| Un record dels seus 
                          temps d'escola?- La lectura diària de "El Quijote" 
                          i una regla (objecte material) que calfava les mans.
 
 Quin personatge del 
                          món de l'educació l'ha influït més?- Jo en diria tres: F.Freinet, Freire i Francesco Tonucci.
 
 Citi'ns ara, un personatge 
                          històric pel que senti una especial predilecció.- La veritat és que sóc un valencià 
                          prou iconoclasta, i sempre m'han interessat els personatges 
                          col·lectius, especialment aquells que semblen 
                          no tenir història, quan curiosament l'estan fent 
                          tots els dies.
 
 Un encert de l'educació 
                          actual?- Les bones idees que es tenen: la Zona de Desenvolupament 
                          Pròxim, la idea d'integració i diversitat.
 
 ... I una mancança?- Doncs la hipocresia del sistema. Es fa el muntatge 
                          teòric per a que el professor idealista s'estampe 
                          contra la paret, i a més a més, al no 
                          posar els mitjans adequats per a aconseguir els objectius, 
                          damunt sembla que el fracàs siga d'allò 
                          que es pretén.
 
 Quin ha de ser l'element 
                          més irrenunciable a qualsevol escola?- La justícia muntada sobre la igualtat.
 
 Considera certa l'opinió 
                          que, en conjunt, moltes famílies han desertat 
                          de la responsabilitat en l'educació dels seus 
                          fills? - Totalment. En una societat de consum com la nostra, 
                          allò que es tracta és de vendre tot el 
                          que siga possible i a costa del que siga. Es viu per 
                          a consumir. No hi ha "temps" per a cuidar 
                          als malalts, atendre als fills o recuperar-se d'un constipat.
 
 Què es pot fer 
                          amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?  - Si hi ha un 50% de fracàs escolar, vol dir 
                          que la meitat de la població no és apta 
                          per a ser ciutadans? Què falla, el sistema o 
                          els alumnes? Què es pretén amb l'educació 
                          "obligatòria"?
 
 Quin paper han de jugar 
                          les tecnologies de la informació a l'escola? 
                          - Despertar, fer obrir els ulls, trencar l'alienació 
                          en la qual ens fan caure. El problema no està 
                          en la televisió, l'ordinador o en les maquinetes 
                          de jugar, sinó en l'ús que es fa d'elles. 
                          És molt senzill tirar-li les culpes a l'aparell, 
                          quan els responsables són uns altres.
 
 Com es pot fer possible 
                          el concepte "L'educació al llarg de la vida"? 
                          - Aprenent a aprendre. Cercant l'autonomia de l'alumne, 
                          fent que cada paraula tinga el seu significat, siga 
                          vida, emoció, sentiment, ... Amor, cooperació, 
                          alegria.
 
 Considera que els mitjans 
                          de comunicació, especialment la televisió, 
                          col·laboren en l'educació general de la 
                          població? - Efectivament col·laboren en l'educació 
                          general de la població, i així ens va. 
                          També Franco va impulsar l'educació en 
                          valors durant el seu règim, però clar, 
                          amb els seus valors.
 Torne a dir que el problema no està en la televisió, 
                          sinó en el seu ús. I a cap poder important 
                          li interessa que la gent pense. És allò 
                          de Forges quan diu "Pienso, luego molesto".
 
 Què és 
                          més important preparar els alumnes pel futur 
                          o preparar el futur per als alumnes?  - Preparar el futur per als alumnes.
 
 Un llibre? - Molts: La revolta dels animals, El virus de la glòria...
 
 Una cançó? 
                          - Al vent de Raimon, l'Estaca de Lluís Llach,...
 
 Una pel·lícula? 
                          - A propósito de Henri. No és pel nom, 
                          però fa pensar.
 
 Un paisatge? - Fredes, a la Tinença de Benifassà (Ports 
                          de Beceit i Tortosa), la Font Roja d'Alcoi, i Algemesí.
 Un desig per a l'escola 
                          del futur? - Ja ho he dit: amor, cooperació i alegria.
 |