Enrera
Mòdul 6
Aprofitament didàctic de la imatge fixa digital
  Pràctica
1
2
3
4
4
   
Exercici
Exercicis
 
 
Contextualització dels projectes de treball a l'aula
   
  Quan un professor/a, col·lectiu, o centre es planteja l'oportunitat o la necessitat d'integrar el treball amb imatges digitals a les activitats d'aula, sol pensar en tres possibilitats: 
   
 
  Que la integració sigui a càrrec del professorat. El treball amb imatges digitals corre a càrrec del docent i el seu objectiu és l'elaboració de materials de suport o d'avaluació que els alumnes utilitzaran a les aules; o bé l'elaboració de documents, cartells... amb els quals el centre, com a institució, o l'aula, com a grup natural, pugui comunicar, sol·licitar, participar en activitats conjuntes amb altres institucions o grups...
  Que siguin els alumnes que integrin el treball d'imatge digital en les seves produccions proposades des de les diferents àrees curriculars, tant si és amb el grup classe, cicle, seminari, centre...
  Sistemes mixtos en els quals professors i alumnes intervenen en alguns dels moments de la producció.
   
  Per regla general, cal tenir present que el treball de tractament de la imatge digital no és un objectiu en si mateix, sinó que ha de relacionar-se sempre amb necessitats que provenen de les diferents àrees, de manera que esdevé un mitjà més. Així, vosaltres o els vostres alumnes tractareu imatges digitals per expressar-vos, o per reforçar continguts de ciències naturals, o per avaluar el nivell d'adquisició d'un determinat contingut, o per comunicar millor una idea o projecte...
  El tractament de les imatges digitals s'ha d'anar introduint progressivament a les programacions de les diferents àrees, i s'ha de considerar com un contingut transversal del currículum. Cada professor/a, cada centre, han de determinar, en el seu àmbit, estratègies oportunes per alfabetitzar els alumnes amb un conjunt de procediments que tenen un valor comunicatiu innegable, i exigir-ne la utilització en determinats moments.
  Abans d'entrar en continguts concrets de tractament de la imatge digital, us presentem treballs que inclouen el treball de tractament d'imatge digital que han elaborat diferents professors.
  Feu-hi un cop d'ull. És una bona manera de contextualitzar tot el treball que se us proposa en aquest mòdul.
   
 
GRAN FITXATGE

Objectius: crear una falsa notícia de diari, de manera que els nois vegin que tot es pot manipular.
Descripció del treball: el que es pretén fer és inventar una notícia, integrar-la dins la portada d'un diari, de manera que sembli verídica. 

Font de les imatges: escàner, banc d'imatges, Internet

Nivell: 2n cicle d'ESO

Jordi Sitges, Escola Vedruna 

 

EL POBLE PALESTÍ, VERGONYA O FUTUR

Objectius: elaborar un cartell al·lusiu a la situació del poble palestí.
Descripció del treball: s'elabora el cartell a partir de diferents imatges amb l'objectiu de sensibilitzar els alumnes sobre el tema.
Font de les imatges: Internet
Nivell: ESO

Àngels Mustienes, IES de Sant Just

 

VA DE PROBLEMES

Objectius: dramatitzar problemes senzills de matemàtiques.
Descripció del treball: els alumnes creen situacions que es puguin expressar matemàticament. Les fotografien i integren les imatges en un document electrònic, on afegeixen els textos. Ho imprimeixen i elaboren un racó de matemàtiques.
Àrea/àrees: matemàtiques, llengua
Nivell: Ed. primària
Font de les imatges: càmera digital

Dúnia Cervià, CEIP L'Aulet

 

GAUDINT GAUDÍ

Objectius: observació de l’obra d’Antoni Gaudí en la seva dimensió arquitectònica, escultòrica i cromàtica, a través de les fotografies fetes pels alumnes.
Descripció del treball: es pretén que els alumnes treballin l’arquitectura de Gaudí per mitjà de les fotografies que han fet en la visita cultural als principals edificis de l’arquitecte català. Posteriorment, després de revelar ells mateixos les fotografies (en blanc i negre), es treballarà el fotomuntatge i el tractament informàtic de les imatges.

Àrea/àrees: educació visual i plàstica

Font de les imatges: escàner, càmera, Internet i les fotografies

Nivell: 2n cicle d'ESO

Programari d'adquisició d'imatges: escàner

Mireia Vilallonga, IES Montsoriu

 

LA DONZELLA DELS CABELLS D'OR

Objectius: conèixer una llegenda popular a través d'un taller de visual i plàstica, fotografia i imatge digital.
Descripció del treball: coneguda la llegenda, es creen els decorats i els personatges. Es fortografien els diferents quadres, s'integren en un document electrònic i es reprodueixen els diàlegs.
Àrea/àrees: educació visual i plàstica, llengua, coneixement del medi social

Claustre del CEIP Vidademany, Aiguaviva del Gironès

 

UN ALTRE SANT JORDI, SI US PLAU!

Objectius: crear una adaptació de la llegenda de Sant Jordi.

Descripció del treball: hi ha un treball de llengua quant a comprensió de la llegenda, adaptació i diàlegs dels personatges; hi ha un treball també de visual i plàstica quant al dibuix; i encara un altre d'ús dels MAV quant a la digitalització amb l'escàner i l'elaboració del document electrònic final.

Àrea/àrees: llengua, coneixement del medi social, visual i plàstica

Font de les imatges: escàner

Alumnes de cicle superior del CEIP de Prats de Lluçanès

 

BODEGONS

Objectius: aprendre a compondre, comparar i trobar diferències entre composicions.
Descripció dels treballs: els alumnes preparen diferents composicions (bodegons) eliminant algun element.
Àrea/àrees: visual i plàstica, llengua, altres àrees
Font de les imatges: càmera digital
Nivell: necessitats educatives especials

Materials del SAIP (Seminari d'Audiovisual d'Educació Infantil i Primària), 2004/2005.

 
UNA OBRA DE TEATRE

Objectius: fer una presentació amb PowerPoint, escanejar o tractar imatges de l'actuació dels alumnes de la classe, i resumir les escenes del teatre en bafarades o textos petits.
Descripció del treball: presentació amb PowerPoint de l'obra (resumida) de teatre feta aquest curs.

Àrea/àrees: quan es va fer l'obra, intervenien moltes àrees; durant el muntatge, l'àrea de llengua.
Font de les imatges: càmera de vídeo, escàner

Nivell: cicle inicial d'educació primària


Pilar de Bolós, CEIP L'Aulet

 

TALLER DE TRACTAMENT DE LA IMATGE

Objectius: crear imatges surrealistes.
Descripció del treball: en l'àmbit del treball sobre l'obra de Dalí, es retoquen algunes imatges dels seus quadres i s'hi incorporen imatges dels alumnes.
Àrea/àrees: visual i plàstica
Font de les imatges: Internet, escàner
NIvell: cicle superior d'educació primària

Teresa Pigrau, CEIP Coves d'en Cimany

   
 
Amunt