| Un 
                        record dels seus temps d'escola? -Dels records escolars, aquell que pot tenir més 
                        sentit pedagògic i a més a més totalment 
                        sorprenent des d'una mirada del segle XXI, és el 
                        d'haver estat alumne en els anys seixanta en una escola 
                        que encara seguia fil per randa una metodologia creada 
                        a finals del segle XVI. Així, doncs, les classes 
                        estaven dividides en dos grups en competició permanent, 
                        anomenats romans i cartaginesos, i cada un de nosaltres 
                        tenia un company, el nostre emulo, que havíem de 
                        superar. Guanyar l'equip o el company comportava un premi 
                        que consistia en més hores de pati. Entre les activitats 
                        d'aquesta metodologia, un moment cabdal era el del lliurament 
                        quinzenal de les notes, en un acte presidit pel director 
                        de l'escola, amb un procediment de notable humiliació 
                        per als que havien tingut els pitjors resultats, atès 
                        que érem cridats un a un, de millor a pitjor nota, 
                        i col·locats en filera al voltant de la classe. 
                        Encara puc recordar l'extrema solitud dels últims 
                        a ser cridats i la mirada burleta dels seus companys.
 Quin personatge del 
                          món de l'educació l'ha influït més?- Són molts els educadors que han marcat el meu 
                          pensament, però ara que m'hi feu pensar, crec 
                          que aquell que ha estat el pal de paller sobre el qual 
                          he anat construint la meva manera d'entendre l'educació 
                          ha estat en Célestin Freinet. La seva posició 
                          ideològica, les grans intuïcions sobre com 
                          aprenen els nois i les noies i, especialment, de quina 
                          manera aquestes es concreten en propostes pràctiques 
                          a l'aula, fan que siguin un clar referent per a tots 
                          aquells que entenem que no ens podem quedar només 
                          en el discurs.
 Citi'ns ara, un personatge 
                          històric pel qual senti una especial predilecció.- Com ja sabeu crec que la resposta a les necessitats 
                          que ens planteja la societat d'avui dia exigeixen persones 
                          formades per entendre i participar en un món 
                          que ha estat i és complex. Aquesta formació 
                          per a la complexitat comporta disposar d'un coneixement 
                          global en què l' especialització només 
                          té sentit quan aquest se situa en un pensament 
                          més ampli que ajudi a explicar i, sobretot , 
                          a intervenir en aquesta societat per millorar-la. És 
                          en aquest sentit que la majoria de pensadors del Renaixement 
                          son un bons models i, entre ells, per la seva capacitat 
                          creativa, destacaria en Leonardo da Vinci.
 Un encert de l'educació 
                          actual?- El recent interès per la formació en 
                          valors, l'acceptació de la diversitat de l'alumnat 
                          i la formació per a la complexitat (enfocament 
                          globalitzador).
 ... I una mancança?- El recolzament social a la tasca de l'educador.
 Quin ha de ser l'element 
                          més irrenunciable a qualsevol escola?- No perdre el veritable sentit de l'escola: formar 
                          per a la vida.
 Considera certa l'opinió 
                          que, en conjunt, moltes famílies han desertat 
                          de la responsabilitat en l'educació dels seus 
                          fills?- No crec que els pares desertin. Més que mai 
                          les famílies es preocupen pels seus fills. El 
                          problema és que no saben com fer-ho o no disposen 
                          del temps necessari per fer-ho. El model social prevalent 
                          exigeix dels pares i les mares dedicar al treball fora 
                          de casa un temps excessiu, la qual cosa fa molt difícil 
                          una actuació educativa més reflexiva i 
                          fonamentada.
 Què es pot fer 
                          amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?- No m'agrada el terme èxit i encara menys el 
                          seu contrari, el fracàs, quan aquests termes 
                          s'entenen només com la possibilitat o la impossibilitat 
                          d'accedir al tram superior del sistema educatiu i, en 
                          concret, la possibilitat d'accedir a la universitat.
 Som diferents i hem de seguir sent diferents. L'èxit 
                          o el fracàs ha d'estar relacionat amb la capacitat 
                          d'aconseguir el màxim rendiment a partir de les 
                          possibilitats reals de cada persona. I no totes poden 
                          assolir els mateixos objectius.
 En tot cas, la pregunta que ens hem de fer és 
                          sobre quines són les opcions que ofereix la societat 
                          a aquells alumnes que malgrat que desenvolupen totes 
                          les seves possibilitats no assoleixen uns mínims 
                          per ser inserits en la societat i en el món del 
                          treball.
 Quina opinió 
                          li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?- Considero que realitzen un tasca imprescindible, però 
                          que encara no disposen dels recursos personals suficients 
                          per poder oferir els ajuts que les escoles necessiten.
 Quin paper han de jugar 
                          les tecnologies de la informació a l'escola?- Són un mitjà per a la recerca d'informació 
                          extraordinari que ens fa veure, un cop més, que 
                          el més important no és la possessió 
                          del coneixement sinó la capacitat per fer-se 
                          preguntes, i disposar dels recursos intel·lectuals 
                          que els permeti arribar al saber a partir d'una bona 
                          cerca i una bona selecció de la informació 
                          existent.
 Com es pot fer possible 
                          el concepte "L'educació al llarg de la vida"?- Formant l'alumnat en una cultura de formació 
                          permanent i oferint els mitjans que possibilitin "l'aprendre 
                          a aprendre". Fent-los inquiets, curiosos, crítics... 
                          que no renunciïn a conèixer per millorar 
                          com a persones.
 Considera que els mitjans 
                          de comunicació, especialment la televisió, 
                          col·laboren en l'educació general de la 
                          població?- En principi poden ajudar en els aspectes més 
                          instructius, però moltes vegades són un 
                          gran destorb per a una educació que pretén 
                          formar ciutadans i ciutadanes lliures i compromesos 
                          en la millora de la societat.
 Què és 
                          més important preparar els alumnes pel futur 
                          o preparar el futur per als alumnes?- Hem de preparar els alumnes per al futur, sabent però 
                          que aquesta és la manera que tenim els educadors 
                          de construir el futur.
 Un llibre?- "Memòries d'Adrià" de Marguerite 
                          Yourcenar.
 Una cançó?- "Viatge a Ítaca" de Lluís 
                          Llach.
 Una pel·lícula? 
                          - Dancing in the dark (Bailando en la oscuridad, 2000) 
                          de Lars von Trier.
 Un paisatge? - La vall del Montseny on neix el Tordera.
 Un desig per a l'escola 
                          del futur?- Que veritablement l'escola sigui per a tots.
 
 |