Enrera
Mòdul 2
Imatge digital
  Pràctica
1
2
3
4
5
   
Exercicis
Exercicis
 

 

GIMP
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer les funcions bàsiques del programa GIMP. Aquesta primera pràctica pretén que us familiaritzeu amb el funcionament d'un editor d'imatges. El programa triat és el Gimp, que us servirà per pintar, editar i retocar les vostres imatges.  La filosofia de funcionament de la major part d'editors d'imatges és similar, però aquest editor té algunes particularitats que cal saber i entendre.

   
  Contingut de la pràctica:
 
   
   
  El GIMP
   
 

El GIMP és un programa de disseny gràfic en format mapa de bits que ofereix prestacions avançades, especialment en el camp de les transformacions de fitxers gràfics.

Algunes de les seves principals característiques són:

  • Permet recuperar i desar imatges en els formats més comuns: BMP, PIX, PCX (formats sense comprimir) i GIF, TIFF i JPEG (formats comprimits), fent possible la transformació entre formats.
  • El format nadiu és el XCF (format propi del GIMP).
  • Incorpora opcions per augmentar i reduir el nombre de colors, les dimensions del dibuix, així com filtres especials per al tractament de la imatge.
  • Disposa de les eines de dibuix elemental, per traçar, pintar amb colors, treballar amb les paletes de color i retallar elements dels dibuixos.
  • Suporta diversos documents gràfics, pot capturar qualsevol imatge que es mostri a la pantalla, ja sigui la pantalla sencera o bé una finestra concreta, i també incorpora l'adquisició de gràfics a través d'escàner.
Pràctica
Desenvolupament de la pràctica
   
 

Les pràctiques estan basades en el GIMP versió 2.2.3, ja que és la darrera versió traduïda al català en el moment de redactar aquest document.

En aquestes pràctiques no es tracten les diferents funcions de dibuix del GIMP, ja que ja s'han treballat amb el Paint, mentre que el GIMP es pot considerar un editor gràfic i com a tal se'n treballen aquestes possibilitats.

   
 

En aquestes pràctiques utilitzareu:

  • El programa GIMP (ver. 2.2.3.)
  • Els fitxers japo.jpg i f_abella.jpg, que són a la carpeta fitxers.
   
 
  Engegar el programa
   
 

Durant la primera execució del programa, s'ha de completar la instal·lació, consistent en: un recordatori de llicència d'ús del programa, la informació de l'estructura de carpetes que crearà per al funcionament correcte, registre de la instal·lació -permet veure de manera gràfica si s'ha generat alguna incidència durant el procés-, ajustament de la memòria cau i el directori d'intercanvi i, per a acabar, la resolució del monitor. És aconsellable acceptar les opcions per defecte.

Quan el programa acabi d'iniciar-se es mostraran tres finestres: la del programa GIMP, la de capes, canals, camins ..., i el consell del dia ( si no volem que es torni a mostrar podem desmarcar el quadre de verificació Mostra un consell la propera vegada que s'inicïi el GIMP i clicar el botó Tanca).

 
 
 


Val a dir que en el moment que obrim un gràfic o una imatge apareixerà la finestra de treball, amb la qual cosa tindrem al davant un entorn multifinestra. Contràriament a altres programes, el GIMP no permet agrupar totes les finestres en una única finestra. És recomanable treballar només amb dues: una per al programa -la finestra que s'anomena GIMP- i una segona per a la imatge -anomenada finestra d'imatge-. Si tanquem la finestra GIMP, tancarem també l'execució del programa.

A la finestra d'imatge apareix un menú amb 10 opcions: Fitxer, Edita, Selecciona, Visualitza, Imatge, Capes, Eines, Diàlegs, Filtres i Funcions. És precisament l'opció Diàlegs la que permet fer visualitzables les diferents finestres.

 
 
Entorn multifinestra típic del GIMP
 
  Obrir una imatge en blanc
   
 
  • Aneu a Fitxer | Nou... Presenta la finestra Crea una nova imatge. Cal que marqueu, sobretot:
    • La Mida de la imatge (en píxels, polzades, mm, punts, piques, ...). També podeu triar la mida de la imatge seleccionant-la directament a la finestra desplegable de Plantilla.
    • La resolució de la imatge.
    • El tipus d'Espai de color: RGB o Escala de grisos.
    • Com voleu omplir la imatge: color de primer pla, color de fons, blanc o transparència. Trieu Blanc.
    • També podeu afegir un Comentari.
 
  A continuació, cliqueu a i s'obrirà la finestra del nou fitxer que tindrà el nom Sense Títol
 
 
  Recuperar un fitxer
 
 
  • Aneu a Fitxer | Obre...
 
 

Surt la finestra Obre imatge, en què heu de seleccionar el fitxer a obrir.

