Enrera
Mòdul 3
Estadística amb el full de càlcul: usos didàctics 
 
 
Exercicis
   
 
 
 

Per enviar les respostes als exercicis elaborareu un document amb el processador de textos on:

  • Posareu un títol per a cada exercici (no cal que hi copieu els enunciats).
  • Redactareu, breument, els comentaris adients.
  • Hi inserireu els gràfics que es demanen.

En aquest mòdul trobareu quatre exercicis obligatoris:

  • Dos d'aquests exercicis són de caràcter conceptual (1 i 3) i els altres dos enllacen clarament amb les pràctiques (el 2, amb la pràctica 1 i el 4 amb les pràctiques 3 i 4).

Veureu que la relació d'exercicis es completa amb sis exercicis opcionals. És interessant que envieu la resposta a un mínim de dues d'aquestes propostes que comentem tot seguit:

  • Els exercicis 7 i 8 són força ràpids de fer i permeten reflexionar sobre aspectes interessants a nivell conceptual
  • El 9 demana de repetir una part de la pràctica 5 que es podria titular "introducció a la correlació mútliple" però que en realitat és ben intuïtiva. Si heu fet aquesta pràctica l'exercici us pot interessar.
  • Semblantment, si heu fet la pràctica 6, l'exercici 5 consisteix, només, a fer un breu comentari del que heu observat.
  • L'exercici 6 és una mica més laboriós que els anteriors però està presentat com "un estudi d'un cas real" que pot ensenyar l'aplicació dels conceptes estudiats.
  • L'exercici 10 presenta un tema d'ampliació força especialitzat.

 

 

 

 

  1. Taula creuada entre els notes de dues assignatures.
    Per als 100 alumnes de primer cicle d'ESO d'un institut s'ha fet un estudi de les qualificacions de matemàtiques i de llengua. Les dades se'ns han donat així:
    Superen les dues matèries: 64.
    No han superat les matemàtiques: 30.
    No han superat la llengua: 27.
    Creieu que les dades són coherents? En cas afirmatiu, doneu-les mitjançant una taula de doble entrada i estudieu l'afirmació "Hi ha molta relació entre les notes de les dues àrees".

  2. Relació entre la variable SEXE i la variable TORN en BAT2.XLS.
    Aprofiteu les taules dinàmiques i les diverses opcions per estudiar l'assistència al nocturn per sexes, a partir de les dades del fitxer BAT2.XLS, amb el qual ja heu treballat. Contesteu les preguntes següents:
    1. Quina variable heu posat a les files i quina a les columnes de la taula creuada?
    2. Quin percentatge dels alumnes del nocturn són noies? Per contestar la pregunta anterior, heu fet servir percentatges per files o percentatges per columnes?
    3. Quin percentatge de noies va al nocturn? Per contestar la pregunta anterior, heu fet servir percentatges per files o percentatges per columnes?
    4. Quina és la mitjana de convocatòries de 2n de batxillerat que correspon a les noies del nocturn? Per què?

  3. Correlacions lineals.
    Si es calculés les correlacions entre els parells de variables que s'indiquen seguidament, es trobarien coeficients de correlació lineal de valor absolut gran. Indiqueu en cada cas si el coeficient resultant seria positiu o negatiu i si, realment, es pot parlar de relació entre les variables indicades o bé si cal considerar la influència d'una tercera variable.
    1. En una població escolar d'alumnes dels tres darrers anys de primària, resultats d'un test sobre habilitat per la lectura i nombre del calçat.
    2. En la població d'una ciutat, nombre de casos de grip i nombre de gelats venuts durant una setmana.
    3. A Espanya, en un determinat període de deu anys, el nombre de divorcis oficialitzats cada any (1986, 19.487; 1987, 21.126; 1988, 22.449; 1989, 23.063; 1990, 23.191; 1991, 26.224; 1992, 26.783; 1993, 28.854; 1994, 32.522; 1995, 33.104; dades que, com podeu veure, van anar augmentant) i el valor del producte nacional brut (feu suposicions sobre aquesta dada, que amb l'objectiu que té l'exercici tampoc no cal que siguin gaire acurades.)
    4. Pressupost dels equips de futbol de la Primera Divisió i classificació que obtenen.
    5. Dels gràfics següents, digueu quin correspon a una correlació lineal de 0,25, quin a una correlació lineal de –0,56, quin a una correlació lineal de –0,74 i, finalment, quin a una correlació lineal de 0,92.

  4. Estudi de la correlació entre la nota de l'examen de selectivitat i la de l'expedient.
    Calculeu, per als alumnes del fitxer PAU.XLS, quina és la correlació lineal entre la nota de l'expedient escolar (variable EXP) i la nota de l'examen (variable PROVA, calculada en una pràctica anterior). Suposant que l'any següent el comportament del conjunt de l'alumnat serà el mateix, calculeu tal com es mostra a la pràctica 4, quina nota es pot estimar que trauria un alumne que té un 6,25 de la variable EXP.

