Enrera
Mòdul 6
Aprofitament didàctic de la imatge fixa digital
  Pràctica
1
2
3
4
4
   
Exercici
Exercicis
 
 
Contextualització d'una proposta concreta de treball
   
  Aquesta activitat parteix d'un supòsit fictici: sou un/a professor/a de llengua. Amb els/les alumnes esteu fent un treball sistemàtic sobre les característiques de diferents tipus de llenguatges i us interessa elaborar una activitat per reforçar o avaluar el llenguatge periodístic esportiu. 
  Depenent del nivell que doneu a classe, i de les característiques organitzatives del vostre centre, potser donareu a aquests mateixos alumnes classe altres matèries: potser plàstica, o tutoria... En tot cas, podeu circumscriure aquest treball d'imatge fixa digital només a l'àrea de llengua o ser més ambiciosos i extendre'l a continguts de diferents àrees, coordinant-vos amb els/les companys/es:
   
 
Llengua
Educació física
Eixos transversals
Altres àrees

- Elements de llenguatge periodístic esportiu

- Elaboració d'una notícia
- Ortografia

- (...)

- Expressió corporal
- Característiques dels diferents esports

- Actituds desitjables i no desitjables en una competició

- (...)

- Ús de tecnologies de la informació: escàner, càmera digital, ordinador...

- Ètica: estereotips sexistes en l'esport

- (...)

- Plàstica: composició de les imatges

- Matemàtiques: elaboració de gràfics, escales...

- (...)

   
  Així, podeu coordinar-vos amb el/la professor/a d'educació física perquè inclogui en la seva programació de la setmana una sessió d'expressió corporal (expressió facial, més que cap altra cosa: esforç, dolor, alegria pel triomf, decepció per la derrota, dolor...). Aquests continguts es podran avaluar amb la fotografia que farem de cadascú interpretant el seu paper en un esport concret.
  Podeu coordinar-vos amb el/la professor/a de matemàtiques perquè inclogui en la seva programació el treball d'escales, o gràfics. Aquests continguts es podran avaluar amb el gràfic que cada alumne inclourà en el seu treball.
   
  Podeu fer un plantejament de l'activitat des d'un cicle o un departament per treballar globalment diversos continguts de totes les àrees i coordinar espais, calendari...
   
  En l'exemple que us presentem us podeu centrar en els continguts expressats a la taula. En tot cas, és important que vegeu les possibilitats que té el treball amb imatge digital a l'hora de realitzar qualsevol treball de reforç, d'ampliació o d'avaluació d'un contingut o d'un grup de continguts.
 

El resultat final de tota l'activitat serà la composició d'una pàgina d'un diari amb una notícia en clau de periodisme esportiu. Cada alumne haurà de fer el disseny de la pàgina del diari i ser el protagonista fictici de la notícia, trucant una imatge apareguda en un mitjà de comunicació; i incorporant-hi un text i un gràfic.

   
  La Marta és una noia de 6è. Ha estat fent, els darrers dies, tota una sèrie d'activitats a l'hora de llengua sobre diferents tipus de llenguatge periodístic. No li agrada massa l'esport, però ha llegit notícies sobre futbol, sobre natació, i en els darrers Jocs Olímpics seguia de prop les notícies dels nostres olímpics ... 
 

Amb el profe de gimnàstica, l'últim dia que va ploure, es van passar mitja sessió parlant de si les noies fan nosa quan juguen a futbol i si els nois són ridículs fent ballet. I no fa gaire es van passar una bona estona imitant gestos de grans esportistes: de victòria, d'esforç, de decepció... amb diferents models agafats de la premsa esportiva. 

   
  D'informàtica no en sap gaire, però sap escanejar una imatge, fer-la més clara o més fosca, més petita i més gran... També alguna vegada ha fet activitats de fotografia. 
  Avui a la Marta li han dit que havia de fer d'esportista i de periodista al mateix temps. O sigui, havia d'escriure una notícia esportiva amb llenguatge de periodista. I l'esportista protagonista de la notícia havia de ser ella mateixa. Ah, i millor que fos protagonista d'un esport de nois! I els nois, millor que fossin protagonistes d'un esport de noies. Tot ben divertit... i ben complicat, per cert. 
   
  Quan la mestra ha acabat, de seguida algú ha estat el primer de donar una idea: agafar una imatge d'un diari esportiu i substituir una cara famosa per la cara de cadascú.
  - Que bonics que estaran els nois amb faldilles! -s'ha sentit
  - I vosaltres... ben peludes! 
   
 

La mestra els ha aconsellat que triessin imatges que, un cop hi haguessin posat la seva cara, no quedessin ridícules. I els ha encarregat, per al dilluns, que portessin ja la notícia amb la imatge que més els agradés, i que comencessin a imaginar-se la notícia que escriurien i la cara que hi posarien. I que mentre anaven fent, els deixaria una càmera de fotografiar digital, i per parelles es farien les fotos del seu rostre, tenint molta cura en expressar molt bé el sentiment d'alegria, de cansament, d'esforç... el que calgués.

   
 
 
Imatge inclosa en pàgina del diari «El Periódico» del 01.10.00
   
 

Ha arribat el dilluns. La Marta ha portat una notícia d'un diari vell, on apareix una imatge del guanyador d'una cursa ciclista alçant els braços. Ja li agrada passejar amb bicicleta, tot i que mai s'hagués plantejat participar en una cursa! Ah, i per sort seva, els ciclistes no són gaire peluts!

   
  Endavant, Marta: arriba l'hora de la victòria. Ningú no coneix encara la gran Marta, la nova promesa catalana del ciclisme? Doncs arriba l'hora de conèixer-la.
   
 
Amunt