D138: Logopèdia i TIC

Mòdul 2: Eines TIC bàsiques per a logopedes (Margarita Fortuny)

Pràctica 3

Taula de continguts

La imatge

Per la CONSTRUCCIÓ DELS SISTEMES SIMBÒLICS és fonamental la imatge. Com ja és sabut, en les paraules parlem del significant , com s’escriu, i del significat , què vol dir.
Pel que fa a les imatges, però, el significant no és universal sinó que es construeix a mesura que creixem, coneixem més i tenim més elements de referència.
Les experiències clàssiques de reconeixement d’objectes o del propi cos en la imatge reflectida en el mirall, ho posen en evidència.

La fotografia

Els elements que es perceben.

Els primers contactes de les criatures amb les imatges reals fotogràfiques fan que ens adonem que, si bé són capaços de reconèixer que és un gelat o una flor la imatge representada, poden atribuir-li encara propietats que tenen al naural. És molt fred aquest gelat? Quina olor fa aquesta flor? I toquen o oloren la fotografia mirant de comprovar-ho amb els sentits.

La funcionalitat.

En un principi, l’infant no és capaç de fer servir la informació continguda en la imatge si l’ha de confrontar amb la realitat. Un experiment dut a terme per Deloache, Troseth i Perner consistia en presentar la fotografia d’una capsa oberta plena de caramels amb un referent extern present, una cadira. Es situava la criatura davant dues capses idèntiques a la de la foto, tancades, una prop de la mateixa cadira i l’altra prop d’una planta. Amb la fotografia a la mà no era capaç de fer servir la “informació” gràfica per a trobar la capsa dels caramels.


Creació d'imatges

A l’apartat anterior hem vist com aconseguir imatges concretes amb poc esforç però, com podem aconseguir unes imatges més personals i adequades?
Doncs, fent-les!

La càmera fotogràfica i l’escàner són el camí més ràpid i personalitzat.

Mavica

Aquesta càmera fotogràfica de la casa SONY es troba a tots els centres públics de primària per dotació. L’avantatge més clar és el fet que la captura s’enregistra en un disquet de 3½”, aquells que ara no fem servir quasi per a res. Tots els ordinadors de sobretaula poden llegir-ho directament.
La qualitat d’imatge i la mida són més que suficients per a qualsevol aplicació didàctica, des d’un Clic a una presentació.
Per saber-ne més podeu anar a:
La Mavica als materials del cdweb

Altres càmeres digitals

Tenen moltes més possibilitats artístiques i de precisió. La qualitat i la mida són molt superiors, així com la capacitat de magatzematge, ja que disposem de targetes de memòria de fins a 2Gb, on ens hi caben gairebé cinc-centes fotografies.
Ens cal un lector de targetes universal o bé la instal·lació del programa específic de la càmera i els cables de connexió per poder ser llegides per l’ordinador.

Escàner

Les fotografies que podem fer són del present, de l’ara i aquí, però construir llenguatge implica també els fets passats i futurs i els referents no presents.
D’altra banda, els dibuixos personals que fan els alumnes solen ser ideals i irrepetibles. Encara que puguem retratar-los és molt més fidel la reproducció per mitjà de l’escàner.
Dibuixos, fotos, catàlegs, llibres i fitxes, fins i tot podem escanejar objectes en volum.

Pràctica

Com fer un escàner. No cal engegar l’escàner, que ha d’estar endollat i connectat, l’aparell s’activarà automàticament.
Poseu el document a l’interior de l’escàner, boca avall.
scan_botons.jpg
Premeu la icona de l’ordinador que veieu en el frontal de l’escàner.
A la pantalla veureu un missatge indicant-vos el progrés.
Doneu-li temps per a fer la seva feina: s’engega, passa amunt i avall i finalment veieu el resultat de l‘escàner a la pantalla del monitor.
scan_espera.jpg

Imatges

Podeu determinar la mida i d’altres característiques de l’arxiu que fareu.scan_opcions.jpg
scan_triafotom.jpg
scan_triamidap.jpg
Un cop feta la tria cal desar-ho.
L’opció “4. Enviar...” no us deixa gaire marge de maniobra; per tant, cal seleccionar:
Archivo > Guardar como
scan_desacom.jpg
Primer trieu la carpeta on ho desareu.
Després poseu-li nom.
scan_desa.jpg
I també cal que trieu el tipus:
Fotografia:

Dibuix:

Finalment ho deseu.

Text

L’escàner també permet capturar digitalment un text imprès, això vol dir que escriurà el document a l’ordinador i podrem modificar-ne la redacció, la mida, el contingut i la tipografia, segons ens calgui. El programa OCR, que incorpora, és el que permet convertir la forma de la taca de tinta en lletra.
Per a escanejar un document de text cal que seguiu els mateixos passos fins arribar a la selecció del TIPO DE SALIDA.
Cal triar “texto”, si no ho fes automàticament.
scan_texttria.jpg
Un cop triat cal desar-ho de manera diferent.
Seguiu els passos 1 i 2 que es veuen aquí.
Modifiqueu, si cal, amb el 3.
Finalment feu el 4: “Enviar la exploración”
scan_textdesa.jpg
Els resultats en català no són òptims, cal corregir-ho i revisar-ho tot.
scan_textcat.jpg

Per veure usos més creatius i interessants de l’escàner podeu visitar: L'escàner als materials del cdweb