| Un 
                        record dels seus temps d'escola? - L'ambient de repressió i autoritarisme.
 Quin 
                          personatge del món de l'educació l'ha 
                          influït més?- El meu mestre a l'època universitària 
                          el doctor Joan Reglà. Em va ensenyar a estimar 
                          la història i sobretot , el que és més 
                          important per a mi, la humanitat i la dedicació 
                          envers els alumnes. A part del Dr. Reglà alguns 
                          companys de la meva època de professor d'educació 
                          secundària dels que vaig aprendre molt.
 Citi'ns 
                          ara, un personatge històric pel que senti una 
                          especial predilecció.- En citaré dos: Erasme de Rotterdam i el valencià 
                          Lluís Vives, dos personatges de l'humanisme renaixentista 
                          que són claus en el pensament educatiu i la defensa 
                          de la cultura.
 Un 
                          encert de l'educació actual?- La possibilitat que tothom tingui dret aprendre, amb 
                          independència del seu origen social.
 
.I 
                          una mancança?- La manca de valoració del coneixement com a 
                          eina d'emancipació personal i col·lectiva. 
                          Els centres educatius han de ser un lloc en què 
                          es valori el saber i l'esforç per aconseguir-lo.
 Quin 
                          ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol 
                          escola?- Oferir a tots els alumnes la possibilitat d'educar-se 
                          i instruir-se discriminant de manera positiva als que 
                          per raons d'origen social o cultural tenen menys oportunitats 
                          i un punt de partida més baix.
 Considera 
                          certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies 
                          han desertat de la responsabilitat en l'educació 
                          dels seus fills?- No considero que sigui certa aquesta opinió. 
                          Les famílies mostren molta preocupació 
                          per l'educació i formació dels seus fills. 
                          Potser més que mai. El problema rau en la complexitat 
                          que té avui en dia l'educació dels fills 
                          en un món ple d'estímuls i que ofereix 
                          una allau d'informació i de models socials.
 Què 
                          es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?- El sistema educatiu ha de tenir suficients recursos 
                          pedagògics, humans i de tota mena per evitar 
                          que es produeixi aquesta situació. Un altra cosa 
                          seria revisar el concepte d'èxit i fracàs 
                          a l'etapa obligatòria de l'educació.
 Quina 
                          opinió li mereix la tasca dels centres de recursos 
                          pedagògics?- Crec que cal l'existència d'institucions properes 
                          al professorat que facilitin recursos i permetin processos 
                          de formació entre iguals. Com a Subdirector General 
                          de Formación del Profesorado del Ministerio de 
                          Educación y Ciencia (1988-1993) i, en conseqüència, 
                          responsable dels "Centros de Profesorado" 
                          (CEPS del territori gestionat pel MEC), sempre vaig 
                          defensar la idea de centres de professors per a professors 
                          amb un grau d'autonomia ampli respecte a l'administració, 
                          i lligats a l'entorn professional.,
 Quin 
                          paper han de jugar les tecnologies de la informació 
                          a l'escola?- Són un recurs fonamental per la renovació 
                          didàctica. A més, el nou entorn comunicatiu 
                          i productiu, suposa que els estudiants s'hi sàpiguen 
                          moure i intervenir-hi, com han de saber escriure, calcular, 
                          llegir bé, o moure el cos amb habilitat. Això 
                          exigeix plantejar-se d'ampliar i repensar el concepte 
                          d'alfabetitzar (en el sentit fort). Ja no n'hi ha prou 
                          de saber llegir i escriure, etc., cal dominar el llenguatge 
                          de les màquines o, almenys, l'ús de les 
                          seves interfícies. Per tot això, s'ha 
                          de crear un espai telemàtic (i televisiu) escolar 
                          amb canals específics i activitats multimèdia 
                          adequats al nivell i al contingut dels estudis de cada 
                          cicle; instituir una "telescola obligatòria 
                          i gratuïta" que inclogui (a més d'activitats 
                          que es fan i s'han de seguir fent) veure la televisió, 
                          navegar, jugar amb videojocs, etc., tots ells homologats 
                          pel seu valor educatiu.
 Com 
                          es pot fer possible el concepte "L'educació 
                          al llarg de la vida"?- Crec que l'educació supera l'àmbit de 
                          les institucions escolars, el patrimoni, l'oci, els 
                          mitjans de comunicació, les entitats socials, 
                          la vida política, etc. són elements que 
                          tenen una vessant que pot ser educativa per al conjunt 
                          dels ciutadans. A més, hauria d'existir una àmplia 
                          oferta de formació per part de les universitats 
                          i altres institucions adreçada a la població 
                          adulta que vol seguir cultivant el saber i la cultura.
 Considera 
                          que els mitjans de comunicació, especialment 
                          la televisió, col·laboren en l'educació 
                          general de la població?- En general no, encara que podria trobar vàries 
                          excepcions. Si no hi ha un tractament espectacular de 
                          l'actualitat, que dóna més relleu a les 
                          bretoleries, als insults i a les desqualificacions, 
                          o a les temàtiques properes a la morbositat, 
                          sembla que la televisió no sigui comercial. En 
                          els temes polítics o socials, si són tractats 
                          amb una certa profunditat, la qual cosa comporta matisos 
                          i exposicions més complexes que el blanc o el 
                          negre, la qüestió es considera poc periodística 
                          i no és apta per a ser "venuda" pels 
                          mitjans que lluiten per aconseguir més audiència. 
                          Com assenyala el sociòleg Dominique Wolton, anem, 
                          cada vegada més, a una televisió espectacle 
                          abans que cap a una televisió com a part de la 
                          societat.
 Què 
                          és més important preparar l'alumnat pel 
                          futur o preparar el futur per a l'alumnat?- Des del meu parer no són propostes antinòmiques. 
                          D'altra banda, el futur ja s'està configurant 
                          en el present dels joves.
 Un 
                          llibre?- N'hi ha molts per triar en funció del tipus 
                          de temàtica que m'interessa en cada moment. Si 
                          parlem de literatura: "La montaña mágica" 
                          de Thomas Mann. Si parlem d'història: el de Paul 
                          Hazard, "La crisis de la conciencia europea. (1680-1715)". 
                          Si parlem de poesia: el "Llibre de les meravelles" 
                          de Vicent Andrés Estellés. I si parlem 
                          d'assaig, l'aparegut recentment: "Filosofia del 
                          presente. Una teoría de nuestro tiempo" 
                          d'Ignacio Izuzquiza.
 Una 
                          cançó?- També n'hi ha moltes per triar. De la meva 
                          joventut, és emblemàtica, " Blowin' 
                          in the wind" de Bob Dylan; o les cançons 
                          de Jean Ferrat o Moustaki. Però sobretot, les 
                          cançons de Leonard Cohen.
 Una 
                          pel·lícula? - Són tantes les que podria triar que és 
                          difícil dir-ne una. De totes formes tinc un especial 
                          record de "Bienvenido Mister Marshall" (1953) 
                          de J.L. García Berlanga, i de "Sopa de Ganso" 
                          (1933) dels germans Marx. Aquestes són dos de 
                          les meves preferides.
 Un 
                          paisatge?- El parc natural del Cabo de Gata-Nijar a Almeria.
 Un desig per a l'escola 
                          del futur?- Que sigui un element per contribuir a la igualtat 
                          d'oportunitats i una peça bàsica de cohesió 
                          i progrés social. A més, l'escola ha de 
                          ser un laboratori privilegiat per practicar la democràcia, 
                          la qual cosa implica llibertat de criteri, tolerància, 
                          respecte per les idees diferents i participació 
                          en els afers col·lectius.
 
 |