| Un 
                        record dels seus temps d'escola? - En tinc molts. Recordo, en especial, la primera hora 
                        de la tarda quan era el moment de dibuixar (amb blanc 
                        i negre sobre un tros de paper aprofitat) a la meva classe 
                        rosa -en un parvulari que es deia "Liceo Montessori", 
                        en una planta principal del carrer de Diputació 
                        de Barcelona i els jocs del pati... -- Més endavant 
                        l'anada als "padres" (col·legi de los 
                        "Sagrados Corazones") on no sé per quins 
                        set sous vaig aprendre molt bé l'accentuació 
                        en castellà tot i que llegíem el Quixot 
                        i no m'assabentava de res... Un record molt i molt particular 
                        van ser les classes d'Història universal i d'Espanya 
                        que impartia a quart de l'antic batxillerat(4t d'ESO) 
                        el P. Armando, un carlí convençut de la 
                        bondat de la seva proposta ideològica i que malparlava 
                        dela democràcia. Jo deia a casa el que em deia 
                        el "padre" a classe i el meu pare, el de debò 
                        m'ho refutava amb mal humor: "els carlins -em deia-són 
                        quatre i cadascun té un rei". Jo li etzibava 
                        el pensament del meu pare al P. Armando "mi padre 
                        me dice que los carlistas son cuatro y cada uno tiene 
                        un rey" i ell em responia amb paciència que 
                        això no era cert perquè a, b i c... Sí, 
                        vaig aprendre tot fent de transmissor entre el meu pare 
                        i el P. Armando que el passat tenia interès per 
                        entendre què ens estava passant (i només 
                        tenia 13 anys!) i també vaig aprendre "democràcia 
                        d'actitud" perquè el P. Armando sempre em 
                        va escoltar amb molt d'interès i raonava amb mi 
                        com si jo fos gran; mai em va imposar a cap examen ni 
                        a cap pregunta oral el que ell pensava...
 Quin personatge del 
                          món de l'educació l'ha influït més?- No sé pas què voleu dir exactament amb 
                          aquesta pregunta... ¿Dels teòrics que 
                          he llegit o dels professors que he tingut? Dels teòrics 
                          que he llegit m'està influint molt Howard Gardner 
                          i, especialment, Kieran Egan. El seu darrer llibre "Mentes 
                          educadas" em sembla tot un repte d'imaginació... 
                          Pel que fa als professors que he tingut no hi ha dubte 
                          que el millor ha estat el doctor Gomà, a Fonaments 
                          de Filosofia de primer de carrera. Explicava amb entusiasme, 
                          era clar com l'aigua i sabia fer interessant el més 
                          abstrús.... Mentre ha estat vigent el sistema 
                          per recepció l'he imitat sovint... També 
                          el doctor Emilio Lledó, a Història de 
                          la Filosofia Antiga i, pel seu entusiasme, el doctor 
                          Maluquer a Prehistòria i Història Antiga. 
                          Vaig aprendre que un valor important per transmetre 
                          coneixements -o construir-los com es diu ara-és 
                          que l'inductor o mediador estigui entusiasmat i es noti 
                          que li agrada allò que fa...
 Citi'ns ara, un personatge 
                          històric pel que senti una especial predilecció.- Jesús de Natzaret, sens dubte.
 Un encert de l'educació 
                          actual?- Em sap molt de greu però em costa molt trobar 
                          un encert en l'educació actual... si per encert 
                          entenem aspectes pràctics que indueixen a un 
                          millor aprenentatge o a una conducta més responsable 
                          i compromesa. Està bé, per exemple, que 
                          l'educació s'hagi fet obligatòria fins 
                          als 16 anys... però no amb aquesta obsessió 
                          per la igualtat de resultats.
