reporteducació Dossiers digitals Línies Mestres, parers entorn l'educacióEntrevistes de l'actual curs 2003-2004

12/11/2003. JOSEP M. TERRICABRAS. Filòsof. Professor de la Universitat de Girona.
Càtedra Ferrater i Mora.
Accés al web del professor Terricabras

... l'escolarització obligatòria no té sentit per si mateixa, sinó perquè prepara per a la vida: si no pot preparar per a una vida de cert nivell acadèmic o intel·lectual, almenys és irrenunciable que prepari per a la vida ciutadana.

- Un mestre bo i entregat, però potser no gaire preparat.

- Com a model de professor, Eduard Valentí Fiol. Els escrits que, filosòficament, més m'han influït són els de Ludwig Wittgenstein.

Citi'ns ara un personatge històric pel que senti una especial predilecció
- Lluís Companys, el Che i Marylin Monroe.

Haver entès que l'educació ha de ser personalitzada i global.

I, una mancança?
- No haver-ho dut a terme.

Quin ha de ser per a una escola l'element més irrenunciable?
- El treball coordinat d'un professorat atent a les necessitats i possibilitats dels alumnes.

- No: se'n senten responsables, però, sovint, també se senten impotents, no saben com fer-ho.

- Se l'ha de preparar per a una socialització i professionalització que tinguin èxit. Al capdavall, l'escolarització obligatòria no té sentit per si mateixa, sinó perquè prepara per a la vida: si no pot preparar per a una vida de cert nivell acadèmic o intel·lectual, almenys és irrenunciable que prepari per a la vida ciutadana.

Quina opinió li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
- Són una bona idea mal aprofitada: haurien de tenir més capacitat d'intervenció i d'ajuda als centres educatius.

Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació a l'escola?
- S'han d'explotar tant com es pugui com allò que són: mitjans de formació de gran abast.

Com es pot fer possible el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- Sobretot, procurant que els alumnes, en sortir de l'escola, hagin incorporat certs hàbits de treball, un estil de pensament i un tarannà ciutadà que els siguin útils per a tota la vida.

Considera que els mitjans de comunicació, especialment la televisió col.laboren en l'educació general de la població?
- Certament, els mitjans eduquen la població, per bé i per mal, encara que no vulguin. L'educació funciona per estímul i imitació. Com que els estímuls dels mitjans - sobretot els de la televisió- són molt forts, no és estrany que provoquin molta imitació, sovint inconscient. Valdria la pena aprofitar la força i influència dels mitjans per proposar valors i models menys cursis, menys mediocres, menys tòpics, menys submisos i sotmesos que els que s'acostumen a proposar.

Què es més important, preparar els alumnes pel futur o preparar el futur per als alumnes?
- Ajudar els alumnes perquè puguin i vulguin preparar un futur millor per a si mateixos i per als altres.

- Llibres d'aquests autors: Folch i Torres, Jules Verne, Tirant Lo Blanc, Nietzsche, Wittgenstein; i, la Bíblia.

- Moltes de The Beatles i, també, d'Elvis Presley, Bob Dylan, Bruce Springsteen, Georges Brassens, Jacques Brel, Edith Piaf, Raimon...

Una pel.lícula?
- "La quimera de l'or" (1925), de Chaplin (sobretot pel ball dels panets).

- La vista que es té des del Mirador de Sant Ramon, a Begur, el 31 d'agost a les 6 de la tarda.

Un desig per a l'escola del futur?
- Que disposi de bons mestres: preparats, entusiastes i creatius.
v

reporteducació Dossiers digitals Línies MestresEntrevistes de l'actual curs 2003-2004 | Inici de pàgina |

© 1996 - 2003 - reporteducació és una producció del Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6