D138: Logopèdia i TIC

Mòdul 2: Eines TIC bàsiques per a logopedes (Margarita Fortuny)

Pràctica 6

Taula de continguts

La imatge en moviment (Pràctica optativa)

Una imatge val més que mil paraules, així doncs, una imatge en moviment no té preu.
Parlarem bàsicament de dos tipus d’imatge en moviment.

Animacions

Es tracta d’una seqüència d’imatges, generalment dibuixos, que donen la sensació de moviment.
Ja heu vist que en podeu trobar a la Galeria de Clips que hem explicat a la pràctica 1 d’aquest mòdul. Aquí en teniu un exemple:

Vídeo

En aquest apartat coneixereu com passar de la vostra cinta de vídeo digital a l’ordinador. També veureu de quins formats de presentació final disposeu.

Tots els centres públics de primària han rebut per dotació una càmera digital d’enregistrament de vídeo de la casa SONY.
A més, en un dels ordinadors es disposa d’una entrada de vídeo analògic (a l’antic Argo1) i un altre amb targeta de vídeo digital.
També disposen del programa d’edició de vídeo Studio8 de la casa Pinacle, que gestiona la captura, l’edició i la creació de la producció final.
Si teniu un Windows XP compteu també amb el Windows Movie Maker que us permet fer tots aquests passos. Penseu però que no té tantes prestacions com l’anterior.

Partim doncs del supòsit que teniu tots aquests elements en condicions òptimes. (Consulteu el vostre coordinador/a d’informàtica.)

La càmera

Podeu trobar tota la informació referent a la vostra càmera HANDYCAM de SONY a la web d’audiovisuals.
Aquí trobareu la informació més complerta per als dos models distribuïts:

Si la vostra no és ben bé el mateix model no us amoïneu, veureu com en traieu tot el partit.

Les connexions

La vostra càmera disposa de dos tipus de sortida de senyal a l’ordinador.

En ambdós casos la imatge i el so passen per un únic cable.

USB

Us permet passar de la càmera digital a l’ordinador si aquest no disposa de l’entrada específica de la targeta de vídeo digital. És molt lenta i poc fiable.

Firewire

En el nostre cas disposem d’una càmera digital, les imatges ja vénen digitalitzades d’origen, però igualment s’han d’introduir a l’ordinador mitjançant una targeta capturadora que disposi d’una entrada i.LINK, conegut també com firewire, un sistema de comunicació d’alta velocitat, que permet transmetre en temps real les imatges i l’àudio sense cap tipus de pèrdua. És la connexió idònia. És ràpida i fiable.

L'Studio8

En el curs Fem vídeo amb l'ordinador, que teniu a la vostra disposició en el CDWEB, trobareu tots els passos, des de la instal·lació fins als efectes que podeu aconseguir amb aquest programa comercial d’edició de vídeo.

La instal·lació
Interfície

L’edició és molt intuïtiva i visual.

Els formats

On posarem la captura?
És interessant que seguim sempre un mateix procediment per a desar les captures que fem. Per això cal configurar adequadament l’Studio8 i crear una carpeta on posar-les. Preferiblement, si tenim una partició de disc, a la de les dades ( a l’escola la lletra D:).
Un cop feta la captura (un arxiu AVI còpia exacta de la cinta original) i l’edició del nostre vídeo ( que hem anat desant com a projecte) cal decidir com exportar-ho, és a dir: fer el vídeo.

Per a les vostres produccions didàctiques o de registre un dels formats més adequats és l’MPEG. Podreu triar la mida i presenta una bona relació entre qualitat i pes.

Si us cal actualitzar els vostres còdex de vídeo digital per al Windows XP, també els trobareu a les eines del CDWEB
Per a ampliar la informació consulteu el CDWEB

Modificació un gif animat.

Els arxius .gif poden ser animats o no. Només podem saber-ho obrint-los amb editors adequats.

Instal·leu el Paint Shop Pro que teniu a l’escola o bé la versió trial i localitzeu l’aplicació Animation Shop.

Deseu ara el gif que us hem penjat:
Cliqueu sobre la imatge amb el botó contextual del ratolí i escolliu l’opció “Anomena i desa la imatge...”

Podem obrir aquesta animació sense problemes i la podem modificar.
Amb l’Animation Shop obriu l’animació. Veureu la seqüència d’imatges que podreu editar al vostre gust. Deseu-la amb un altre nom per no perdre l’original.

Seleccioneu l’eina pinzell i mireu la mida que hi ha seleccionada. A la vostra dreta hi ha tota la gamma de colors; trieu-ne un.
Pinteu-li els cabells quadre a quadre i deseu els canvis.

Haureu canviat el subjecte pintant una cabellera a l’original.