 . ... I una mancança?- La principal mancança, a la meva manera d'entendre, 
                          en l'educació escolar actual és, com he 
                          dit més amunt, la imposició de la igualtat 
                          de resultats -s'aprova perquè es compleixen anys-- 
                          i la manca d'interès per promoure la igualtat 
                          d'oportunitats. A la meva manera de veure les institucions 
                          educatives haurien d'invertir de manera assimètrica 
                          -com ara està de moda dir-- en funció 
                          de les oportunitats socials dels escolars. És 
                          indiscutible que a la Mina, per exemple, cal invertir 
                          molt més: més professors/es per alumnes, 
                          més biblioteques, més atenció personalitzada, 
                          més ocupació extraescolar.... Dins de 
                          l'escola concreta també: cal prioritzar i pagar 
                          més aquells i aquelles professionals que es dediquen 
                          als més difícils... Això ara no 
                          es fa. I com que no es fa, la contrapartida tranquil·litzadora 
                          de la consciència col·lectiva consisteix 
                          a obligar a aprovar tothom encara que no sàpiga 
                          llegir ni escriure; i a sobre ens traiem de la màniga, 
                          com un conill màgic, coses tan abstractes i incomprensibles 
                          com això de les competències bàsiques 
                          que ningú sap ben bé què és 
                          i encara menys com es mesura... El camí ha de 
                          ser, en la meva opinió diferent: estimular i 
                          dedicar molts esforços perquè tothom tingui 
                          la seva oportunitat i després deixar que cadascú 
                          decideixi i arribi fins on vulgui o pugui en funció 
                          de les seves capacitats i del seu esforç personal.
 Quin ha de ser l'element 
                          més irrenunciable a qualsevol escola?- La valoració de l'esforç personal i 
                          la capacitat de corregir la conducta insociable i irresponsable 
                          així com els errors en l'aprenentatge. Per exemple: 
                          un alumne de tercer d'ESO no pot dir en públic 
                          i a classe a la seva professora quan li demana que calli 
                          "cállate tú capulla de mierda" 
                          i que no li passi res... Si això passa, tota 
                          la resta és pura anècdota. Un alumne ha 
                          de ser corregit, per exemple, en les seves faltes d'ortografia 
                          i fer-ne més o menys ha de tenir un reflex clar 
                          en el mèrit i estímuls del seu progrés... 
                          No pot ser igual que un text ben redactat i un text 
                          mal redactat o deixat amb desídia en blanc comportin 
                          el mateix: passar de curs tranquil·lament en 
                          un cas i en l'altre.
 Considera certa l'opinió 
                          que, en conjunt, moltes famílies han desertat 
                          de la responsabilitat en l'educació dels seus 
                          fills?- En part sí però, com diu el meu admirat 
                          Salvador Cardús, no perquè no vulguin 
                          sinó perquè és molt més 
                          difícil. Es més difícil que abans 
                          perquè ara ha esclatat d'una manera irreversible 
                          el camí moral de l'autonomia individual i s'ha 
                          perdut el consens sobre el que està bé 
                          i el que està malament. Fa poc en una escola 
                          religiosa em comentava el seu director que va haver-hi 
                          un petit enrenou als vestidors del gimnàs (res 
                          de l'altre dijous: bromes típiques d'adolescents...) 
                          perquè alguns nois havien fet bromes a les noies 
                          amb un penis de plàstic... L'enrenou va arribar 
                          al director a través de la "denúncia" 
                          oral d'algunes famílies... Un cop el responsable 
                          va ser identificat se li va preguntar on havia obtingut 
                          el penis de plàstic. La resposta és prou 
                          simptomàtica: li va regalar son pare! És, 
                          doncs, prou clar que avui educar no és tan fàcil 
                          com abans. Fa 20 anys una resposta d'un alumne com la 
                          de la pregunta anterior o una broma en un col·legi 
                          religiós amb un penis de plàstic tindrien 
                          el consens sobre la valoració i l'acció 
                          d'educació de la responsabilitat (càstig) 
                          posterior. Avui tot es discuteix..
 Què es pot fer 
                          amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?- No ho sé. En tot cas sí que sé 
                          que no han d'estar barrejats amb els altres que poden 
                          superar-la si no és que volem que l'alumnat amb 
                          capacitat i interès -sigui de la classe que sigui-manifesti 
                          un coneixement inferior en la declaració de conceptes 
                          i en la seva aplicació en totes les matèries. 
                          El fet que jo no ho sàpiga no vol dir que no 
                          hagin d'estar atesos i que entre tots els especialistes 
                          (de psicopedagogs i pedagogs n'hi ha un munt!) i sense 
                          deixar de petja tots els camins de recerca es busquin 
                          les maneres d'integrar-los en uns coneixements mínims. 
