![]() |
Mòdul 8![]() |
Llengua oral i
escrita: resposta de les TIC als problemes d'aprenentatge ![]() |
Pràctica ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Marc teòricLa composició escritaDescripcióEl procés de composició escrita presenta tres moments ben definits: primer, la planificació; després, la redacció del text i la revisió, i finalment, la correcció del text redactat. Durant la planificació l’escriptor té en compte diferents factors:
Els dos primers factors determinen el tipus de text. En canvi, aquest últim determina el registre amb què s'ha d'expressar. Mentre es du a terme el procés de redactat l’escriptor ha de tenir present tot allò que ha planificat. Això implica un control simultani a l’escriptura. La revisió del text és fa després de la redacció, però molt sovint, ja s’hi comence a fer modificacions durant el redactat. El fet d’escriure amb ordinador ho facilita, ja que permet inserir text o eliminar-ne sense que això impliqui tornar a escriure-ho tot de nou. També evita que el text quedi ple de fletxes i anotacions al marge. La revisiós'ha de fer tenint en compte diferents punts de vista. Des dels aspectes més formals (presentació i ortografia), fins a aspectes de contingut, passant per la qualitat del text (coherència i cohesió). RegistresSegons l’ús que es fa de la llengua s’utilitzen diferents registres. Els registres posen de manifest el nivell de formalitat. Aquest ve donat per la relació entre l’emissor i el receptor. Per exemple, no es parla igual amb els companys que amb el cap de la feina, o igual amb una persona coneguda que amb una de desconeguda. Però el registre no només depèn de la formalitat, sinó que també està influït pel tema (científic, poètic...), pel propòsit (informar, convèncer, divertir...), pels usos a què dóna peu (més objectius o més subjectius), i també depèn del canal utilitzat pera la comunicació (cara a cara, ràdio, telèfon, correu electrònic...) Qualitats del textPer considerar que un text és correcte cal que tingui les següents qualitats:
Errors observablesEls errors observables en la realització de textos escrits són: · Utilització de formes pròpies de la llengua oral en la llengua escrita. Per exemple: l’ús de deíctics o sobre entesos que en el cas de la llengua oral es poden suplir pel context.
Seqüència didàcticaEs poden proposar diferents tipus d’exercicis, la dificultat dels quals radica, no únicament en la seva modalitat, sinó també en l’estructura del text i en l’objectiu amb què s’escriu, així com el registre que requereix. Diferents activitats que es poden proposar als alumnes:
|
|
![]() |
![]() |