| Un 
                        record dels seus temps d'escola? -El gran pati de ciment del Escolapis de la Ronda Sant 
                        Antoni de Barcelona on jugàvem, més o menys 
                        simultàniament, uns centenars de nens, i on ens 
                        feien tota mena de nafres als genolls, ja que no portàvem 
                        pantalons llargs fins ben bé els 15 o 16 anys. 
                        Les llargues files de nens baixant per les escales. Les 
                        classes de filosofia dels darrers cursos amb n'Octavi 
                        Fullat
 Quin personatge del 
                          món de l'educació l'ha influït més?- Els llibres de la Biblioteca de Catalunya que eren 
                          ben a prop meu (vivia al carrer Hospital) i en Jordi 
                          Solé Tura un cop a la Universitat
 Citi'ns ara, un personatge 
                          històric pel qual senti una especial predilecció.- Maquiavel i Antonio Gramsci.
 Un encert de l'educació 
                          actual?- La seva voluntat integradora.
 ... I una mancança?- La manca de recursos per poder arribar-hi
 Quin ha de ser l'element 
                          més irrenunciable a qualsevol escola?- No tancar-se en ella mateixa
 Considera certa l'opinió 
                          que, en conjunt, moltes famílies han desertat 
                          de la responsabilitat en l'educació dels seus 
                          fills i filles?- Les famílies no són més que un 
                          reflex de la societat. La producció, la societat 
                          i les famílies han canviat molt acceleradament 
                          en aquests darrers anys i tot això comporta greus 
                          canvis en la forma de relacionar-se escola i entorn. 
                          La creixent pressió sobre les persones ha anat 
                          comportant respostes especialitzades i delegatives, 
                          i l'escola en pateix. No és tracta de buscar 
                          responsables, sinó de trobar i construir complicitats 
                          a l'entorn d'un problema comú
 Què es pot fer 
                          amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?- No tancar-li portes i no estigmatitzar-lo. El itineraris 
                          educatius de la gent són molt variables i cal 
                          no "condemnar" a ningú de forma definitiva
 Quina opinió 
                          li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?- Em sembla molt interessant com a recurs potencial 
                          pels professionals i els centres, però em sembla 
                          que estan mancats de projecte estratègic general, 
                          i crec que haurien de reforçar molt els seus 
                          lligams amb el territori i els altres i variats agents 
                          educatius
 Quin paper han de jugar 
                          les tecnologies de la informació a l'escola?- Són nous i potents camps d'aprenentatge i comporten 
                          canvis de rols per als educadors.
 Com es pot fer possible 
                          el concepte "L'educació al llarg de la vida"?- Caldria començar per conèixer i connectar 
                          millor el conjunt de recursos i iniciatives pedagògiques 
                          i formatives que a hores d'ara ja existeixen a qualsevol 
                          ciutat o territori, i generar ponts i obrir oportunitats. 
                          Cal també aprofitar millor els recursos dels 
                          que ja disposem per obrir-los a altres col·lectius 
                          i edats.
 Considera que els mitjans 
                          de comunicació, especialment la televisió, 
                          col·laboren en l'educació general de la 
                          població?- No sé si la paraula és col·laborar, 
                          però del que no s'ha de dubtar és que 
                          eduquen i deseduquen i, per tant, no en podem restar 
                          al marge o ignorar-los.
 Què és 
                          més important preparar l'alumnat per al futur 
                          o preparar el futur per a l'alumnat?- Les dues coses. El futur no està escrit. Depèn 
                          una mica de tots. Per tant depèn de com eduquem 
                          els alumnes i de com actuem nosaltres per fer el futur 
                          d'una manera o d'una altra.
 Un llibre?- Un de recent?: La corrosión del carácter 
                          de Richard Sennet, Un d'antic?:Guerra i Pau, de Tolstoi.
 Una cançó?- Una de nova?: Esperanza, de Manu Chao. Una d'"antiga"?: 
                          Imagine, de John Lennon.
 Una pel·lícula? 
                          - Una nova?: Hoy empieza todo ("Ça commence 
                          aujourd'hui" -1999), de Bertrand Tavernier; Una 
                          d'antiga?: West Side Story (1961), de Robert Wise.
 Un paisatge? - Itàlia.
 Un desig per a l'escola 
                          del futur?- Que cada cop sigui més l'escola del barri, 
                          del poble, de la ciutat, ...l'escola sentida com a pròpia 
                          per la gent que hi viu a la vora
 
 |