  5. (Opcional) Redacteu un comentari sobre les reflexions de caràcter conceptual/didàctic que heu pogut anotar en el desenvolupament de les activitats dirigides proposades en el context de la pràctica 6 d'aquest mòdul. En el comentari incloureu alguns dels resultats numèrics a què heu arribat i que us han ajudat a arribar a les conclusions que comenteu.

  6. (Opcional) Correlació entre les monedes d'euro.
    En aquest exercici continuem l'estudi sobre els bitllets i treballem amb les dades les monedes d'euro, que es descriuen a la taula següent.

    Valor en € Diàmetre (mm) Gruix (mm) Pes (g) Color
    2 25,75 2,20 8,5 blanc/groc
    1 23,25 2,33 7,5 groc/blanc
    0,5 24,25 2,38 7,8 groc
    0,2 22,25 2,14 5,74 groc
    0,1 19,75 1,93 4,1 groc
    0,05 21,25 1,67 3,92 vermellós
    0,02 18,75 1,67 3,06 vermellós
    0,01 16,25 1,67 2,3 vermellós

    1. A les pràctiques heu pogut estimar l'ample que es donaria a un bitllet de 300 € per ser consistents amb el disseny dels de curs legal. Feu un estudi semblant per deduir quina seria la mesura de l'alçària de l'hipotètic bitllet de 300 €.
      Com que hi ha diverses possibilitats per fer aquest estudi (amb tots els bitllets, traient els atípics, fent servir el resultat de l'estimació de l'ample...), cal que expliqueu com ho heu fet.
    2. Feu un gràfic que mostri el diàmetre de les monedes segons el seu valor. Cal que es faci avinent que (coincidentment amb el color) hi ha tres categories molt diferenciades en aquest nou sistema monetari.
    3. Quines de les magnituds de les monedes mostren una correlació lineal més gran?
    4. (Opcional) Feu una estimació de les característiques que tindria la moneda d'1 € si estigués en el grup de les monedes grogues. (Cal que expliqueu el procediment que heu seguit.)

  7. (Opcional) Una reflexió sobre la causalitat i la casualitat amb les dades del fitxer TERCERJM.XLS.
    1. Calculeu el coeficient de correlació entre l'altura de cada alumne i el nombre de germans (variables ALALUMNE i GALUMNE) restringint el càlcul únicament als alumnes de l'EATP codificat com a 1 (EATP d'estadística). (Heu de fer servir filtres o ordenar dades.) Veureu que surt un valor negatiu força alt. Vol dir això que com més germans siguin en una família es pot deduir que seran més baixets?
    2. Calculeu també la correlació entre les dues variables esmentades en tot el conjunt d'alumnes del fitxer i comenteu molt breument el resultat.

  8. (Opcional) Covariància gran o petita?
    Una reflexió sobre el fet que no es pot parlar de covariància gran o covariància petita, sinó que s'ha d'observar el coeficient de correlació lineal. Fareu servir dades del fitxer DADES74.XLS.
    Calculeu la covariància i el coeficient de correlació lineal entre les variables ALT1 i ALT3; entre les variables ALT3 i ENV3 (envergadura o distància entre les puntes dels dits amb els braços oberts en creu) i entre les variables ALT3, PES3. Comenteu molt breument els resultats.

  9. (Opcional) A la pràctica 5 s'ha fet una estimació del pes d'una persona a 16 anys a partir del seu pes a 14 anys i del sexe.
    1. Feu un estudi anàleg que us permeti fer l'estimació de l'alçària a 16 anys d'un noi o una noia que a 14 anys tenia una alçària de 165 cm.
    2. Expliqueu la conclusió (tan acurada com sigui possible) i el procediment que heu seguit per arribar-hi; si ho creieu convenient, adjunteu algun gràfic.
  10. (Opcional) Com a pas previ per a la introducció d'un nombre que ens ajudi a mesurar el grau de relació entre dues variables, en cas de variables categòriques cadascuna de les quals només tingui dos valors, es defineix el que s'anomena raó creuada.

       
    Variable B
    Variable A 
    Valor B1 Valor B2
    Valor A1 f11 f12
    Valor A2 f21 f22

    En una taula com l'anterior, es defineix com a raó creuada el resultat de dividir f11f22 entre f12f21.

    1. Comproveu que si els percentatges per files coincideixen en les dues files (homogeneïtat en la resposta de la variable B respecte a les categories de la variable A; una variable no influeix sobre l'altra; de vegades es diu que hi ha independència), la raó creuada val 1.
    2. Amb els exemples de l'apartat Causalitat o casualitat? dels document de fonaments (o amb altres exemples que us fabriqueu), raoneu intuïtivament entre quina gamma de valors de la raó creuada diríeu que hi ha força relació entre les variables estudiades.

 
Amunt