D138: Logopèdia i TIC

Mòdul 2: Eines TIC bàsiques per a logopedes (Margarita Fortuny)

Pràctica 4

L’edició d’imatges.

Tant de bo que poguéssim obtenir la imatge perfecta només imaginant-la, però això és molt difícil d’aconseguir. Ens ha passat sovint que cercant una imatge per retallar, per exemple d’un catàleg de supermercat, hauríem volgut esborrar-li el preu, o la mà que l’agafa, o posar n’hi un grapat i no una de sola.

Amb l’edició d’imatges no poden fer-se miracles però quasi (fixeu-vos sinó en els rejovenits candidats electorals o en les campanyes de promoció urbanística).

Posem-nos doncs a imaginar:

Hem muntat una història amb un alumne per a treballar llenguatge. Una motivació afegida és la por que li fan els gossos.
Fotografiem les escenes però, en fer-les servir, ens adonem de la cara d’estaquirot que té el protagonista si aquella és una escena de por.

Una petita modificació, que no porta ni un minut de feina, ens pot donar sentit a tota la imatge.

Hem seleccionat la boca i l’hem invertida i reflectit. Tres clics de ratolí.

Els programes d'edició d'imatge.

A l’escola disposem de quatre programes de dibuix molt útils per a fer aquests retocs.

Paint Shop Pro

Va ser el primer a arribar i us permet fer tot tipus de retocs i modificacions. Un programa associat, l’Animation Shop, us permet a més fer animacions. El programa té la interfície en castellà.
Aquesta és la llegenda de les seves eines principals.

Podeu obtenir-ne una versió trial a PSP
Podreu saber-ne més a Imatge fixa amb Paint Shop Pro
I a Suport tècnic als centres

El Gimp

Actualment és el que anireu trobant als centres, ja que és programari lliure i s'obté i actualitza gratuïtament.
Es tracta d’un programa de distribució lliure, extremadament potent i versàtil, adequat per a tasques com ara retoc fotogràfic o creació i disseny d’imatges. Es pot utilitzar com a simple programa de dibuix, com a programa de retoc fotogràfic professional, com a sistema de processament massiu en línia, com a dissenyador massiu d’imatges de producció, com a convertidor de formats gràfics, etc. El GIMP està disponible per Linux, Windows i Mac. Aquesta versió en concret correspon a Windows i està empaquetada dins un fitxer ZIP. També hi trobareu les instruccions per a la instal·lació.
Entre les seves eines hi trobem:

Trobareu una guia detallada a Gimp
Podeu seguir el curs actual d’ Aprofitament de la imatge fixa digital

El Macromedia Fireworks

Us pot salvar la foto més mal feta. Pertany al grup Macromedia, que també té el Dreamweaver (edició de pàgines Web) i el Flash (la majoria d’aplicacions de l’EDU365). És d’ús més professional però igual d’intuïtiu que els altres.

Materials sobre Fireworks MX
També teniu un curs específic
Dibuix i recreació d'imatges amb Fireworks MX 2004

L'ACDSee Systems

No per ser el darrer ha de ser el menor.
Es tracta d’un grup de programes que ens ofereixen gairebé tot el que necessitem per donar una funció didàctica a les nostres imatges. Els veureu tot seguit en la gestió d’imatges.

L’editor, el FotoCanvas, és el més simple dels quatre que hem presentat.