|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Pràctica |
![]() |
Exercicis
|
||||||||||||||
Els ordinadors i l'àudio digital El primer ordinador que va incorporar el so va ser el Commodore Amiga, el 1985, a partir de quatre convertidors D/A de 8 bits, però no tenia convertidors A/D (analògic/digital). Més tard, van sortir dues plataformes, la Macintosh i la NeXT, que, tot i ser molt cares, venien amb quatre canals de 16 bits per a la gravació i l'edició del so, amb tecnologia de Digidesign, la qual cosa possibilitava guardar les gravacions al disc dur. Aquestes plataformes van obrir el camí on som avui dia. La primera targeta de so la va fabricar Ad Lib el 1988 al Canadà, es va poder incorporar a l'ordinador i, tot i que no era digital, ja va permetre sentir sons de fons, o senyals de sons. El 1989, l'empresa de Singapur Creative Labs va seguir la idea d'Ad Lib i va fer compatible el so digital amb la seva primera targeta Sound Blaster, tecnologia que han anat millorant i que va donar la fama a aquesta empresa. Avui dia, la majoria de les targetes de so dels ordinadors surten amb dos canals d'àudio a 16 bits i fins a 44.100 Hz de mostreig, amb possibilitat de gravació i reproducció al disc dur. Algunes són extremadament sofisticades, i una bona targeta amb un bon programa de tractament del so pot aconseguir meravelles. A la pràctica anterior, s'ha comentat que l'oïda humana té unes limitacions conegudes. També hi ha qui diu que tots els CD compactes sonen igual. Aleshores, com és que alguns fabricants d'ordinador posen a les seves targetes de so qualitat CD? Com s'explica això? Com és que hi ha lectors de CD-ROM tan econòmics i, en canvi, lectors de CD d'àudio tan cars? La resposta a totes aquestes preguntes està en el fet d'entendre els factors de conversió analògic/digital i en els components analògics que reprodueixen el so final. El valor real d'un equip el dóna la qualitat en què pot convertir el so. Així, els equips més econòmics es limiten a poder reproduir un CD a 65 dB, i, en canvi, els més bons ho fan al voltant dels 90 dB. Per fer-vos una idea de quina relació hi ha entre la reproducció-senyal-so, podeu comparar els valors següents: |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
![]() |
Variació de la qualitat de la gravació en funció de la freqüència |
||||||||||
L'objectiu d'aquesta pràctica és analitzar els aparells domèstics i deduir quin és el que treballa amb una targeta de so de millor qualitat. | |||||||||||
|
|||||||||||
![]() |
|||||||||||