Enrera Mòdul 6
Llengua oral i escrita: resposta de les TIC als problemes d'aprenentatge---
Pràctica 
Pràctica d'ampliació

 

Pràctica optativa:

Eficàcia lectora

L'objectiu d'aquesta pràctica és treballar exercicis d'eficàcia lectora amb el programa Toca-Toca.

 

En la lectura hi ha implicades una sèrie d'habilitats perceptives i motrius que es poden entrenar amb exercicis de gimnàstica ocular, atenció visual, cognició global,... que eixamplin el camp visual i treballin la memòria.

Les característiques del programa Toca-Toca permeten fer exercicis on cal una resposta àgil per davant dels aspectes reflexius i es prioritza la lectura per sobre l'escriptura.

Necessitareu:

  • el programa Toca-Toca
  • el paquets d'activitats d'Eficàcia lectora
 


Documentació tècnica sobre

El programa Toca Toca


 

Desenvolupament de la pràctica

Pràctica 1

  1. Instal·leu el paquet d'activitats Eficàcia lectora. Els exercicis queden agrupats segons els estímuls presentats i el tipus de resposta.
  2. Engegueu un dels exercicis Llegir lliste ... L'exercici mostra una paraula diana i una llista de paraules on cal assenyalar la paraula diana prement la tecla ESPAI.
    Recordeu que per sortir de l'exercici cal prémer la tecla ESC.
    Podeu variar la velocitat de l'exercici:
    • prement ESC per sortir;
    • anant al menú Opcions | Planificar | General;
    • modificant el valor e Espera de l'estímul;
    • tancant la finestra;
    • engegant l'exercici amb el al menú Opcions | Engegar.
  3. Els exercicis Llegir paraules... us proposen una paraula diana que cal retenir a la memòria, i a continuació us bombardegen amb un seguit de paraules.
    En cas de reconèixer la paraula diana cal prémer la tecla ESPAI.
    A l'atzar el programa canvia de sèrie i us proposa una nova paraula per reconèixer.
  4. Els exercicis Llegir parelles... mostren les paraules de dos en dos i cal identificar les parelles diferents prement la tecla ESPAI.
  5. La resta d'exercicis són igualment interessants però esperen una resposta escrita i es possible que l'activitat de respondre amb el teclat sigui més complexa que la de resoldre l'exercici.

Pràctica 2

En aquesta pràctica preparareu amb el Toca-Toca un exercici semblant al de Llegir parelles. La resposta ( Acció) sempre és la mateixa:

  • ESPAI si la parella és diferent.

  • CAP ACCIÖ si la parella és igual.

De la mateixa manera utilitza les mateixes reaccions. Per exemple:

  • Si bé mostra el color verd.
  • Si malament mostra el color vermell.
  1. Prepareu una llista de parelles de paraules amb una dificultat adequada als vostres alumnes.
  2. Engegueu el programa Toca-Toca que us mostrarà el formulari de Planificar.
  3. Per posar les parelles diferents:
    • a Estímuls trieu Paraules/Capçalera i escriviu la primera paraula, quatre espais i la segona paraula;
    • a Accions trieu Tecla {ESPAI};
    • a Si bé trieu Color verd;
    • a Si malament trieu Color vermell;
    • torneu a Accions i feu clic al botó Afegir.
  4. Per posar les parelles iguals feu el mateix que amb les parelles diferents però després d'afegir una nova acció:
    • torneu a l'acció anterior amb la barra de desplaçament del peu del formulari;
    • desmarqueu l'acció Tecla {ESPAI};
    • aneu a l'acció següent.
    D'aquesta manera les parelles iguals no tindran cap Acció/ Resposta i qualsevol resposta es considerarà errònia.
  5. Es poden agrupar les parelles de paraules iguals, o diferents, com a estímuls alternatius en una mateixa acció, però això les vegades que surtin les paraules a la pantalla. Així, si posem totes les parelles iguals en una acció i totes les parelles diferents a una altra a la pantalla sortiran l'una o l'altra alternativament.
  6. Tanqueu el formulari de Planificar, deseu-lo, poseu-lo en marxa i comproveu que funciona correctament.