Generalitat de Catalunya: Departament d'Educació

Disseny i creació de pàgines web
Pràctica 2

Introducció al programa Audacity

L'objectiu d'aquesta pràctica és gravar sons a partir de programari específic per a tractament del so.

El programa Audacity pertany al grup de programari lliure, i és especialment indicat per treballar i transformar sons digitals. Podeu instal·lar el programa clicant a install: Instal·lació del programa

Caràtula del programa Audacity

Audacity pertany al grup Sound Forges. Aquí hi ha l'enllaç a la seva pàgina web

Configuració del sistema

Comproveu que tot funciona correctament: el menú general del programa és intuïtiu i molt semblant al de qualsevol editor gràfic. Obriu l'arxiu gravat a la pràctica 1, anomenat m6veu.wav, a partir d'Archivo | Open, i seleccioneu la vostra veu.

Exemple del panell d'Audacity

Seleccioneu l'arxiu que desitgeu

Activeu el triangle verd Play i escolteu la mateixa gravació: comproveu si hi ha diferència amb la gravació inicial.

Menú general del programa Audacity i assenyelat el controlador de volum

Veieu que podeu controlar el volum movent el ratolí des del controlador del volum

Observeu com es disposa el so en forma d'ones a la pantalla del vostre ordinador. Analitzeu els botons del menú general.

Observeu la freqüència del so i l'aprofitament de l'espai a partir de l'anàlisi de les ones del gràfic. Veieu que el gràfic representa una mostra en so estèreo de 44.100 Hz: això significa que s'han gravat 44.100 mostres de so cada segon. Només imaginar la quantitat de mostres que hi ha, us pot donar una idea del pes que suposa gravar aquest so. Aquesta dificultat s'alleuja fent servir programes de tractament de so que el comprimeixen i les freqüències de mostreig més baixes. Sabent que l'oïda humana no pot apreciar freqüències per sobre de 20.000 Hz, els programes de tractament del so poden estalviar energia en la reproducció del so sense que la persona noti absolutament cap diferència en la producció.

Les freqüències característiques de 44.100 Hz que es fan servir en els CD compactes no vol dir que no es pugui gravar en condicions de qualitat superior (quanta més freqüència, millor qualitat), no obstant, no tots els equips permeten convertir el so a la freqüència original. Molt menys es necessita si el so va destinat a una pàgina web. En pàgines web, es presenten sons simplement perceptibles, res més.

Representació del so en dues pistes

Gràfic inicial del so de Titànic

• Analitzeu la qualitat del so de la vostra gravació m6veu.wav.
  • Mireu l'espectrograma del vostre so i intenteu aprofitar la gravació reduint el pes, simplement eliminant els espais muts del començament i del final de la gravació. Per fer-ho, activeu l'asterisc i passeu el cursor sobre la zona muda del vostre espectrograma.

Selecció d'una zona de la gravació

Podeu seleccionar qualsevol part de la vostra gravació

• Amb la selecció marcada, activeu les tisores per retallar la part que vulgueu reduir.

Icona tissores

Part de so en què se selecciona que serà retallat amb les tisores

• Escolteu la gravació tal com la teniu ara clicant a Play.
  • Si esteu satisfets amb el resultat, exporteu-lo en format MP3 a la carpeta m6.

Export As MP3

Audacity permet exportar en formats diferents

• Comproveu el pes de la vostra gravació i decidiu quin format us interessa més d'utilitzar.

Primer pas

Quan visualitzeu un so a partir del programa Audacity, observeu un gràfic d'àudio on es pot veure la pressió o la intensitat sonora del so en el temps.

Igual com passa a l'ona del sistema operatiu, sense sentir res, només analitzant l'espectrograma, podeu deduir en quins moments hi ha silenci i en quins moments hi ha la màxima intensitat del so. També es pot deduir en quin moment hi ha components molt aguts i en quin moment hi ha sons greus.

No obstant, i com que la producció feta a partir de la veu a la pràctica 1 pot ser molt breu, la pràctica 2 parteix de la reproducció directa d'un so musical a partir de la reproducció d'un CD musical.

Gràfic: pràctica Obtenció d'una mescla

• Escolliu un CD de música del vostre gust.
  • Col·loqueu el CD al vostre ordinador i activeu la gravadora d'Audacity.

Gravadora d'Audacity

Escolliu Archivo | Guardar como,,,

• Seleccioneu un fragment de quinze segons de la peça musical i activeu Proyecto | Mezcla rápida.

Escollir Mezcla Ràpida

Mescla a partir de barrejar la música original

• Exporteu els quinze segons resultants en el format MP3.
  • Anomeneu-lo m6_el_vostre_nom.mp3 a la carpeta m6.

Atenció !

Podeu generar sons i afegir efectes musicals propis a partir del mateix programa de tractament del so. Tot és qüestió de pràctica, temps i ganes.