                          Potser la via de fer coses amb les mans -siguin tecnològicques, 
                          artístiques o esportives-pugui ser un camí 
                          de recerca... Si hi ha "centre d'alt rendiment 
                          esportiu" i si existeixen IES on es poden cursar 
                          adaptadament els ensenyaments de dansa a partir dels 
                          12 anys... ¿per què no fer un IES d'alt 
                          rendiment matemàtic o literari i un altre de 
                          més tecnològic o artístic, i uns 
                          altres de més professionalitzadors, etc.? Per 
                          què la dansa i l'esport sí i la resta 
                          no? Això seria l'autèntic "tractament 
                          de la diversitat" i no aquesta mena de comprensivitat 
                          tan digna ideològicament com fracassada a la 
                          pràctica...
 Quina opinió 
                          li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?- Els conec poc per poder opinar.
 Quin paper han de jugar 
                          les tecnologies de la informació a l'escola?- En la meva opinió constitueixen, ara com ara, 
                          un complement. El projector de diapositives no va anul·lar 
                          la pissarra, tampoc el video... el mateix passa amb 
                          internet, el correu electrònic i el mòbil... 
                          Sumen mitjans per adquirir el coneixement amb més 
                          rapidesa. I cal que estiguin presents en el procés 
                          educatiu. Però cal no oblidar que l'àmbit 
                          educatiu -en la meva opinió-és l'àmbit 
                          de la paraula... S'han d'utilitzar imatges, certament, 
                          però per trobar-hi els més de mil mots 
                          que contenen... S'ha d'utilitzar internet però 
                          tenint prèviament o alhora una bona estructura 
                          mental que ens permeti distingir en l'entrellat de significats 
                          d'una disciplina qualsevol i del seu mètode les 
                          tradicionals "six w": what, when, where, how, 
                          why i who". En cas contrari pot ser un caos que 
                          no dugui enlloc...
 Com es pot fer possible 
                          el concepte "L'educació al llarg de la vida"?- No sé si en aquest cas la paraula educació 
                          és correcta. Jo diria millor aprenentatge... 
                          Jo reservaria una part del dia per estar informat, una 
                          part de la setmana per pensar sobre la informació 
                          i una part del trimestre per assistir a cursos (virtuals 
                          o no) sobre les parcel·les d'interès professional 
                          que el dia i la setmana m'han anat suggerint... I, sobretot, 
                          la pràctica del silenci. És a dir: la 
                          de saber "retirar-se" en períodes més 
                          o menys acotats per llegir sense presses i pensar (i/o 
                          escriure) sobre allò que s'ha triat.
 Considera que els mitjans 
                          de comunicació, especialment la televisió, 
                          col·laboren en l'educació general de la 
                          població?- Si entenem per educació la transmissió 
                          d'uns valors de vegades forçats i explícits 
                          jo diria que sí. És fàcil observar 
                          que els joves fins i tot utilitzen paraules i frases, 
                          vestits o actituds de sèries televisives. Pel 
                          que fa a la internalització dels valors el més 
                          important encara ara és, em sembla, la família 
                          si aquesta és coherent entre el que diu i mana 
                          fer i el que fa en realitat. Si entenem per educació 
                          l'aprenentatge de conceptes i procediments jo diria 
                          que la televisió hi col·labora poc o gens. 
                          La televisió crea més estats emocionals 
                          que no pas construeix o consolida conceptes si no és 
                          que els conceptes o la informació m'interessen, 
                          al marge de la televisió, quan els estic veient...
 Què és 
                          més important preparar els alumnes pel futur 
                          o preparar el futur per als alumnes?- Jo crec que és millor preparar alumnes per 
                          al present continu... No sabem com serà el futur 
                          -fixeu-vos en l'equivocació de totes les previsions 
                          posteriors a l'!!-S-- ni l'immediat ni el de mitjà 
                          termini... Preparem per a un present que consisteixi 
                          a fer camí...
 Un llibre?- Guerra i pau, de Tolstoi.
 Una cançó?- Rorate coeli de super (cant gregorià del temps 
                          d'Advent)
 Una pel·lícula? 
                          - Ludwig II de Baviera, dirigida per Lucino Visconti
 Un paisatge?- Des del cap de Creus fins al Golfet vist des del mar
 Un desig per a l'escola 
                          del futur?- Que el professorat avanci força en el coneixement 
                          i aplicació d'artificis específics que 
                          permetin l'aprenentatge de les seves matèries 
                          amb eficàcia i alegria.
 
 |