|
La representació
gràfica a través de les imatges no és un punt de partida
nou. La gran majoria de les informacions que rebrem al llarg de la nostra
vida provindran, principalment, de part de la vista, el sentit més
afavorit i sensitiu a rebre informació. |
|
Mireu aquestes imatges. |
|
|
|
|
|
Totes han estat considerades,
amb un salt quantitatiu en el temps, imatges que representen un cànon estètic específic. Han significat un recull de característiques pròpies
de la dona i de l'home que les feia particularment estètiques a
la vegada que ens descriuen els fets més característics de l'època
que tracten. I fixeu-vos bé que, realment, els conceptes pels
quals destaquen, són proporcionalment contraris en el seus plantejaments
de base. |
Es diferencien en el temps,
en la tècnica, en les intencions, en el tema, en el gènere,
en els motius, en l'autor, en la representació i en la significació.
En canvi, possiblement, són imatges que mig món reconeix,
identifica i entén. I que es troben ràpidament per Internet. |
|
|
|
On radica llavors aquest
punt d'emoció de la imatge? |
|
Què fa que documents
visuals tan contraris puguin adoptar significacions tan similars? |
|
Anirem desgranant a poc
a poc pistes que ens puguin orientar en aquest procés. |
|
Els mitjans de comunicació
s'han fet servir al llarg del temps com a punt de propagació per
accedir a informacions especialitzades en els gèneres. Les
pintures rupestres, a la seva manera, servien d'anunci màgic, a la
vegada que religiós, per anunciar la bona nova de la caça. Les
arts icòniques del Romànic, les pintures de Renaixement i
Barroc, les escultures de Miquel Àngel... prenien finalitat icònica
relativa per expressar alguna cosa. I els intents de millorar la representativitat,
idea principal, figuració i analogia no han parat en el seu desenvolupament
a través del temps i les tècniques que els acompanyen: |
|
|
|
|
|
Desenvolupament
de la pràctica |
|
El programa que fareu servir
per desenvolupar totes les pràctiques en aquest curs telemàtic
és el GIMP en català. Es tracta d'un programa de retoc d'imatge
de mapa de bits (més endavant s'explicarà el significat).
Encara que segurament sortiran versions més desenvolupades a mesura
que passin els mesos, no es tractarà fonamentalment de descriure
finestra a finestra les opcions d'aquest programa, sinó de seguir
les passes necessàries i els fonaments i les capacitats de treball
que són conditio sine qua non en qualsevol programari d'aquesta
mena |
|
Podeu
trobar més informació sobre la instal·lació
de GIMP en aquesta pràctica complementària (feu-hi clic). |
|
Primer de tot, obriu el programari
ja instal·lat al vostre disc dur: a través del menú
d'inici.
|
|
|
|
|
|
|
|
També
és possible obrir el programa a partir de la seva icona a l'escriptori
si en el moment de la instal·lació heu triat l'opció. |
|
|
|
|
|
|
|
O també fent clic
directament damunt una imatge qualsevol que estigui al vostre disc dur
(no totes s'obriran amb aquest programari, tot dependrà dels
ítems seleccionats durant la instal·lació). |
|
|
 |
Pràctica
1. Obrir imatges |
|
Suposeu que ja teniu al vostre
disc dur els arxius corresponents a la feina per fer. Primer us caldrà
donar un cop d'ull general a tots, i caldrà localitzar-los físicament.
Hi ha una eina pròpia dins el programari que fa aquesta funció
de navegació i localització d'imatges al directori seleccionat.
Si més no, per certificar que es tracta d'una imatge específica
i cercada. |
|
Necessitareu
treballar en aquesta primera pràctica amb 6 arxius d'imatge.
