reporteducació Dossiers digitals Línies Mestres, parers entorn l'educacióEntrevistes curs 2001-2002

 
Cristòfol-A. Trepat 11/02/2002. CRISTÒFOL-A. TREPAT. Professor de Didàctica de les Ciències Socials de la Universitat de Barcelona   A la meva manera de veure les institucions educatives haurien
d'invertir de manera assimètrica -com ara està de moda dir-- en funció
de les oportunitats socials dels escolars. És indiscutible que a la Mina, per exemple, cal invertir molt més: més professors/es per alumnes,
més biblioteques, més atenció personalitzada, més ocupació extraescolar....
       
Un record dels seus temps d'escola?
- En tinc molts. Recordo, en especial, la primera hora de la tarda quan era el moment de dibuixar (amb blanc i negre sobre un tros de paper aprofitat) a la meva classe rosa -en un parvulari que es deia "Liceo Montessori", en una planta principal del carrer de Diputació de Barcelona i els jocs del pati... -- Més endavant l'anada als "padres" (col·legi de los "Sagrados Corazones") on no sé per quins set sous vaig aprendre molt bé l'accentuació en castellà tot i que llegíem el Quixot i no m'assabentava de res... Un record molt i molt particular van ser les classes d'Història universal i d'Espanya que impartia a quart de l'antic batxillerat(4t d'ESO) el P. Armando, un carlí convençut de la bondat de la seva proposta ideològica i que malparlava dela democràcia. Jo deia a casa el que em deia el "padre" a classe i el meu pare, el de debò m'ho refutava amb mal humor: "els carlins -em deia-són quatre i cadascun té un rei". Jo li etzibava el pensament del meu pare al P. Armando "mi padre me dice que los carlistas son cuatro y cada uno tiene un rey" i ell em responia amb paciència que això no era cert perquè a, b i c... Sí, vaig aprendre tot fent de transmissor entre el meu pare i el P. Armando que el passat tenia interès per entendre què ens estava passant (i només tenia 13 anys!) i també vaig aprendre "democràcia d'actitud" perquè el P. Armando sempre em va escoltar amb molt d'interès i raonava amb mi com si jo fos gran; mai em va imposar a cap examen ni a cap pregunta oral el que ell pensava...

Quin personatge del món de l'educació l'ha influït més?
- No sé pas què voleu dir exactament amb aquesta pregunta... ¿Dels teòrics que he llegit o dels professors que he tingut? Dels teòrics que he llegit m'està influint molt Howard Gardner i, especialment, Kieran Egan. El seu darrer llibre "Mentes educadas" em sembla tot un repte d'imaginació... Pel que fa als professors que he tingut no hi ha dubte que el millor ha estat el doctor Gomà, a Fonaments de Filosofia de primer de carrera. Explicava amb entusiasme, era clar com l'aigua i sabia fer interessant el més abstrús.... Mentre ha estat vigent el sistema per recepció l'he imitat sovint... També el doctor Emilio Lledó, a Història de la Filosofia Antiga i, pel seu entusiasme, el doctor Maluquer a Prehistòria i Història Antiga. Vaig aprendre que un valor important per transmetre coneixements -o construir-los com es diu ara-és que l'inductor o mediador estigui entusiasmat i es noti que li agrada allò que fa...

Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti una especial predilecció.
- Jesús de Natzaret, sens dubte.

Un encert de l'educació actual?
- Em sap molt de greu però em costa molt trobar un encert en l'educació actual... si per encert entenem aspectes pràctics que indueixen a un millor aprenentatge o a una conducta més responsable i compromesa. Està bé, per exemple, que l'educació s'hagi fet obligatòria fins als 16 anys... però no amb aquesta obsessió per la igualtat de resultats.

