D150: Recursos TIC a les aules d'acollida

Mòdul 3: Recursos específics II.

Pràctica 1

Les WebQuest

Què són les WebQuest?

Són activitats orientades cap a la investigació en les quals part o tota la informació amb què l’alumnat interactua prové de recursos d’Internet.

És un treball cooperatiu en què cada persona és responsable d’una part. Obliga a la utilització d’habilitats cognitives d’alt nivell i prioritza la transformació de la informació.

Des d’un punt de vista pedagògic podríem dir que les WebQuest són activitats TIC de base constructivista.

Cerca guiada

Cercar informació a Internet no és una feina fàcil. Destriar el gra de la palla és una destresa clau per moure’ns entre el allaus d’informació que podem trobar a la xarxa.

Les WebQuests us ajuden a trobar a Internet continguts de qualitat, adequats al nivell dels vostres alumnes i a les vostres expectatives pedagògiques.

Treball cooperatiu

Una bona WebQuest haurà tingut en compte a l’hora de plantejar activitats als alumnes la interacció entre ells, de manera que la cooperació sigui una estratègia didàctica.

De la informació al coneixement

Les WebQuest ajuden a desenvolupar les capacitats de recerca i de selecció de la informació. La comparació, la presa de decisions, el saber argumentar, el treure conclusions, d’organitzar i de transformar la informació tot treballant en equip ajuden a la construcció de coneixement.

Estructura d'una WebQuest

Les WebQuest tenen una estructura estàndard que facilita tant la creació com l’aplicació a l’aula. En una WebQuest, trobareu els apartats següents:

1. Portada

Una WebQuest es presenta en format HTM, és a dir, com una web. La portada de la WebQuest és la pàgina inicial o índex.

2. Introducció

En aquest apartat es presenta la WebQuest. S’intenta motivar l’alumnat plantejant l’activitat en forma de repte. Al mateix temps s’intenten sintetitzar els continguts generals de la WebQuest pel professorat que pugui estar interessat en usar-la.

3. Tasca

La tasca o tasques fa referència a allò que els alumnes han de fer.

El producte final en acabar el treball amb la WebQuest queda clarament definit en aquest apartat.

Pel que fa a la WebQuest que hem escollit d’exemple es planteja més d’una tasca i es dóna l’opció al professorat responsable de conduir l’activitat de fer una selecció de tasques segons l’alumnat a qui vagi dirigida la WebQuest.

4. Procés

En aquest apartat es descriu amb detall tot el que s’ha de fer per poder resoldre la tasca encomanada: des de l’organització dels alumnes, a les activitats i eines per portar-les a terme.

Pel que fa a l’organització sovint es plantegen grups cooperatius on els alumnes desenvolupen diferents rols.

Les activitats són diverses però gairebé sempre basades en la cerca guiada a partir d’enllaços oportunament seleccionats.

Com hem dit, a cada activitat s’hi inclouen les eines de suport necessàries per portar-la a terme: mapes, enllaços complementaris, etc.

5. Avaluació

En una WebQuest s’especifica clarament quins seran els criteris d’avaluació.

S’acostumen a avaluar els productes finals (presentacions, murals, exposicions del tema...).

En moltes WebQuest trobareu la rúbrica. Amb la rúbrica s’avaluen diversos aspectes, des del procés a la interacció entre els grups, a partir d’uns criteris graduats i definits (sovint en forma de document annex) a la mateixa WebQuest.

Algunes WebQuest proposen també activitats d’autoavaluació a l’alumnat, ja que la reflexió sobre el propi procés d’aprenentatge es considera important.

6. Conclusió

La conclusió és sempre un punt i seguit en la recerca continuada. Es fa un breu repàs de la feina feta i s’embasten nous propòsits i aventures del coneixement.

7. Crèdits

En aquest apartat els autors donen les seves dades, agraeixen altres col·laboracións, i/o demanen suggeriments i comentaris.

8. Guia didàctica

Algunes WebQuest inclouen aquest apartat pel professorat, d’altres van donant les diferents indicacions didàctiques entre els apartats comentats.

Exemples
Per exemplificar els diferents apartats que podeu trobar en una WebQuest hem utilitzat aquestes tres a tall d’exemple:
Interculturalitat, Llengua i Cohesió Social
Un Sant Jordi Intercultural
Webtour pels Països Catalans
  1. Són majoritàriament activitats orientades a la recerca?
  2. Plantegen un treball cooperatiu?
  3. Pretenen incloure tot l’alumnat?
  4. Permeten la construcció de nou coneixement?
  5. Quines són les seves parts?