![]() |
|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Pràctica |
![]() |
Exercicis
|
||||||||||||||
PN: descripció i conceptes | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Descripció | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Els webs amb el Postnuke es basen en una plantilla de disseny (theme) que, tot i les variants estètiques i de distribució, solen tenir algunes elements constants:
Insistim, però, que aquesta distribució clàssica cada vegada es pot modificar més en les noves versions, i es poden mostrar, per exemple, blocs en el cos central. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conceptes | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
El funcionament del Postnuke es basa en uns conceptes que convé que coneguem. En pràctiques posteriors veurem el funcionament d'alguns d'aquests coceptes:
La majoria d'aquestes opcions es poden administar des del mòdul d'administració, al qual podreu arribar, després d'haver-vos identificat com a usuari amb drets d'administrador, amb l'opció Administration del menú Main menu (bloc a l'esquerra). Insistim que aquesta opció només apareix si estem identificats com a administradors. Tot seguit, farem una repassada a aquests conceptes, tot i que en el cas del disseny, idiomes, blocs i mòduls hi aprofundirem un xic més en les pràctiques següents. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dissenys (themes) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tal com veurem a la pràctica següent, el disseny de la pàgina és independent del seu contingut. Això s'aconsegueix establint tota la part gràfica en una carpeta que conté totes aquestes definicions, els logotips propis del disseny, etc. El canvi d'un disseny a l'altre s'aconsegueix des de l'administració. Amb una simple selecció aconseguim un canvi instantani de l'aparença global del web, amb els mateixos continguts. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Multiidioma | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
El PostNuke permet treballar amb diferents idiomes. Això vol dir que segons l'idioma que seleccionem, els missatges de la interfície apareixeran traduïts a aquell idioma. Igualment, podem fer que una notícia, un bloc..., només apareguin si tenim un idioma seleccionat. Amb aquesta funcionalitat, molt interessant per als centres que facin intercanvis internacionals, podríem tenir la mateixa web traduïda a més d'un idioma, però, és clar, hauríem de repetir tots els elements (notícies, menús, etc.) en tots els idiomes. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Blocs | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Els blocs es mostren, com hem dit, a les columnes esquerra i dreta de la pàgina (alguns també es poden situar a la part central) i tenen funcionalitats diverses: un menú, efemèrides, votacions, identificació d'usuari, citacions, etc. Qualsevol administrador d'un web amb el PostNuke pot crear els seu propis blocs, fins i tot amb codi HTML. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mòduls | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Els mòduls són parts autònomes de codi del PN que tenen una finalitat concreta. El resultat d'aquest mòduls se sol mostrar a la part central del web. La versió oficial del PN porta una bona quantitat d'aquests mòduls, com per exemple: Notícies, Preguntes més freqüents (FAQ), Cerca d'informació al nostre web, Llistat d'usuaris, Estadístiques, Baixada de fitxers, etc. Igualment, com en el cas dels blocs, qualsevol administrador amb coneixement de programació en el PHP pot crear els seus propis mòduls seguint l'API del PostNuke. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Usuaris, grups i permisos | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
El PostNuke proposa el registre d'usuaris i la seva identificació en entrar al portal. Preveu també l'assignació dels usuaris a diferents grups (per defecte al grup users) i permet assignar permisos tant a usuaris com a grups. El sistema de permisos del PN es caracteritza per una gran potència d'una banda, i per la seva relativa complexitat, de l'altra. Amb aquest sistema podrem fer, per exemple:
L'explicació d'aquest sistema de permisos va més enllà de la intenció i finalitat d'aquesta introducció. A les pàgines de suport del PN (mireu la part final d'aquesta pràctica) podeu trobar diferents manuals que exemplifiquen aquestes possibilitats. En qualsevol cas, també cal dir que utilitzar aquesta estructura de permisos no és obligatori i es pot deixar, si es vol, un web d'ús ben obert. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Temes (topics) i categories | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aquests conceptes s'apliquen al mòdul de publicació de notícies i representen dos eixos de classificació d'aquestes infomacions. Els topics, que traduïm per temes, són diferents apartats de classificació de la informació per àrees temàtiques. En el cas d'un centre d'ensenyament, una possibilitat, que no és l'única, seria que cada departament es correspongués amb un topic. Les categories serien una altre eix de classificació diferent que interactuant amb els topics poden donar molt joc. En l'exemple que posàvem abans, podríem definir com a categories: sortides, concursos, anuncis, etc. Totes aquestes categories podrien ser aplicades a tots els topics. Per exemple, diferents departaments podrien publicar notícies sobre sortides, concursos, etc., tenint, com dèiem, dos eixos classificadors. En la taula següent us podeu fer una idea de l'exemple que exposem: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Suport i exemples | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
L'activitat d'aquesta pràctica consistirà a visitar i conèixer alguns dels webs de suport del PostNuke i a visitar també algunes pàgines destacades creades amb aquest entorn. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pàgines de suport al PostNuke | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Exemples de webs de centre o educatives amb PN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Altres webs amb el PN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Algunes mostres del que es pot fer amb el PostNuke en tots els àmbits: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||