reporteducació Dossiers digitals Línies Mestres, parers entorn l'educacióEntrevistes curs 2001-2002

 
Joan Subirats 22/04/2002. JOAN SUBIRATS HUMET. Catedràtic de Ciència Política de la Universitat Autònoma de Barcelona   Caldria començar per conèixer i connectar millor el conjunt de recursos i iniciatives pedagògiques i formatives que a hores d'ara ja existeixen a qualsevol ciutat o territori, i generar ponts i obrir oportunitats. Cal també aprofitar millor els recursos dels que ja disposem per obrir-los a altres col·lectius i edats
       
Un record dels seus temps d'escola?
-El gran pati de ciment del Escolapis de la Ronda Sant Antoni de Barcelona on jugàvem, més o menys simultàniament, uns centenars de nens, i on ens feien tota mena de nafres als genolls, ja que no portàvem pantalons llargs fins ben bé els 15 o 16 anys. Les llargues files de nens baixant per les escales. Les classes de filosofia dels darrers cursos amb n'Octavi Fullat

Quin personatge del món de l'educació l'ha influït més?
- Els llibres de la Biblioteca de Catalunya que eren ben a prop meu (vivia al carrer Hospital) i en Jordi Solé Tura un cop a la Universitat

Citi'ns ara, un personatge històric pel qual senti una especial predilecció.
- Maquiavel i Antonio Gramsci.

Un encert de l'educació actual?
- La seva voluntat integradora.

... I una mancança?
- La manca de recursos per poder arribar-hi

Quin ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol escola?
- No tancar-se en ella mateixa

Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies han desertat de la responsabilitat en l'educació dels seus fills i filles?
- Les famílies no són més que un reflex de la societat. La producció, la societat i les famílies han canviat molt acceleradament en aquests darrers anys i tot això comporta greus canvis en la forma de relacionar-se escola i entorn. La creixent pressió sobre les persones ha anat comportant respostes especialitzades i delegatives, i l'escola en pateix. No és tracta de buscar responsables, sinó de trobar i construir complicitats a l'entorn d'un problema comú

Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització obligatòria amb èxit?
- No tancar-li portes i no estigmatitzar-lo. El itineraris educatius de la gent són molt variables i cal no "condemnar" a ningú de forma definitiva

Quina opinió li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
- Em sembla molt interessant com a recurs potencial pels professionals i els centres, però em sembla que estan mancats de projecte estratègic general, i crec que haurien de reforçar molt els seus lligams amb el territori i els altres i variats agents educatius

Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació a l'escola?
- Són nous i potents camps d'aprenentatge i comporten canvis de rols per als educadors.

Com es pot fer possible el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- Caldria començar per conèixer i connectar millor el conjunt de recursos i iniciatives pedagògiques i formatives que a hores d'ara ja existeixen a qualsevol ciutat o territori, i generar ponts i obrir oportunitats. Cal també aprofitar millor els recursos dels que ja disposem per obrir-los a altres col·lectius i edats.

Considera que els mitjans de comunicació, especialment la televisió, col·laboren en l'educació general de la població?
- No sé si la paraula és col·laborar, però del que no s'ha de dubtar és que eduquen i deseduquen i, per tant, no en podem restar al marge o ignorar-los.

Què és més important preparar l'alumnat per al futur o preparar el futur per a l'alumnat?
- Les dues coses. El futur no està escrit. Depèn una mica de tots. Per tant depèn de com eduquem els alumnes i de com actuem nosaltres per fer el futur d'una manera o d'una altra.

Un llibre?
- Un de recent?: La corrosión del carácter de Richard Sennet, Un d'antic?:Guerra i Pau, de Tolstoi.

Una cançó?
- Una de nova?: Esperanza, de Manu Chao. Una d'"antiga"?: Imagine, de John Lennon.

Una pel·lícula?
- Una nova?: Hoy empieza todo ("Ça commence aujourd'hui" -1999), de Bertrand Tavernier; Una d'antiga?: West Side Story (1961), de Robert Wise.

Un paisatge?
- Itàlia.

Un desig per a l'escola del futur?
- Que cada cop sigui més l'escola del barri, del poble, de la ciutat, ...l'escola sentida com a pròpia per la gent que hi viu a la vora

 
 
reporteducació Dossiers digitals Línies MestresEntrevistes curs 2001-2002 | Inici de pàgina |


© 1996 - 2003 - reporteducació és una producció del Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6
Carrer de Ramon Camps, 17 08620 - Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) - CATALUNYA
Tel. +34 936 76 93 86. Fax. +34 936 56 61 04
AVÍS LEGAL - FAQ