reporteducació Dossiers digitals Línies Mestres, parers entorn l'educacióEntrevistes curs 2001-2002

 
Enric Ramiro

06/11/2001 ENRIC RAMIRO. Professor de Valencià a l'IES Guadassuar i professor de Didàctica de les Ciències Socials a la Universitat Jaume I de Castelló

  També Franco va impulsar l’educació en valors durant el seu règim, però clar, amb els seus valors
       

Un record dels seus temps d'escola?
- La lectura diària de "El Quijote" i una regla (objecte material) que calfava les mans.

Quin personatge del món de l'educació l'ha influït més?
- Jo en diria tres: F.Freinet, Freire i Francesco Tonucci.

Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti una especial predilecció.
- La veritat és que sóc un valencià prou iconoclasta, i sempre m'han interessat els personatges col·lectius, especialment aquells que semblen no tenir història, quan curiosament l'estan fent tots els dies.

Un encert de l'educació actual?
- Les bones idees que es tenen: la Zona de Desenvolupament Pròxim, la idea d'integració i diversitat.

... I una mancança?
- Doncs la hipocresia del sistema. Es fa el muntatge teòric per a que el professor idealista s'estampe contra la paret, i a més a més, al no posar els mitjans adequats per a aconseguir els objectius, damunt sembla que el fracàs siga d'allò que es pretén.

Quin ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol escola?
- La justícia muntada sobre la igualtat.

Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies han desertat de la responsabilitat en l'educació dels seus fills?
- Totalment. En una societat de consum com la nostra, allò que es tracta és de vendre tot el que siga possible i a costa del que siga. Es viu per a consumir. No hi ha "temps" per a cuidar als malalts, atendre als fills o recuperar-se d'un constipat.

Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització obligatòria amb èxit?
- Si hi ha un 50% de fracàs escolar, vol dir que la meitat de la població no és apta per a ser ciutadans? Què falla, el sistema o els alumnes? Què es pretén amb l'educació "obligatòria"?

Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació a l'escola?
- Despertar, fer obrir els ulls, trencar l'alienació en la qual ens fan caure. El problema no està en la televisió, l'ordinador o en les maquinetes de jugar, sinó en l'ús que es fa d'elles. És molt senzill tirar-li les culpes a l'aparell, quan els responsables són uns altres.

Com es pot fer possible el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- Aprenent a aprendre. Cercant l'autonomia de l'alumne, fent que cada paraula tinga el seu significat, siga vida, emoció, sentiment, ... Amor, cooperació, alegria.

Considera que els mitjans de comunicació, especialment la televisió, col·laboren en l'educació general de la població?
- Efectivament col·laboren en l'educació general de la població, i així ens va. També Franco va impulsar l'educació en valors durant el seu règim, però clar, amb els seus valors.
Torne a dir que el problema no està en la televisió, sinó en el seu ús. I a cap poder important li interessa que la gent pense. És allò de Forges quan diu "Pienso, luego molesto".

Què és més important preparar els alumnes pel futur o preparar el futur per als alumnes?
- Preparar el futur per als alumnes.

Un llibre?
- Molts: La revolta dels animals, El virus de la glòria...

Una cançó?
- Al vent de Raimon, l'Estaca de Lluís Llach,...

Una pel·lícula?
- A propósito de Henri. No és pel nom, però fa pensar.

Un paisatge?
- Fredes, a la Tinença de Benifassà (Ports de Beceit i Tortosa), la Font Roja d'Alcoi, i Algemesí.

Un desig per a l'escola del futur?
- Ja ho he dit: amor, cooperació i alegria.

 
 
reporteducació Dossiers digitals Línies MestresEntrevistes curs 2001-2002 | Inici de pàgina |


© 1996 - 2003 - reporteducació és una producció del Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6
Carrer de Ramon Camps, 17 08620 - Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) - CATALUNYA
Tel. +34 936 76 93 86. Fax. +34 936 56 61 04
AVÍS LEGAL - FAQ