|
Localitzeu al CD Formació. Materials
audiovisuals la carpeta materials/clips/video i feu doble clic
amb el botó esquerre del ratolí sobre el clip jardí001:
s'obrirà el reproductor que per defecte teniu preestablert.
Observeu atentament les imatges del clip i comproveu si
es compleixen les següents característiques:
- Molt moviment de càmera.
- Ús abusiu del zoom.
- Referents centrats.
- Escombratge de càmera forçat.
- Referents tallats.
- Escenes amb excés de cel o terra.
- Punts de vista generals i separats.
- Moviments de càmera dubitatius.
És un exemple exagerat, però no s'allunya
gaire dels primers enregistraments que fa una persona quan per primera
vegada té una càmera i la fa funcionar. És un actuar
gens reflexiu, com quan es mira espontàniament qualsevol paisatge.
-
Cal tenir molt present que quan els ulls recorren un
espai visual de forma continuada a tota velocitat, els referents no
es desenfoquen, com passa quan es fa a través d'una càmera,
perquè aquesta no té la mateixa capacitat d'enfocament
que l'ull.
-
A més, quan amb els ulls s'observa un paisatge
tot fixant la mirada en quelcom concret, no es deixen de percebre
tots els referents de l'entorn immediat, als quals es pot accedir
amb un simple moviment giratori dels ulls o bé movent el cap
sense perdre nitidesa visual. Amb una càmera sols es rep i
es processa la informació que es troba dins els límits
de la pantalla.
Compareu les imatges d'aquest clip amb l'anterior, on el
context és el mateix. Localitzeu al CD Formació. Materials
audiovisuals la carpeta materials/clips/video i feu clic dues
vegades amb el botó esquerre del ratolí sobre el clip jardí002.
Fixeu-vos en els següents detalls:
- S'han enregistrat totes les imatges de manera seguida?
- Apareixen imatges mogudes?
- Hi ha moviments dubitatius de càmera?
- La captura de les imatges s'ha fet des d'un mateix lloc?
- S'utilitza el zoom?
- Els referents estan sempre centrats dintre de l'enquadrament?
- Apareixen tallats el personatge o els objectes?
- Hi ha un equlibri entre els diferents referents que apareixen
en pantalla?
- Hi ha imatges que no aporten informació, com per
exemple, cel o terra innecessaris?
Aquest clip dóna la informació visual que
es pretenia donar inconscientment amb l'anterior, i amb la mateixa durada.
- Es compon d'escenes enregistrades individualment, no
continuades.
- Les imatges s'han capturat amb un trípode. No
s'aprecien imatges mogudes.
- Tampoc moviments dubitatius de càmera.
- Són escenes estàtiques, amb absència
d'escombratges.
- L'enregistrament s'ha dut a terme des de diferents llocs.
- Per aconseguir l'efecte d'apropar o allunyar no s'ha
recorregut al zoom.
- El personatge i els objectes no apareixen tallats.
- Hi ha un equlibri entre els diferents referents que apareixen
en pantalla, i cadascun aporta una informació determinada. No
hi ha un excés de cel ni de terra.
- Els referents de les escenes no apareixen sempre centrats.
- Es combinen escenes amb diferents enquadraments i angles
de visió.
- S'ha buscat una exposició rítmica de les
imatges.
Evidentment, és tan sols un exemple, en què,
abans de prémer el Rec de la càmera, hi ha hagut
un plantejament previ sobre el missatge que es volia fer arribar a l'espectador.
Amb més o menys encert s'ha intentat construir una pel·lícula
contemplant de manera simultània uns determinats criteris:
- Vetllar per l'existència d'una estructura narrativa
coherent.
- Enregistrar i editar unes imatges basant-se en uns codis
expressius audiovisuals.
Codis expressius audiovisuals que analitzareu i coneixereu
tot seguit. |
|
Qualsevol pel·lícula és el resultat d'una exposició
continuada de seqüències integrades per una successió
de plans. Però, què és el pla? N'hi ha diverses definicions:
- La que considera el pla com la unitat bàsica d'un producte
audiovisual, és a dir, cadascun dels fotogrames d'una pel·lícula.
-
El pla entès com a unitat de presa, és a dir, el conjunt
d'imatges enregistrades sense interrupció, des que es prem
el disparador de la càmera fins que s'atura. És un concepte
temporal. Com a exemple teniu el clip visionat a l'inici d'aquest
mòdul, jardi001.
-
Quan se selecciona amb la càmera una part de la realitat,
d'acord amb la seva proximitat o llunyania. És, en aquest cas,
un concepte espacial, el que es fa servir més freqüentment
en el món del cinema i el que utilitzarem en aquest curs, i
és també el referent per a la classificació general
dels plans. Serveix d'exemple el conjunt de plans enregistrats en
el segon clip visionat al principi d'aquest mòdul, jardi002.
Tingueu en compte, però, que qualsevol d'aquestes definicions
resulta insuficient si no li afegim un requisit indispensable, com és
el de destacar i transmetre una informació clara que ajudi l'espectador
a entendre allò que es vol expressar. Informació que implica
contemplar tot un conjunt d'elements que integren el pla, els seus trets
diferencials i la seva relació, i que treballarem seguidament.
Comenceu, doncs, analitzant les següents imatges. Primer de tot,
observeu-les; després, relacioneu-les amb un d'aquests tres possibles
significats fent clic en la corresponent opció que hi ha sota de
cada pla.
a) Ens situen en un indret determinat. És a dir, ens diuen on
succeeix l'acció.
b) Ens ajuden a entendre l'acció. És a dir, ens diuen
què passa.
c) Ens donen informació sobre l'estat anímic i emocional
d'un personatge. És a dir, ens diuen qui protagonitza
l'acció i com la viu.
