L'educació romana

ENSENYAMENT PRIMARI

L’ENSENYAMENT SUPERIOR

INFLUÈNCIA GREGA EN L’EDUCACIÓ ROMANA

La influència grega en l’educació romana és perceptible des de la caiguda de Tarent (272 a.C.). Diversos mestres i rètors són duts com a esclaus a Roma i es dediquen a la docència a casa dels seus amos. I si obtenen la llibertat obren una escola. Aquest és el cas de LIVl ANDRÒNIC.

Però a partir de les guerres púniques, i a causa de la conquesta de Grècia i d’Orient (146 a.C.), la cultura grega va irrompre a Roma amb tanta empenta que va arribar a establir-se el bilingüisme a la capital, amb el grec com a segona llengua. Es van crear nombroses escoles públiques i privades on les beceroles s’ensenyaven en grec. I de tot el món grec hi afluïen mestres; els uns eren esclaus i els altres hi anaven a provar sort.

Hi va haver molts intents, entre ells el de CATÓ EL CENSOR, per frenar aquesta proliferació de mestres i de filòsofs grecs que “entabanaven la joventut”, i més d’una vegada en van ser expulsats. Però tot va ser inútil. Els joves viatjaven a Rodes o a Atenes per completar els seus estudis; freqüentaven centres escolars i acadèmies de filòsofs i de rètors famosos. És el que van de CICERÓ, CÈSAR, HORACI ¡ molts d’altres.