Enrera Mòdul 8
Llengua oral i escrita: resposta de les TIC als problemes d'aprenentatge ---
Pràctica d'ampliació

Quadern digital

L'objectiu d'aquesta pràctica és veure un material siuat al web: ajuda a crear un text ajustat a una tipologia determinada.

Introducció

El Quadern digital és una eina informàtica dissenyada per donar suport als processos de producció de textos escrits en llengua castellana i catalana.

El seu contingut se centra en les diferents tipologies de text -la narració, la notícia, la descripció, la definició, les instruccions, l'exposició i l'argumentació- treballant tant els aspectes conceptuals com els procedimentals propis de l'ESO.

La pràctica consisteix aseguir un dels molts intineraris que té el material del Quadern digital.

Per iniciar aquesta pràctica heu d'estar connectats a Internet, tenir el Firefox obert mirant la XTEC (www.xtec.net).

1.

Seguiu el següent itinerari per arribar al Quadern digital: Xtec | Escola oberta | Internet a l'aula| Quadern digital.
Finalment arribareu a l'entrada de Quadren digital. Escriure a l'ESO a l'adreça http://www.xtec.net/aulanet/quadern/

2. Seleccioneu l'idioma fent clic a l'enllaç Entrada. Teclegeu el nom, per exemple, Pep, i premeu Acceptar
3. Ara heu de triar una Tipologia de text. Per exemple, una Narració.
4 Si no ho teniu clar podeu seleccionar la icona Bombeta que us ajudarà a definir la tipologia de text que voleu escriure.
5 La següent pantalla es la que porta als diferents continguts i activitats al voltant de la tipologia de text triada, en el nostre cas la Narració.
En aquesta pàgina la icona T retorna a la selecció de tipologies de text.

Feu clic a la primera opció, en el nostre cas Narració. Accediu a una seqüència de pàgines on s'explica quina és la finalitat d'aquesta tipologia de text.
Es navega amb el següent quadre de controls fins que no es pot anar més enllà de l'explicació. Quan ja no avança més, la icona Casa retorna a l'inici per:

7. Feu clic a Exemples i accedireu a unes pàgines que mostren diferents textos de la tipologia escollida que es poden utilitzar en activitats de lectura.
Podeu avançar i retrocedir per les icones de la botonera.
8 Feu clic a Activitats i accedireu a l'apartat d'exercicis que serveixen per treballar en un entorn d'autoavaluació les característiques de la tipologia de text escollit.

Les activitats d'Ordenar mostren una sèrie de caselles amb text.
S'ordenen seleccionant primer la casella i després el lloc on cal situar-la. Els textos de les caselles canvien de lloc.

En finalitzar qualsevol exercici, el podeu avaluar de forma global.
També podeu veure la solució i repetir l'exercici.
Hi ha més d'un exercici d'aquesta tipologia al qual s'accedeix per la botonera.
Feu clic a la icona Anar al començament.

A l'exercici:

• Escollir cal marcar les respostes correctes.
  • Col·locar conté un text amb paraules buides i cal seleccionar-les dels desplegables.
  • Relacionar cal triar una opció del desplegable de l'esquerra segons el text de la dreta.

Seleccioneu Pas a pas, una sèrie de formularis o plantilles que donen instruccions i fan preguntes que ajuden a construir correctament l'estructura del text.
Cal anar avançant seguint les intruccions i omplint totes les caselles.

Cada pas té un exemple que es visualitza en fer clic al botó.
Podeu selecionar, copiar i enganxar els exemples dins els formularis per estalviar-vos la feina d'escriure.
Els formularis inclouen les etapes de planificació, redacció i revisió.

14 En qualsevol moment un botó permet Exportar el text i baixar-lo a l'ordinador en un firtxer amb extensió .T.
Aquest fitxer es pot obrir i treballar amb el Word tot i que arrossega alguns caràcters estranys que cal esborrar.
15 En finalitzar tot l'itinerari, accedireu a un botó que permet imprimir el text realitzat.