. ... I una mancança?
- La principal mancança, a la meva manera d'entendre, en l'educació escolar actual és, com he dit més amunt, la imposició de la igualtat de resultats -s'aprova perquè es compleixen anys-- i la manca d'interès per promoure la igualtat d'oportunitats. A la meva manera de veure les institucions educatives haurien d'invertir de manera assimètrica -com ara està de moda dir-- en funció de les oportunitats socials dels escolars. És indiscutible que a la Mina, per exemple, cal invertir molt més: més professors/es per alumnes, més biblioteques, més atenció personalitzada, més ocupació extraescolar.... Dins de l'escola concreta també: cal prioritzar i pagar més aquells i aquelles professionals que es dediquen als més difícils... Això ara no es fa. I com que no es fa, la contrapartida tranquil·litzadora de la consciència col·lectiva consisteix a obligar a aprovar tothom encara que no sàpiga llegir ni escriure; i a sobre ens traiem de la màniga, com un conill màgic, coses tan abstractes i incomprensibles com això de les competències bàsiques que ningú sap ben bé què és i encara menys com es mesura... El camí ha de ser, en la meva opinió diferent: estimular i dedicar molts esforços perquè tothom tingui la seva oportunitat i després deixar que cadascú decideixi i arribi fins on vulgui o pugui en funció de les seves capacitats i del seu esforç personal.

Quin ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol escola?
- La valoració de l'esforç personal i la capacitat de corregir la conducta insociable i irresponsable així com els errors en l'aprenentatge. Per exemple: un alumne de tercer d'ESO no pot dir en públic i a classe a la seva professora quan li demana que calli "cállate tú capulla de mierda" i que no li passi res... Si això passa, tota la resta és pura anècdota. Un alumne ha de ser corregit, per exemple, en les seves faltes d'ortografia i fer-ne més o menys ha de tenir un reflex clar en el mèrit i estímuls del seu progrés... No pot ser igual que un text ben redactat i un text mal redactat o deixat amb desídia en blanc comportin el mateix: passar de curs tranquil·lament en un cas i en l'altre.

Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies han desertat de la responsabilitat en l'educació dels seus fills?
- En part sí però, com diu el meu admirat Salvador Cardús, no perquè no vulguin sinó perquè és molt més difícil. Es més difícil que abans perquè ara ha esclatat d'una manera irreversible el camí moral de l'autonomia individual i s'ha perdut el consens sobre el que està bé i el que està malament. Fa poc en una escola religiosa em comentava el seu director que va haver-hi un petit enrenou als vestidors del gimnàs (res de l'altre dijous: bromes típiques d'adolescents...) perquè alguns nois havien fet bromes a les noies amb un penis de plàstic... L'enrenou va arribar al director a través de la "denúncia" oral d'algunes famílies... Un cop el responsable va ser identificat se li va preguntar on havia obtingut el penis de plàstic. La resposta és prou simptomàtica: li va regalar son pare! És, doncs, prou clar que avui educar no és tan fàcil com abans. Fa 20 anys una resposta d'un alumne com la de la pregunta anterior o una broma en un col·legi religiós amb un penis de plàstic tindrien el consens sobre la valoració i l'acció d'educació de la responsabilitat (càstig) posterior. Avui tot es discuteix..

Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització obligatòria amb èxit?
- No ho sé. En tot cas sí que sé que no han d'estar barrejats amb els altres que poden superar-la si no és que volem que l'alumnat amb capacitat i interès -sigui de la classe que sigui-manifesti un coneixement inferior en la declaració de conceptes i en la seva aplicació en totes les matèries. El fet que jo no ho sàpiga no vol dir que no hagin d'estar atesos i que entre tots els especialistes (de psicopedagogs i pedagogs n'hi ha un munt!) i sense deixar de petja tots els camins de recerca es busquin les maneres d'integrar-los en uns coneixements mínims. Potser la via de fer coses amb les mans -siguin tecnològicques, artístiques o esportives-pugui ser un camí de recerca... Si hi ha "centre d'alt rendiment esportiu" i si existeixen IES on es poden cursar adaptadament els ensenyaments de dansa a partir dels 12 anys... ¿per què no fer un IES d'alt rendiment matemàtic o literari i un altre de més tecnològic o artístic, i uns altres de més professionalitzadors, etc.? Per què la dansa i l'esport sí i la resta no? Això seria l'autèntic "tractament de la diversitat" i no aquesta mena de comprensivitat tan digna ideològicament com fracassada a la pràctica...

