Enrera
Mòdul 1
Aprofitament didàctic de la imatge fixa digital
  Pràctica
1
2
3
4
4
   
Exercici
Exercicis
 
 
  Si en sec us diem una paraula, la vostra imaginació ràpidament pensarà en ella
 
"COTXE"
  I vosaltres, automàticament, estareu visualitzant un cotxe. Però, ull, no serà un cotxe qualsevol, sinó el vostre cotxe; el cotxe que teniu "in mente". El sistema de representació visual juga amb un codi de variants molt més gran que l'escrit. El concepte genèric cotxe en representació escrita abastarà tota la categoria. En canvi, el poder visual imaginatiu farà que el nostre pensament no visualitzi una paraula, sinó una imatge. Tot i que són teories que ens portarien massa lluny i no vénen al cas, sí cal parar atenció en aquest aspecte de missatge efectiu i instantani. El poder memorístic visual opera sempre a més llarg termini que el de la paraula. Així doncs, sempre serà més fàcil recordar la darrera seqüència de la película "Casablanca" (boira, blanc i negre i una gabardina esvaint-se en companyia d'un gendarme), o la de "Allò que el vent s'endugué" (una ombra clamant al costat d'un arbre i una valla i el cel rogenc mentre la càmara s'allunya) que recordar de memòria el títol de tres llibres de Quim Monzó.
  El fet de jugar amb aquest concepte també operarà directament en el procés creatiu i comprensiu. La creativitat opera en un procés de cerca de nous atributs desconeguts o no relacionats que marquen un caràcter diferent al resultat final. 
   
 
 
Pedro Luis Raota
  Tot combinant  diferents elements tenim exemples prou representatius de com és possible jugar amb els processos visuals i afegir-hi components nous tot desafiant la lògica.
   
  Fixeu-vos detingudament en el sostre del castell. Són uns guàrdies fent la ronda. Pugen o baixen?
 
  M.C. Escher formula impressionants jocs lúdics i repetitius d'imatge com aquest i molts d'altres, tot jugant amb la perspectiva i la lògica.
  Però potser els exemples més actuals destaquen pel seu marcat caràcter realista. I també hi ha hagut estudiosos del tema que han jugat amb aquesta mecànica perceptiva:
   
 
  Veieu res d'estrany a les etiquetes?
  Vet aquí la gran importància que tindrà el fet de l'alfabetització visual, que tan inconscientment opera però que tan aclaparadors resultats concrets aconsegueix.
   
Pràctica LA DISPOSICIÓ DE LES EINES DE TREBALL
  En obrir l'aplicació de l'eina del GIMP, possiblement hi haurà una sèrie de paletes d'eines que us destorbaran per veure el dibuix en què treballeu. Primer, començareu amb una i la cosa es pot anar incrementant. Feu servir les necessàries només.
  Observeu la imatge inferior. Hi podeu veure les eines més quotidianes de pintura, selecció, retallar, esborrar, etc. totes elles les trobareu dins el menúeines agrupades en quatre submenús per tal de facilitar-vos la cerca d'una eina concreta.
 
 
   
  La imatge següent mostra la barra de les icones amb les eines habituals que més es coneixen en Windows.
   
 
   
  Naturalment, n'hi ha d'altres de molt més específiques però ja aniran sortint a poc a poc al llarg del curs. 
   
 
Amunt