Enrera Mòdul 2
Llengua oral i escrita: resposta de les TIC als problemes d'aprenentatge ---
Pràctica ampliació

Estimulació i control de la veu

L'objectiu d'aquesta pràctica és veure les possibilitats del programa Globus per estimular la parla dels alumnes.

Documentació tècnica sobre

El programa Globus

Davant els objectius d'estimular la parla i d'afavorir la comunicació, veurem alguns dels exercicis del Globus que poden treballar més aquesta manca d'intenció comunicativa.

Exercici 1. El Globus

Pot ser útil per estimular la parla en nens i nenes especialment inhibits o sords.
L'usuari ha de parlar davant del micròfon i el programa dibuixa cercles més o menys grans que canvien en funció de la intensitat del so.
A la pantalla es dibuixen cercles de color vermell (globus) que estimulen la parla de l'usuari i serveixen de feedback ('retroacció') visual de l'èxit aconseguit.

1. Aneu al menú Què vull fer? i activeu Globus.
2. Parleu o feu sons davant el micròfon i observeu com apareixen cercles que canvien de mida en funció de la intensitat del so que produïu.
3. Quan aparegui un cercle, feu clic amb el botó esquerre del ratolí sobre la finestra. Us apareixerà un cercle sense color que serveix de patró per superar o igualar. Fixeu-vos que quan el supera, el cercle canvia de color: si no el supera és vermell, i si el supera és blau.

Exercici 2. L'Arc de Sant Martí

Exercici basat en l'absència-presència de so. Quan hi ha presència de so es dibuixen els colors de l'arc de Sant Martí a la pantalla.
Els valors de so detectats es configuren des d'Opcions | Canviar paràmetres i modificant els valors màxim i mínim.

Hi ha presència de so quan el valor detectat és més gran que el valor mínim dels paràmetres.
1. Aneu a Què vull fer? | Arc de Sant Martí.
2. Parleu o feu sons davant el micròfon. Fixeu-vos com a partir d'una certa intensitat, apareixen els colors de l'arc de Sant Martí.
3. Aneu a Opcions | Canvi de paràmetres i augmenteu el valor mínim: deixeu-lo a 90.
4. Torneu a parlar per fer sortir l'arc. Ara cal parlar amb més intensitat de veu.

Exercici 3. El Joc dels rectangles

Funciona igual que l'Arc de Sant Martí, però ara apareixen a la pantalla rectangles de diferents mides i colors.

1. Aneu a Què vull fer? | Joc dels rectangles.
2. Produïu diferents sons. Observeu com apareixen rectangles de diferents mides i colors. La pantalla es va omplint de rectangles com més gran és la intensitat de la veu.

Exercici 4. El Viatge en globus

Aquest exercici permet a l'alumne/a intentar superar amb un globus un petit circuit creat pel professor/a. Motiva l'alumne/a a emetre sons o a parlar per tal d'aconseguir que el globus superi els obstacles.

1. Aneu a Què vull fer? | Viatge en globus | Crear circuit.
2. Dissenyeu un circuit senzill, amb pocs obstacles i amb suficient separació entre ells.
3. Tot seguit aneu a Què vull fer? | Viatge en globus | Jugar.
4. Intenteu superar els obstacles emetent cops de veu de suficient intensitat per tal de dirigir correctament el globus.

Exercici 5. La Cursa

Pot ser un exercici molt motivador per a l'alumne/a ja que el joc l'obliga a produir sons contínuament si vol aconseguir la finalitat del joc, que és guanyar una cursa. El nostre cotxe, el mou la intensitat de la nostra veu dintre dels paràmetres establerts a Opcions | Canviar paràmetres. Si el valor mínim és baix, amb poca intensitat de veu podrem moure el cotxe. El nostre adversari és un camió que avança segons el valor d'Increment X, que també es troba a Opcions | Canviar paràmetres. Com més baix és el valor, més a poc a poc va el camió.
Apareixen uns indicadors de la producció instantània de veu i un comptador que mostra els segons d'avantatge que portem (valors positius) o els que ens porta la màquina, valors negatius.

1. Seleccioneu a Opcions | Canviar paràmetres, uns valors que mouran el nostre cotxe (el valor mínim deixeu-lo força baix), i també el valor Increment X, que mourà el camió (un valor baix farà que vagi més a poc a poc). Valideu amb d'Acord.
2. Comenceu la cursa: Què vull fer? | Cursa. Practiqueu algunes curses.
3. Activeu Opcions | Línia al mateix lloc. Ara els dos vehicles corren a la mateixa línia.