La forma més senzilla de tenir-los al vostre disc dur és
fent-hi clic a cada un, on s'indica des d'aquí mateix amb el
botó dret del ratolí. Quan aparegui el menú contextual,
seleccioneu l'opció que diu Anomena i desa l'enllaç,
i deseu-les tot seguit al directori que vulgueu del vostre disc dur
(per exemple, practiques). |
|
|
|
|
|
|
|
Aquí teniu
les sis imatges: |
|
|
|
|
|
Obriu el
programa GIMP a través d'Inici/Programes/Gimp, o directament
fent un doble clic de ratolí a la icona d'accés directe
de l'escriptori del Windows (si l'heu creada) |
|
Seleccioneu
l'eina Fitxer/Obre |
|
|
|
|
|
|
|
S'obrirà
una finestra nova amb una aplicació de navegació. Feu
clic a la banda de l'esquerra, als directoris i/o carpetes (és
el mateix) fins a accedir als 6 arxius que us heu baixat al vostre disc
dur. |
|
|
|
|
|
|
|
En el cas
que us pugui interessar guardar una drecera a la carpeta seleccionada,
que veieu que surt per defecte com a subdirectori a la part superior podeu afegir-la
fent clic al menú superior, a una carpeta, |
|
|
|
|
|
|
|
i fent clic
a la part inferior, a Afegeix. |
|
|
|
|
|
|
|
Apareixerà a la part esquerra una nova carpeta d'accés directe: |
|
|
|
|
|
|
|
Sempre
estareu a temps de fer-la desaparèixer fent-hi clic a damunt
i fent clic a: |
|
|
|
|
|
|
|
Un cop
determinats els millors ajustaments de navegació per a les
carpetes (sempre podreu modificar-los), procediu a fer clic damunt
un dels arxius baixats. Us apareixerà a la dreta la seva imatge
en miniatura, així com els trets bàsics que el componen: |
|
|
|
|
|
|
|
Finalment,
per obrir de forma definitiva una imatge, en tota la seva extensió,
feu clic a: |
|
|
|
|
|
|
|
Un cop
fetes les operacions bàsiques amb els arxius i tingueu els 6 arxius
al disc dur, obriu-los en gran i mireu-los bé. Intenteu respondre mentalment
aquestes qüestions. Al final de la plana teniu possibles respostes. |
|
|
|
|
Què pot ser aquesta imatge?
Què ens suggereix? |
|
|
|
Què li pot haver
passat a aquest senyor?
En quin entorn el podem
situar?
Quins elements hi ha al
seu voltant per a jutjar els seu estat? |
|
|
|
Trobeu una virtud i un
defecte a aquesta foto |
|
|
|
Tenint present la resposta
anterior, com creieu que s'ha fet aquesta fotografia: amb una velocitat
molt alta o molt baixa? |
|
|
|
Tot depenent del nivell
educatiu (això sempre !), els vostres alumnes sabrien respondre de
què es tracta? |
|
|
|
I en aquest cas,
en sabrien opinar sobre la procedència de la fotografia, de quin
país podrien ser aquests trets arquitectònics? |
|
|
|
|
Es tracta d'una visió parcial d'uns cavallets de fira. Les banderetes
amb el color corresponent, així com els detalls de relleu, intenten
suggerir una atracció que tots reconeixem sense necessitat de veure-la
completament |
|
|
|
Aquest senyor és en un banc. Adormit, descansant o com vulgueu anomenar-lo. Tenint present que darrere hi ha jardí i que ve acompanyat de dos cotxets de nen petit, una possible
conclussió (que no vol dir l'única) és que els nens
són amb la mare i ell aprofita aquests 5 minuts per a descansar. Aquests
tipus d'endevinalles visuals en determinats nivells educatius poden ser
força efectius. Només cal triar una imatge "amb picardia"
per tal que doni prou de sí per engegar la conversa. |
|
|
|
Poden ser múltiples solucions. La virtud és la ràpida
velocitat per plasmar les gotes d'aigua com a punts de llum blanca. El
defecte és que la figura de l'esquerra no es pot veure bé
i surt negre. Tècnicament és una foto molt difícil
de solucionar. |
|
|
|
La resposta no necessàriament ha de ser sempre única.
Al llenguatge visual no tot sempre és correcte o incorrecte. Dependrà
molt de les intencionalitats. Si bé tècnicament la velocitat
és alta per plasmar les gotes com a punts, les intencionalitats
poden ser variades. |
|
|
|
El joc de l'endivinalla, depenent del nivell educatiu, esdevé una
eina bàsica. Naturalment, es tracta d'un vaixell a vela. |
|
|
|
Les formes arquitectòniques semblen xineses . També donen
pistes les parts més internes de la façana amb els seus detalls.
De tota forma, repetim que res pot semblar el que creiem, ja que la foto
no és de la Xina, sinó de Port Aventura. |
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|