|
S'entén per continuïtat o ràcord la
coherència temàtica i perceptiva que hi ha d'haver entre
plans successius i que es regeix per tot un conjunt de normes audiovisuals
que descobrireu seguidament.
- Normes que heu de tenir en compte quan elaboreu el guió i,
per descomptat, en el moment d'enregistrar les imatges, per facilitar
el muntatge i garantir l'èxit del producte final.
Descobrireu aquestes normes a través de l'observació i
anàlisi de cadascuna de les sèries de plans que tot seguit
s'exposen. heu de triar la unió de plans que creieu més
adequada en cada cas fent clic sobre l'opció A o B:
EXEMPLE 1
-
De seguida us deveu haver adonat que en el primer exemple, el segon
pla de l'opció A no respecta la norma de continuïtat pel
que fa a la il·luminació i el color, perquè s'ha
enregistrat a contrallum. En canvi, l'opció B, la correcta,
sí que reuneix tots els requisits de llum i color, el contrallum
no existeix.
-
Passa el mateix en el segon cas: l'opció A, en el tercer pla,
que no coincideix amb els anteriors pel que fa a la llum solar, és
una imatge enregistrada quan el sol ja no hi tocava, al contrari que
a l'opció B, en què l'enregistrament dels tres plans
ha estat seguit.
Conclusió: Cal tenir molt en compte el factor il·luminació
en la continuïtat de plans, procurant que és mantingui dintre
del que sigui possible una mateixa tonalitat.
EXEMPLE 2
-
En ambdues opcions el primer pla és el mateix,
però en el segon pla de l'opció A, el pentinat és
un altre; a més, la noia no porta ulleres i per fer-ho encara
més exagerat, els elements que es troben sobre la taula estan
situats de manera diferent. És obvi que és l'opció
incorrecta.
Conclusió: Per garantir una coherència visual, és
necessari que en els canvis de plans els diferents elements que l'integren
siguin els mateixos, que no canviïn de forma ni de posició,
o que es caigui en l'oblit de deixar-se'n algun pel camí. Els professionals
acostumen a tenir un script o secretari de rodatge, que
té com a única responsabilitat vetllar per aquests detalls.
En el vostre cas, no teniu més remei que assumir també aquest
paper.
EXEMPLE 3
-
En aquest exemple potser us ha costat una miqueta més definir-vos,
perquè hi intervé l'eix d'acció o eix d'interacció,
la línia imaginària que es traça sobre la direcció
de l'acció.
-
Fixeu-vos com en el primer pla de les dues opcions, se situen dues
persones que parlen entre elles.
-
En el segon pla, també en els dos casos, el personatge que
està situat a l'esquerra en el primer pla, continua estant
en el mateix costat.
-
Fins aquí cap desorientació espacial per a l'espectador.
El pla s'ha enregistrat des de la mateixa banda de l'eix d'acció,
deixant el referent en el mateix lloc, a l'esquerra. No es perd
la referència inicial.
- En els tercers plans de cada opció és on hi ha el problema.
Quin és el correcte, el que respecta la norma de continuïtat?
- El corresponent a la primera opció, perquè el pla
s'ha enregistrat des del mateix costat de l'eix d'acció,
deixant el referent en el mateix lloc, en el costat dret. Per tant,
manté una perspectiva visual coherent.
- En l'opció B, en canvi, s'ha produït un salt d'eix,
s'ha enregistrat el pla des de l'altre costat de l'eix d'acció,
del que es partia d'origen en el primer pla.
- Observeu com el referent se situa a l'esquerra i no li escau,
perquè no estava així en el primer pla i es confon
amb el segon, que és a l'esquerra.
- La direcció de l'acció s'ha invertit. L'enregistrament
s'ha fet per la part del darrere i no pel davant. Per tant,
és un pla que distorsiona el principi de continuïtat
i pot confondre l'espectador.
Conclusió: Per no desorientar l'espectador,
és imprescindible respectar l'eix d'acció. Això
no vol dir que no es pugui fer mai un salt, però en cas de fer-ho,
l'espectador ha de poder-ho justificar mentalment. Com? Fent un tràveling
circular, per exemple, tot passant per darrere del personatge del segon
pla, la qual cosa permet que pugui seguir tot el procés.
Conclusió: La mirada d'un personatge ha
de mantenir la direccionalitat entre un pla i un altre, de manera que
permeti mantenir la continuïtat entre ells. Aneu molt amb compte
quan utilitzeu plans amb un angle de visió picat i/o contrapicat.
- En aquestes dues opcions es parteix d'un mateix pla per acabar en
un altre després de fer un zoom. En el primer cas, continua mantenint
l'aire a la seva esquerra, però en el segon és a l'inrevés,
i produeix un efecte visual anormal que desorienta un xic quan es mira,
perquè dóna la sensació d'haver-hi alguna cosa
fora de lloc.
Conclusió: Quan en un segon pla s'efectua un zoom pel que
fa al primer, s'ha de respectar la posició del referent per evitar
que la mirada salti d'un costat a l'altre.
EXEMPLE 6
-
Els dos plans de la primera opció són molt similars,
estan enregistrats pràcticament des del mateix punt i amb un
mateix angle, la qual cosa provoca a l'espectador un salt brusc que
indica una manca de continuïtat entre ells.
Conclusió: S'ha de recórrer als plans d'inserció
entre dos plans molt semblants i preveure-ho en el moment d'enregistrar.
EXEMPLE 7
-
La manca de continuïtat entre plans es manifesta en l'opció
B, ja que en el segon pla el referent porta una direcció
contrària a la del primer.
- En la primera opció, el referent surt pel lateral esquerre
del pla i entra en el segon pel lateral dret seguint en la mateixa direcció.
-
Aquesta manca de ràcord pot solucionar-se allargant
el segon pla de manera que es visualitzi el canvi de sentit,
com es mostra en les imatges següents.
Conclusió: Quan el referent d'un pla es desplaça,
és imprescindible respectar també la direccionalitat
del mateix en el pla següent.
|
|
Fins aquí heu après algunes normes relacionades
amb el principi de continuïtat o ràcord aplicant la transició
més simple i més emprada entre dos plans, l'edició
amb tall. Tot i així, és la més propícia
a generar errades, ja que exigeix un alt grau de precisió.
Vegeu seguidament altres tipus de transicions en què s'apliquen
efectes especials, aportant cadascuna un significat diferent, que vol
dir que cal tenir cura a l'hora de triar-les, ja que han de tenir relació
amb la informació que es pretén traspassar a l'espectador.
Feu clic sobre cadascun dels fotogrames per comprovar-ne el resultat.
|
|
Encadenat
-
Quan un pla desapareix progressivament en aparèixer l'altre.
|
|
Fosa
|
|
Cortineta
|