reporteducació Dossiers digitals Línies Mestres, parers entorn l'educacióEntrevistes de l'actual curs 2003-2004

Paco Ramon 13/10/2003. PACO RAMON MARÍ. Mestre i Psicopedagog. Director del Centre de Recursos Pedagògics de l'Anoia. Premi Catalunya d'Educació 2003.
.

- Com a alumne, encara ric ara quan hi penso...! En el curs de preparatòria, a Eivisssa, teníem un mestre aficionat a l'astronomia que s'entestava a fer entendre a canalla de nou anys els números astronòmics amb conceptes tan poc significatius com quinquillones.
I ja com a mestre, a Santa Margarida de Montbuí (Anoia), tinc molt present l'hora de lectura. Als anys seixanta no teníem altra calefacció que una estufa de llenya i a l'hora d'entrar al matí, la sala de classe estava sovint vora els zero graus. Llavors tots els nens
(escuela de niños) tenien el seu llibre de lectura reservat i amb el punt de llibre. L'agafaven del prestatge i en cercles concèntrics, els petits al davant, llegien durant una hora, que era més o menys el que tardava la classe en escalfar-se. Era realment un moment màgic.

-Sóc bastant eclèctic, però si n'haig de citar un, crec que en Jean Piaget.

Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti una especial predilecció.
- Sor Juana Inés de la Cruz. Fa tres-cents cinquanta anys va ser una pionera en la lluita pels drets de la dona a més de ser una gran poetessa.

- Haver allargat l'escolaritat obligatòria fins els setze anys.

. ... I una mancança?
- No allargar-la fins als divuit. No haver-hi plans sistemàtics d'acollida dels nou vinguts.

Quin ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol escola?
- L'educació en la llibertat i la responsabilitat. Crec que d'aquests se'n deriven tots els altres.

- Jo no diria que han desertat. Ja fa un temps , especialment a partir de la incorporació de la majoria de dones al món laboral, ( jo crec que sempre han treballat, i molt ), els rols de l'educació dels fills han decantat molt la responsabilitat sobre l'escola. Això no és bo. Si bé escola i família han d'educar de manera coordinada i en l'educació de les persones hi han de participar molts agents socials, la família no pot abdicar de la seva primera responsabilitat.

- L'èxit sol ser una qüestió de superació de llistons. Cal intentar que tots els alumnes superin els seus propis llistons. Per tant, com que tots som diferents caldrà posar llistons per a les diferents mides, ja que és molt important que tots tinguem èxit.

Quina opinió li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
- Els centres de recursos haurien de tenir la sensibilitat per detectar quines són avui les diferents maneres de donar una resposta interessant a les demandes que el professorat i les escoles plantegen.
La societat canvia a una velocitat exponencial. L'escola té un ritme més lent, encara que més natural. El centre de recursos hauria d'intermediar per tal d'atenuar desfasaments massa pronunciats.

Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació a l'escola?
- En un món on les tecnologies de la informació i comunicació juguen un paper primordial, s'entén que aquestes han de ser considerades a l'escola tal i com es mereixen. A l'escola d'avui no han de ser tractades com una matèria més sinó que han d'imbricar, com a eix necessari i irrenunciable, tot el processos d'aprenentatge i de relació amb les famílies i la societat.

Com es pot fer possible el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- Aquest concepte està relacionat amb el d'èxit o fracàs. Molts alumnes " fracassen " als setze i tenen èxit als trenta. Crec que l'èxit principal de l'educació rau en fer conscients els alumnes de que l'educació és com l'aigua, que la necessitem durant tota la vida. Que és un tresor particular que cada persona va acumulant al llarg dels anys. Potser és difícil inculcar això, però no hi podem renunciar perquè és el més gran dels nostres èxits com educadors.
D'altra banda, i tornant al quid de la pregunta, caldrà que la societat ajusti models per tal de que el concepte pugui ser possible. Models laborals, models de temps-espai, en resum, models de més qualitat.

Considera que els mitjans de comunicació, especialment la televisió, col·laboren en l'educació general de la població?
- En general, tots els mitjans intervenen en el que considerem educació no formal, amb més o menys incidència. Pel que fa a la televisió, tot i que trobem bons programes, és notori que cada vegada abunden més els que podríem dir " per a una educació positivament negativa ".

Què és més important preparar els alumnes pel futur o preparar el futur per als alumnes?
- Les dues coses són igual d'importants. Com a mestres ens pertoca més la primera part de la pregunta; com a pares o ciutadans ens hem d'involucrar per tal de que es faci possible la segona part.

- El Quijote i els poemes de Miguel Hernández.

- M'agrada molt la música i n'escolto sovint : Hendel i Mozart i, en general, tot el barroc. De cançons, algunes queden al llarg del temps : " Blowing in the wind " de Bob Dylan i " Imagine " de John Lennon i de, The Beatles, pràcticament tot. Però quan canto, que també és sovint, canto havaneres.

Una pel·lícula?
- El gran dictador (1940), de Charles Chaplin; Ciutadà Kane (1941) d'Orson Welles; La puerta de las lilas (1957) de René Clair; Novecento (1976) de Bernardo Bertolucci...; De les més actuals: Hable con ella (2002) de Pedro Almodovar.

- Tiro cap a casa, no puc ser pas neutral: una posta de Sol des del " Cafè del Mar " a Eivissa.

Un desig per a l'escola del futur?
- Que mestres i alumnes estrenin cada dia una il·lusió.

reporteducació Dossiers digitals Línies MestresEntrevistes de l'actual curs 2003-2004 | Inici de pàgina |

© 1996 - 2003 - reporteducació és una producció del Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6