries que no se t'esborren. La llet en pols dels americans... un dia que tots vàrem eixir al patí a saludar un avió... aquell any que Don José es va posar malalt i ens varen aprovar a tots... la llum dels dies de pluja, quan baixava el barranc i no podíem arribar a l'escola i la mare ens deixava al llit amb la finestra mig oberta...
       
Un record dels seus temps d'escola?
- L'escola franquista no era precisament grata en records. Però, com qualsevol xiquet, hi ha memòries que no se t'esborren. La llet en pols dels americans... un dia que tots vàrem eixir al patí a saludar un avió... aquell any que Don José es va posar malalt i ens varen aprovar a tots... la llum dels dies de pluja, quan baixava el barranc i no podíem arribar a l'escola i la mare ens deixava al llit amb la finestra mig oberta...

Quin personatge del món de l'educació l'ha influït més?
- No ho sabria dir.

Citi'ns ara un personatge històric pel que senti una especial predilecció.
- Hi ha diversos personatges que m'intriguen molt. No és que tinga predilecció per ells sinó que em pregunte constantment com podien aguantar el pes de la història sobre el seu cos: Darwin, Einstein, Lenin, Churchill...

Un encert de l'educació actual?
- N'hi ha molts. La coeducació, per exemple, ara que torna a ser qüestionada.

... I una mancança?
- Que de vegades els alumnes van més lluny que els mestres. Però això és inevitable.

Quin ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol escola?
- La llibertat de pensament i la convivència.

Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies han desertat de la responsabilitat en l'educació dels seus fills?
- Crec que si. I que aquest és un problema molt fort per a les escoles, a les quals se’ls exigeix massa.

Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització obligatòria amb èxit?
- No ho sé.

Quina opinió li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
- Els mestres, per desgràcia, no tenen prou temps per a reciclar-se. Per tant és imprescindible. Hauria de dedicar-se més temps i recursos a actualitzar coneixements.

Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació a l'escola?
- Simplement usar-les. La pregunta interessant és la contrària: quin paper ha de jugar l’escola respecte a les noves tecnologies. La meua resposta és que és l’única institució pública que pot salvar l’apartheid entre comunicats i no comunicats.

Com es pot fer possible el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- És un problema, sobretot, de prendre consciència de la necessitat de fer-ho. A partir d’aquí els instruments concrets són poc rellevants.

Considera que els mitjans de comunicació, especialment la televisió, col·laboren en l'educació general de la població?
- No. La televisió, especialment, és contradictòria amb l’educació.

Què és més important preparar els alumnes pel futur o preparar el futur per als alumnes?
- Més important no ho sé. Més fàcil el primer.

Un llibre?
- En tinc massa com per dir-ne un. Sóc un devorador de llibres. Però posats a triar triaré aquell que em va canviar la vida: “Nosaltres els valencians”, de Joan Fuster.

Una cançó?
- “Every breath you take” de The Police.

Una pel·lícula?
- No m’agrada massa el cinema. No ho sé.

Un paisatge?
- Dos. La vall de la cartoixa de Porta-Coeli i el mar d’Arenys.

Un desig per a l'escola del futur?
- Que tinga molta llum.

 
 
reporteducació Dossiers digitals Línies MestresEntrevistes curs 2001-2002 | Inici de pàgina |


© 1996 - 2003 - reporteducació és una producció del Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6
Carrer de Ramon Camps, 17 08620 - Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) - CATALUNYA
Tel. +34 936 76 93 86. Fax. +34 936 56 61 04
AVÍS LEGAL - FAQ