|
Si en sec us
diem una paraula, la vostra imaginació ràpidament pensarà
en ella |
|
"COTXE" |
|
I vosaltres, automàticament,
estareu visualitzant un cotxe. Però, ull, no serà un cotxe
qualsevol, sinó el vostre cotxe; el cotxe que teniu "in mente".
El sistema de representació visual juga amb un codi de variants
molt més gran que l'escrit. El concepte genèric cotxe en representació escrita abastarà tota la categoria. En canvi,
el poder visual imaginatiu farà que el nostre pensament no visualitzi
una paraula, sinó una imatge. Tot i que són teories que ens
portarien massa lluny i no vénen al cas, sí cal parar atenció
en aquest aspecte de missatge efectiu i instantani. El poder memorístic
visual opera sempre a més llarg termini que el de la paraula. Així
doncs, sempre serà més fàcil recordar la darrera seqüència
de la película "Casablanca" (boira, blanc i negre i una gabardina
esvaint-se en companyia d'un gendarme), o la de "Allò que el vent
s'endugué" (una ombra clamant al costat d'un arbre i una valla i
el cel rogenc mentre la càmara s'allunya) que recordar de memòria
el títol de tres llibres de Quim Monzó. |
|
El fet de jugar amb aquest
concepte també operarà directament en el procés creatiu
i comprensiu. La creativitat opera en un procés de cerca de nous
atributs desconeguts o no relacionats que marquen un caràcter diferent
al resultat final. |
|
|
|
|
|
Pedro Luis Raota |
|
Tot combinant diferents
elements tenim exemples prou representatius de com és possible jugar
amb els processos visuals i afegir-hi components nous tot desafiant la
lògica. |
|
|
|
Fixeu-vos detingudament
en el sostre del castell. Són uns guàrdies fent la ronda.
Pugen o baixen? |
|
|
|
M.C. Escher formula impressionants
jocs lúdics i repetitius d'imatge com aquest i molts d'altres, tot
jugant amb la perspectiva i la lògica. |
|
Però potser els exemples
més actuals destaquen pel seu marcat caràcter realista. I
també hi ha hagut estudiosos del tema que han jugat amb aquesta
mecànica perceptiva: |
|
|
|
|
|
Veieu res d'estrany a les
etiquetes? |
|
Vet aquí la gran importància
que tindrà el fet de l'alfabetització visual, que tan inconscientment
opera però que tan aclaparadors resultats concrets aconsegueix. |
|
|
 |
LA DISPOSICIÓ DE LES EINES DE
TREBALL |
|
En obrir l'aplicació
de l'eina del GIMP, possiblement hi haurà una sèrie de paletes
d'eines que us destorbaran per veure el dibuix en què treballeu.
Primer, començareu amb una i la cosa es pot anar incrementant.
Feu servir les necessàries només. |
|
Observeu la imatge inferior. Hi podeu veure les eines més quotidianes de pintura, selecció,
retallar, esborrar, etc. totes elles les trobareu dins el menúeines agrupades en quatre submenús per tal de facilitar-vos la cerca d'una eina concreta. |
|
|
|
|
|
La imatge següent mostra la barra
de les icones amb les eines habituals que més es coneixen en Windows. |
|
|
|
|
|
|
|
Naturalment, n'hi ha d'altres de molt més específiques
però ja aniran sortint
a poc a poc al llarg del curs. |
|
|
|
|
 |
|
|
|
|