Mòdul
Organització i gestió de les TIC
Gestió de l'acció educativa: Documentació

Internet a l'aula

Activitats de recerca i aprenentatge a Internet

Objectius

Internet ofereix un camp sense límits per treballar els procediments i fer activitats globals i transversals que impliquen continguts de diverses matèries curriculars.

Per aquesta raó l'objectiu d'aquest apartat és oferir dos tipus d'activitats d'aprenentatge basades en Internet: les WebQuest i la caça del tresor.

Continguts

Les WebQuest

"Una WebQuest és una activitat de recerca guiada amb recursos Internet, que té en compte el temps de l'alumne. És un treball col·laboratiu del qual cada persona es fa responsable d'una part. Obliga a la utilització d'habilitats cognitives d'alt nivell i dóna prioritat a la transformació de la informació."

Les WebQuest són activitats estructurades i guiades que donen a l'alumnat una tasca ben definida, així com els recursos en xarxa i les consignes que han de desenvolupar en la tasca. El professor suggereix un tema i apunta diverses pàgines web on l'alumne anirà a cercar la informació. D'aquesta manera desenvolupa habilitats cognitives segons avanci en la comunicació, recerca i processament de la informació.

La tasca de les WebQuest es porta a terme en grups on cada alumne té assignat un rol, malgrat que el treball, perquè sigui cooperatiu, ha de ser entés com una cooperació en xarxa del grup, i no com una simple suma de treballs dels alumnes.

Una WebQuest ha d'estar dissenyada perquè l'alumnat desenvolupi les seves capacitats intel·lectuals i les seves habilitats cognitives:
observació de fenòmens
comparació i anàlisi de dades
ordenació de fets
  classificació i síntesi de dades
  representació de fenòmens
  retenció de dades
  recuperació de dades
  interpretació i inferència de fenòmens
  transferència d'habilitats
  demostració i valoració d'aprenentatges

El resultat final varia segons els objectius de la WebQuest. Pot ser una presentació als companys, una redacció, un document, una conferència...

Comunitat catalana de WebQuest
WebQuest: investigar a la web
Generador on-line de WebQuest
Monogràfic de Quaderns Digitals sobre WebQuest
L'Ànima de les WebQuest
Què és una WebQuest? La WebQuest per aprendre WebQuest
Les WebQuest a l'XTEC
Curs telemàtic: Creació d'aplicacions a Internet: WebQuest

La caça del tresor

"Una caça del tresor és un tipus d'activitat didàctica molt senzilla que utilitzen els docents que integren la Internet en el currículum. Consisteix a una sèrie de preguntes i una llista de direccions de pàgines web de les quals poden extreure's o inferir-se les respostes. Algunes inclouen una "gran pregunta" al final, que requereix que els alumnes integrin els coneixements adquirides en el procés. En aquest text s'explica què és una caça del tresor, les seves potencialitats didàctiques, on trobar caces ja preparades en la Internet i com preparar-les nosaltres mateixos, en funció dels nostres objectius curriculars.
Una "caça del tresor" (en anglès "Treasure Hunt", "Scavenger Hunt" o "Knowledge Hunt", ja que de les tres formes se la coneix) és una de les estructures d'activitat didàctica més populars entre els docents que utilitzen la Internet en les seves classes. En essència, una caça del tresor és una guia de treball o una pàgina web amb una sèrie de preguntes i una llista de pàgines web on les/els alumnes busquen les respostes. Al final s'acostuma d'incloure la "gran pregunta", la resposta no apareix directament en les pàgines web visitades i que exigeix integrar i valorar allò après durant la recerca. Les caces del tresor són estratègies útils per adquirir informació sobre un tema determinat i practicar habilitats i procediments relacionats amb les tecnologies de la informació i la comunicació en general i amb l'accés a la informació a través de la Internet en particular."

Tret d'un article d'en Jordi Adell

Pàgina oficial de les caceres del tresor a Catalunya
Internet en el aula: a la caza del tesoro (Eductec núm. 16 -abril 03)
Cazas de Tesoros
Què és una cacera del tresor?
Plantilla per crear una cacera del tresor
Generador on-line de caceres del tresor
Pàgina de Núria Coma
Internet Scavenger Hunts