|
Pràctica optativa:
Eficàcia lectora
|
|
L'objectiu d'aquesta pràctica és treballar exercicis d'eficàcia
lectora amb el programa Toca-Toca.
|
|
En la lectura hi ha implicades una sèrie d'habilitats perceptives
i motrius que es poden entrenar amb exercicis de gimnàstica ocular,
atenció visual, cognició global,... que eixamplin el camp
visual i treballin la memòria.
Les característiques del programa Toca-Toca permeten fer exercicis
on cal una resposta àgil per davant dels aspectes reflexius i es
prioritza la lectura per sobre l'escriptura.
Necessitareu:
- el programa Toca-Toca
- el paquets d'activitats d'Eficàcia lectora
|
|
Documentació tècnica sobre
El programa Toca Toca
|
|
Desenvolupament de la pràctica
|
 |
Pràctica 1
- Instal·leu el paquet d'activitats Eficàcia lectora.
Els exercicis queden agrupats segons els estímuls presentats
i el tipus de resposta.
- Engegueu un dels exercicis Llegir lliste ... L'exercici mostra
una paraula diana i una llista de paraules on cal assenyalar la paraula
diana prement la tecla ESPAI.
Recordeu que per sortir de l'exercici cal prémer la tecla ESC.
Podeu variar la velocitat de l'exercici:
- prement ESC per sortir;
- anant al menú Opcions | Planificar | General;
- modificant el valor e Espera de l'estímul;
- tancant la finestra;
- engegant l'exercici amb el al menú Opcions | Engegar.
- Els exercicis Llegir paraules... us proposen una paraula diana
que cal retenir a la memòria, i a continuació us bombardegen
amb un seguit de paraules.
En cas de reconèixer la paraula diana cal prémer la tecla
ESPAI.
A l'atzar el programa canvia de sèrie i us proposa una nova paraula
per reconèixer.
- Els exercicis Llegir parelles... mostren les paraules de dos
en dos i cal identificar les parelles diferents prement la tecla ESPAI.
- La resta d'exercicis són igualment interessants però
esperen una resposta escrita i es possible que l'activitat de respondre
amb el teclat sigui més complexa que la de resoldre l'exercici.
|
 |
Pràctica 2
En aquesta pràctica preparareu amb el Toca-Toca un exercici semblant
al de Llegir parelles. La resposta ( Acció) sempre
és la mateixa:
- ESPAI si la parella és diferent.
- CAP ACCIÖ si la parella és igual.
De la mateixa manera utilitza les mateixes reaccions. Per exemple:
- Si bé mostra el color verd.
- Si malament mostra el color vermell.
- Prepareu una llista de parelles de paraules amb una dificultat adequada
als vostres alumnes.
- Engegueu el programa Toca-Toca que us mostrarà el formulari
de Planificar.
- Per posar les parelles diferents:
- a Estímuls trieu Paraules/Capçalera
i escriviu la primera paraula, quatre espais i la segona paraula;
- a Accions trieu Tecla {ESPAI};
- a Si bé trieu Color verd;
- a Si malament trieu Color vermell;
- torneu a Accions i feu clic al botó Afegir.
- Per posar les parelles iguals feu el mateix que amb les parelles diferents
però després d'afegir una nova acció:
- torneu a l'acció anterior amb la barra de desplaçament
del peu del formulari;
- desmarqueu l'acció Tecla {ESPAI};
- aneu a l'acció següent.
D'aquesta manera les parelles iguals no tindran cap Acció/
Resposta i qualsevol resposta es considerarà errònia.
- Es poden agrupar les parelles de paraules iguals, o diferents, com
a estímuls alternatius en una mateixa acció, però això
les vegades que surtin les paraules a la pantalla. Així, si posem
totes les parelles iguals en una acció i totes les parelles diferents
a una altra a la pantalla sortiran l'una o l'altra alternativament.
- Tanqueu el formulari de Planificar, deseu-lo, poseu-lo en marxa
i comproveu que funciona correctament.
|