Generalitat de Catalunya: Departament d'Educació

Disseny i creació de pàgines web
Pràctica 1

El so digital: maquinari essencial

Una pàgina web pot ser simplement un text literari il·lustrat amb gràfics, o bé pot ser una obra mestra. Què es necessita per convertir la vostra feina en un element original i únic? En principi, una planificació clara i en arbre, una interfície interessant, i després es precisa incorporar-hi tots els elements necessaris amb multitud de formats: texts, gràfics, vídeos i so, incorporat tot en la mesura justa; llavors, es pot considerar una obra multimèdia. Però compte: tot ha de ser original, o, si es fa servir material literari, gràfic o de so d'alguna altra persona o entitat, cal comptar amb l'autorització corresponent i pagar els drets d'autor a qui correspongui.

En aquest mòdul, veureu com incorporar so digital a la pàgina web. Un so digital és la transformació d'un senyal sonor en una seqüència de números a partir de la utilització de l'escala temporal i l'escala d'amplitud. Aquesta transformació s'anomena discretització. Per exemple, al cine, la unitat de discretització temporal és el fotograma, si és un video, el frame. En el cas del so, la unitat de discretització es diu mostreig: representada per una ona, i a cada valor del mostreig es pot fer una quantificació diferent.

Per obtenir una mostra de so digital, es precisa d'uns elements bàsics essencials incorporats al vostre ordinador, com són un micròfon, una targeta de so, altaveus i el programari de control del so, depenent del sistema operatiu.

Comprovació del maquinari de so del vostre ordinador

L'objectiu d'aquesta pràctica és gravar directament la vostra veu utilitzant el maquinari del vostre ordinador.

Obriu el panell de control del vostre ordinador i comproveu com teniu configurat el so del vostre equip.

Panell de control marca altaveus i so

Panell de control de Windows

Comproveu si disposeu d'equipament suficient per gravar un so a partir d'un micròfon. Activeu Dispositivos de sonido y audio: observeu que podeu controlar moltes de les característiques que us permeten percebre el so.

Propietats de dispositivos de sonido y audio

La targeta de so tradueix els números en sons i és diferent depenent de quin sigui el fabricant del vostre ordinador

Guardar sons a partir del hardware del sistema operatiu

La mateixa targeta de so permet guardar sons amb el nom que vosaltres decidiu

• Tanqueu el panell de control.
  • Cliqueu dues vegades sobre l'altaveu del vostre sistema operatiu, situat a la part dreta inferior del vostre menú estàndard. S'obre una finestra de control de volum del vostre altaveu.
  • Activeu Opciones del menú Control de volumen.

Control de volum

Comproveu que no teniu Silencio activat enlloc

• Escolliu Propiedades | Grabación.

Activar opciones del control de volum

• Entreu a Propiedades i configureu el sistema de gravació.

Propietats del control de volum

Cada usuari/ària té un mesclador diferent, depenent del model d'ordinador

Micròfon activat

Aspecte del quadre Propiedades del so, depenent del sistema operatiu

• Comproveu que l'opció del micròfon està activada i que teniu, també, el micròfon a punt. Accepteu: s'obre un altre quadre de diàleg de control de gravació.
  • Seleccioneu el micròfon i modereu el volum a la mida que preciseu.

Control de gravació: Seleccionar micròfon

Micròfon activat

Gravadora de so

La representació plana vol dir que no està actiu

• Obriu Archivo de la gravadora de sons i escolliu Propiedades | Formatos de grabación: cliqueu a Convertir ahora i modifiqueu el format original.

Elecció formatos de grabación del fitxer propiedades del sonido

Observeu que el programa indica la mida de la gravació i el format d'àudio

Opció 11,025 Hz;8bit;Mono;10Kb/s

Accepteu per començar a gravar

• Acosteu-vos el micròfon, activeu el botó vermell i graveu la vostra veu.
  • Creeu una carpeta anomenada m6 a la carpeta general del curs.
  • Anomeneu el fitxer resultant com a m6veu.wav i guardeu-lo a la carpeta m6.
  • Comproveu el format i el pes de la gravació.
  • Escolteu la reproducció del so de la vostra veu.
  • Proveu la mateixa frase en diferents formats i vegeu com varia el pes en cada cas.

Atenció !

El vostre ordinador, per molt ben dotat que estigui, mai no traurà sons digitals de qualitat, com si féssiu servir un programa específic de tractament del so. Instal·leu el programa Audacity per fer la pràctica 2. Es troba a http://www.xtec.net/fie/eines o al CD anomenat Eines i seminaris TIC. Per a la instal·lació, cliqueu a: http://www.xtec.net/formaciotic/curstele/d113 i aneu al mòdul 1 pràctica 2.