Quina opinió li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
- Els conec poc per poder opinar.

Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació a l'escola?
- En la meva opinió constitueixen, ara com ara, un complement. El projector de diapositives no va anul·lar la pissarra, tampoc el video... el mateix passa amb internet, el correu electrònic i el mòbil... Sumen mitjans per adquirir el coneixement amb més rapidesa. I cal que estiguin presents en el procés educatiu. Però cal no oblidar que l'àmbit educatiu -en la meva opinió-és l'àmbit de la paraula... S'han d'utilitzar imatges, certament, però per trobar-hi els més de mil mots que contenen... S'ha d'utilitzar internet però tenint prèviament o alhora una bona estructura mental que ens permeti distingir en l'entrellat de significats d'una disciplina qualsevol i del seu mètode les tradicionals "six w": what, when, where, how, why i who". En cas contrari pot ser un caos que no dugui enlloc...

Com es pot fer possible el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- No sé si en aquest cas la paraula educació és correcta. Jo diria millor aprenentatge... Jo reservaria una part del dia per estar informat, una part de la setmana per pensar sobre la informació i una part del trimestre per assistir a cursos (virtuals o no) sobre les parcel·les d'interès professional que el dia i la setmana m'han anat suggerint... I, sobretot, la pràctica del silenci. És a dir: la de saber "retirar-se" en períodes més o menys acotats per llegir sense presses i pensar (i/o escriure) sobre allò que s'ha triat.

Considera que els mitjans de comunicació, especialment la televisió, col·laboren en l'educació general de la població?
- Si entenem per educació la transmissió d'uns valors de vegades forçats i explícits jo diria que sí. És fàcil observar que els joves fins i tot utilitzen paraules i frases, vestits o actituds de sèries televisives. Pel que fa a la internalització dels valors el més important encara ara és, em sembla, la família si aquesta és coherent entre el que diu i mana fer i el que fa en realitat. Si entenem per educació l'aprenentatge de conceptes i procediments jo diria que la televisió hi col·labora poc o gens. La televisió crea més estats emocionals que no pas construeix o consolida conceptes si no és que els conceptes o la informació m'interessen, al marge de la televisió, quan els estic veient...

Què és més important preparar els alumnes pel futur o preparar el futur per als alumnes?
- Jo crec que és millor preparar alumnes per al present continu... No sabem com serà el futur -fixeu-vos en l'equivocació de totes les previsions posteriors a l'!!-S-- ni l'immediat ni el de mitjà termini... Preparem per a un present que consisteixi a fer camí...

Un llibre?
- Guerra i pau, de Tolstoi.

Una cançó?
- Rorate coeli de super (cant gregorià del temps d'Advent)

Una pel·lícula?
- Ludwig II de Baviera, dirigida per Lucino Visconti

Un paisatge?
- Des del cap de Creus fins al Golfet vist des del mar

Un desig per a l'escola del futur?
- Que el professorat avanci força en el coneixement i aplicació d'artificis específics que permetin l'aprenentatge de les seves matèries amb eficàcia i alegria.

 
 
reporteducació Dossiers digitals Línies MestresEntrevistes curs 2001-2002 | Inici de pàgina |


© 1996 - 2003 - reporteducació és una producció del Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6
Carrer de Ramon Camps, 17 08620 - Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) - CATALUNYA
Tel. +34 936 76 93 86. Fax. +34 936 56 61 04
AVÍS LEGAL - FAQ