Comproveu si la relació que heu fet coincideix amb
la que s'indica en el següent quadre:
ON? |
QUÈ? |
QUI? |
1, 5, 8 |
2, 4, 9 |
3, 6, 7 |
Quan algú es disposa a enregistrar amb una càmera
unes imatges, el primer que ha de fer és seleccionar quina part
de la realitat vol incloure dintre l'espai delimitat pel rectangle que
s'interposa entre l'ull humà i el referent. Això implica
decidir què és allò que s'ha de veure dintre d'un
requadre. És una decisió que s'ha de prendre d'acord amb
el significat o valor expressiu que es pretén aconseguir. Cadascuna
d'aquestes seleccions correspon a uns tipus de plans que poden agrupar-se
en tres grans grups:
|
Tipus |
Significat |
DESCRIPTIUS
ON? |
Gran pla general |
|
Grans espais. L'objectiu
és situar i contextualitzar l'acció. |
Pla general |
|
Pla de conjunt |
|
NARRATIUS
QUÈ? |
Pla sencer |
|
Espais intermitjos, on el
referent (persona, animal...) pren protagonisme. L'objectiu se centra
en l'acció que es duu a terme. |
Pla americà o tres quarts |
|
Pla mitjà |
|
EXPRESSIUS
QUI? |
Pla mitjà curt |
|
L'espai triat es redueix
considerablement. Es pretenen destacar aspectes emocionals i anímics
del referent. |
Primer pla |
|
Primeríssim primer pla |
|
-
Aquesta és una classificació estàndard,
que us pot servir com a punt de partida. No s'ha de prendre en sentit
estricte. Amb l'experiència descobrireu que, segons el muntatge,
un pla estipulat com a narratiu pot ser expressiu, i que un pla descriptiu,
per exemple un pla de conjunt, pot també tenir un tractament
narratiu. La capacitat comunicativa i creativa en el món audiovisual
és infinita.
Dintre d'aquesta classificació cal
incloure també altres tipus de plans. Descobriu-los observant
les imatges que s'exposen a continuació, i rumieu quin sentit
poden tenir els plans col·locats entremig de cada sèrie.
-
Són plans de detall i d'inserció, en què la
imatge d'un referent determinat permet servir de nexe entremig de
dos plans, i pot tenir un valor descriptiu, narratiu, simbòlic
i dràmatic, o simplement com a recurs emprat per trencar radicalment
amb un context espacial i/o temporal, que dóna l'entrada a
un altre. Els dos primers formen part de l'acció. El tercer,
en canvi, no té res a veure amb l'anterior; en aquest cas,
el pla trenca amb un context espacial.
-
En el primer cas, és un pla de detall que forma part
de l'acció. Segons el context global de la pel·lícula,
pot ser interpretat com a simple element decoratiu i, per tant,
descriptiu; però si el complementéssim amb una música
d'intriga podria simular, per exemple, que en els ulls de les
granotes hi ha unes càmeres que vigilen la noia, o anant
més lluny, que tenen vida i l'estan observant esperant
el moment adequat per llançar-se-li al damunt, amb la qual
cosa s'aconseguiria un efecte narratiu i/o dramàtic, etc.
-
En el segon, també és un pla de detall que forma
part de l'acció. Té com a objectiu trencar el ritme
entre dos plans iguals.
-
En el tercer cas, el pla no té una relació directa
amb l'acció primera pel que fa a l'espai. La seva finalitat
és servir de nexe en dues situacions completament diferents.
S'ha inserit un pla en què es veu la façana d'un
edifici que donarà entrada a una altra acció, trencant
sobtadament amb l'anterior.
- No hi una continuïtat espacial, però això
no vol dir que per a l'espectador no hi hagi d'haver una continuïtat
intel·lectual. De no ser així, quedaria desorientat.
L'espectador ha de trobar una relació, una connexió
entre ambdues situacions: mentre en un lloc estan succeint uns
fets, en l'altre també.
Alguns suggeriments per quan enregistreu un pla:
- Sempre que sigui possible i si no és que ho exigeixi el guió,
treballeu amb un trípode: evitareu tenir imatges mogudes.
- El primer que heu de fer és enquadrar la imatge que voleu copsar
d'acord amb el valor expressiu que hagi de tenir. Quan estigueu segurs
que disposeu del pla desitjat, és quan s'ha de prémer
el Rec de la càmera.
-
Assegureu-vos de tenir enregistrats per a cada pla,
tant a l'inici com al final, tres o cinc segons de més, hi
hagi o no acció. Val més que sobrin imatges, ja tindreu
temps de desprendre-us de les no necessàries quan munteu la
pel·lícula. Si ajusteu la durada, podeu trobar-vos,
en fer el muntatge, que teniu imatges mogudes o bé que us en
faltin. Us estalviareu haver de tornar a enregistrar.
-
Tingueu molt en compte quan enregistreu que un pla
ha de tenir relació, tant amb l'anterior com amb el posterior,
perquè s'ha de respectar una coherència visual. Us estalviareu
problemes en l'edició, ja que el principi de continuïtat
entre plans, del que es parlarà més endavant, és
sagrat en el món del cinema.
-
Per facilitar l'edició és aconsellable
enregistrar suficients i variats plans d'una mateixa escena. Això
us permetra poder disposar d'una bona biblioteca i consegüentment
poder triar en el procés de muntatge la combinació més
adequada.
|