 
 
Seguiu les indicacions següents:
  • Abans que res, és convenient seleccionar el tipus de fitxer a obrir -zona de la finestra marcada amb una fletxa groga-. Si cliqueu a la icona de desplegament, podreu triar entre tots els formats que permet obrir el GIMP. Nosaltres hem triat Tots els fitxers.
  • A l'esquerra de la finestra hi trobareu la subfinestra de navegació de les diferents unitats i/o carpetes compartides del vostre ordinador -marcada a la imatge superior amb un quadret vermell-. En aquest cas nosaltres hem cercat la imatge a recuperar de l'escriptori (dins d'Inici).
  • Un cop triada la unitat física o lògica, a la dreta apareix la subfinestra de contingut on hi haurà totes les carpetes. Nosaltres hem cercat la imatge a la carpeta Gimp \ TC01 \ dtc02 \ imagen8.jpg

    .

    A mesura que es vagi navegant per l'estructura en arbre de les carpetes, apareixen els diferents nivells i la subfinestra va actualitzant i mostrant el contingut de la carpeta del darrer nivell.
  • Trieu la imatge que voleu recuperar. A la dreta, a la subfinestra de previsualització, apareix una miniatura que, a més a més, us mostra a la part inferior tota la informació sobre la imatge:nom, pes -espai que ocupa-, tamany en píxels, sistema de gestió de color i nombre de capes. La icona de Previsualitza, marcada a la imatge superior amb una fletxa vermella, permet l'actualització de la miniatura de la imatge triada.
  • Per acabar, cliqueu Obre.
 
 
  Desar un fitxer
   
 
És molt important que tant en la confecció de dibuixos nous com en la modificació de dibuixos i fotografies, es guardi el treball que s'està realitzant cada cert temps. També és necessari fer còpies de les fotografies i dibuixos abans de fer qualsevol modificació. D'aquesta manera sempre es pot disposar de l'original intacte.
 
El menú Fitxer disposa de cinc opcions per desar una imatge:
 

 
  • Desa, per desar la imatge per primera vegada (haureu de donar nom al fitxer Sense Títol) i per anar desant futures modificacions en el mateix fitxer. Cada vegada que feu Desa es canvia el contingut del fitxer, per tant es perd l'anterior. Recordeu que el format nadiu del GIMP és kcf (GIMP KCF image ).
 


 
  • Anomena i desa..., per desar una imatge amb un nom diferent al que té, i també per canviar el format d'una imatge. Podeu tenir una mateixa imatge amb diferents noms. A la imatge d'exemple s'ha triat el format nadiu de GIMP i l'hem posat el nom treball01.
 

 
  • Desa una còpia..., per fer una còpia d'una imatge i poder-hi fer modificacions. Continua mantenint en pantalla el nom del fitxer obert inicialment, encara que es canvieu el nom de la còpia.
 
  • Desa com a plantilla..., crea una plantilla amb les mateixes mides i el mateix espai colorimètric que la imatge. Una finestra de diàleg us demanarà de posar nom a la nova plantilla. Després d'això, aquesta plantilla s'incorporarà a les plantilles amb que podrem obrir qualsevol imatge. Si es dona un nom ja existent a les plantilles el programa afegirà un numeral en suffix.
 

 
  • Torna-ho a fer, fa que la imatge sigui recarregada des del disc dur. Per raons tècniques actualment GIMP tanca la imatge a recarregar i després obre una nova finestra amb la imatge recarregada. Per aquesta raó no és possible anul·lar la recàrrega i tot l'històric d'anul·lació es perdrà. Us demanarà una confirmació per a evitar pèrdues accidentals del vostre treball. Si esteu d'acord cal que cliqueu a la icona
 
 
  Retocar una fotografia
   
  El GIMP té moltes possibilitats de retoc fotogràfic. A continuació es descriu la manera de modificar la brillantor i el contrast d'una fotografia feta amb la càmera digital, cosa que generalment és suficient per millorar-ne la qualitat.
 
  • Obriu el fitxer f_abella.jpg. És la imatge de la fotografia a modificar. El trobareu a la carpeta fitxers.
  • Aneu a Eines | Eines de color i seleccioneu l'opció Brillantor-Contrast...
 
   
 
  • A la finestra de Brillantor-Contrast..., modifiqueu els valors de la brillantor i del contrast. Generalment les imatges milloren si proveu per a la brillantor valors entre -12 i 12, i per al contrast valors de 0 a 40. Activeu l'opció Previsualitza que trobareu a la part inferior esquerra de la finestra i podreu veure l'efecte dels canvis que esteu introduint.
 

 
  • Des del menú Eines | Eines de transformació o Eines | Eines de color podeu realitzar moltes modificacions a les imatges. Proveu el funcionament de les diferents opcions: Invertir, Reflejar, Rotar, Agregar bordes, Deformaciones, Efectos, Examinador de filtros... Tot i que moltes serveixen per aconseguir uns efectes més espectaculars que no pas pràctics.
 
  • Dins Eines | Eines de transformació trobareu les opcions següents: Mou, Escapça i canvia la mida, Gira, Escala, Retalla, Perspectiva i Volteja.
 

 

 
Resultat de l'aplicació de l'Eina de Transformació de Perspectiva

 
  • Dins Eines | Eines de color trobaràs les opcions següents: Balanç de color, To-Saturació, Acoloreix, Brillantor-Contrast, Llindar, Nivells, Corbes i Posterize.
 
 
 
Resultat de l'aplicació de l'Eina de Color Acoloreix

 
  • Als alumnes els agrada molt provar els efectes del menú Filtres.
 
Amunt