La calculadora Wiris com a recurs didàctic

Sobre els exercicis del mòdul 7

Si heu fet els exercicis del mòdul 6, en aquest mòdul no heu d'enviar preceptivament cap exercici! Podeu reservar les energies per elaborar un petit guió del projecte final, del qual sí que tothom n'ha d'enviar, en el termini d'aquest mòdul, un avançament.

Però si teniu ganes de treballar, també teniu proposats alguns exercicis voluntaris, que podeu resoldre (tots o algun) i enviar de la manera habitual o bé podeu consultar dubtes que sorgeixin en la seva realització i que, sobretot, us poden donar idees per al treball de fi de curs.

En aquest cas, veureu que els exercicis d'aquest mòdul s'han plantejat amb continguts de l'educació obligatòria (incloent-hi els crèdits variables) enllaçat amb les pràctiques i les persones que els han de fer triaran els que més els convinguin.

• L'exercici 1 estudia un problema de combinatòria lligat a una situació del dia a dia: la Loto 6/49. Val la pena jugar-hi?
  • Els exercicis 2 i 3 demanen de fer variacions a la feina feta a les pràctiques, pel que fa a activitats d'estadística o de probabilitat relacionades amb els aspectes bàsics, no pas als continguts de batxillerat.
  • L'exercici 4 ja indica en el mateix enunciat que s'ha de centrar en continguts de primer cicle d'ESO.
  • La fórmula de Pick dóna una manera de saber l'àrea d'un triangle "comptant punts". Teniu orientacions per al desenvolupament d'aquesta activitat a la pràctica 5, i a l'exercici 5 es demanarà que, si us ha interessat el tema, acabeu la feina.
  • Finalment, l'exercici 6 és ben lliure: només us demanem que feu servir el que s'ha explicat a la pràctica 6 i treballeu amb una llibreria.
Enunciats dels exercicis

Finestra Activa

1. Els jocs de loteria del tipus 6/49 consisteixen en l'elecció de 6 nombres sense reemplaçament del conjunt {1..., 49}. Resoleu amb la Wiris l'exercici següent:
    1. Quants resultats diferents es poden donar?
    2. Suposant que tinguéssim un ordinador que omplís cinc butlletes per segon, quant de temps ens costaria omplir totes les butlletes possibles?
    3. Si omplíssim totes les butlletes, encertaríem el premi. Però, a més, quants encerts tindríem de 5 números? I de 4 números? I de 3 números? I de 5 números més el complementari?
    4. Mireu els premis d'un dia qualsevol d'una Loto 6/49 o La Primitiva. Creieu que sortiria a compte fer totes les apostes possibles?

2. Modifiqueu la pràctica que heu vist sobre l'histograma per fer visual, en el mateix gràfic, la mitjana, la mediana i la desviació estàndard.

3. Suposeu que en una bossa hi ha 60 boles vermelles i 40 boles blaves i que aneu traient boles d'aquesta bossa successivament, de manera independent i sense reemplaçament. Feu una adaptació de l'activitat vista en la primera part de la pràctica 3 i, amb els nombres aleatoris, construïu una llista que simuli els colors de les boles que es van traient successivament i feu un gràfic que mostri, alhora, l'evolució de la freqüència relativa del nombre de boles vermelles i el nombre de boles blaves que s'han tret.

4. Exercici d'unitats de mesura: busqueu quatre problemes senzills de primer cicle d'ESO on es necessiti canviar d'unitats per resoldre'ls i adapteu-los perquè els alumnes puguin fer-los de manera guiada i comprovar-ne la resposta, a l'estil dels exemples vistos en la pràctica 4.
Animació
  1. La fórmula de Pick. Aquesta fórmula diu que l'àrea d'un polígon amb vèrtex en una malla unitària (geoplà) és igual al número de punts de la malla que són interiors al polígon més la meitat del número de punts de la malla sobre el perímetre del polígon menys un. Construïu un tauler gràfic interactiu de la Wiris, semblant al que podeu veure en l'animació de l'esquerra, per ajudar els alumnes a descobrir empíricament la fórmula de Pick per triangles. Podeu fer servir les indicacions de la pràctica 5 d'aquest mòdul.

1. Elaboreu una activitat didàctica que faci recomanable l'ús d'una llibreria en el codi Wiris corresponent. Ben segur que a la pràctica 6 trobareu idees interessants.

Guió del projecte

En el termini de lliurament de la feina d'aquest mòdul (encara que no envieu cap exercici) heu de redactar i enviar a la tutora o al tutor un breu guió del vostre projecte i rebre'n el vist-i-plau.

Consulteu les indicacions detallades sobre aquesta darrera activitat del curs. El guió del projecte constarà de:

• El títol del projecte.
  • Un breu resum dels continguts i objectius didàctics que es pretenen cobrir amb l'activitat.
  • La relació de les finestres actives previstes.
  • Una breu descripció de cada finestra activa.
  • Un breu resum de com es preveu la utilització de l'activitat a l'aula.

Quan la vostra tutora o el vostre tutor us indiquin el seu acord amb el projecte presentat, aquest serà el tret de sortida perquè el tireu endavant.

Quan presenteu el treball, en el termini establert, ja ampliareu l'exposició de continguts i objectius didàctics, detallareu totes les finestres de la Wiris que componen el projecte i explicareu l'ús que en proposeu a l'aula (o encara millor si podeu explicar els resultats obtinguts havent-les fet servir amb alumnes!).