Enrera
Mòdul 7
Fem vídeo amb l'ordinador
  Pràctica
1
2
3
4
           
Exercicis
Exercicis
 
 
  L’objectiu d’aquesta pràctica és conèixer quins són els angles de visió i els moviments de càmera i els criteris que s'han de tenir en compte per a la seva aplicació.
  • Angle de visió
  • Mobilitat de la càmera
   
  Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica Angle de visió
   
 

Seguim sumant. A la selecció d'un tipus de pla i la seva composició, afegirem un altre element que sens dubte contribueix a potenciar, juntament amb els altres, el valor expressiu d'un pla, l'angle de visió, que defineix el punt de vista de la càmera amb relació al referent.

Tot i que hi ha tants angles de visió com graus a l'escala, tractarem sols els més convencionals. Descobriu-los a través d'aquests exemples i amb relació al significat que creieu aporten al pla.

Comenceu, doncs, analitzant les següents imatges. Primer de tot, observeu-les; després, relacioneu-les amb un d'aquests tres possibles significats fent clic a la corresponent opció que hi ha a sota de cada pla.

a) Manifesta normalitat.

b) El referent transmet una o diverses percepcions visuals a l'espectador, com per exemple: disminució, inferioritat, feblesa, submissió, indefensió, aclaparament, opressió... O bé tot el contrari, si el protagonisme es dóna a qui està per sobre del referent: situació de privilegi, domini de la situació...

c) Reforça el referent, engrandint-lo, solemnitzant-lo, potenciant la sensació de superioritat, de satisfacció; el significat és a l'inrevés si es pensa en qui està per sota del referent.

  • Comproveu si les relacions que heu fet coincideixen amb les del quadre.
Tipus d'angle
Posició de la càmera
Normal L'eix de la càmera és perpendicular al referent.
Picat o de presa alta L'eix de la càmera va de dalt a baix, sempre per damunt del referent. Quan és total, l'exemple del mig, s'anomena zenital.
Contrapicat o de presa baixa L'eix de la càmera va de baix a dalt, sempre per sota del referent.

 

Dos suggeriments:

Fixeu-vos en aquests models de pla i decidiu quins angles de visió ofereixen una informació més natural o simplement diferent al que se sol enregistrar.

  • Trenqueu amb la tendència d'enregistrar un pla estant dempeus i des de l'alçada dels vostres ulls. Un pla amb angle normal també ho és si s'enregistra a diferents altures.
    • Podeu estirar-vos a terra, estar asseguts o simplement fer una genoflexió per enregistrar plans amb angle normal. Heu de cercar posicions que fugin de la rutina, combinant en les vostres produccions diferents perspectives que contribueixin a donar un major dinamisme i enriquiment visual.
    • Posant-vos a l'altura dels referents podeu aconseguir imatges molt més atractives i naturals. En el cas dels infants, per exemple, no se'ls fa més petits del que són i quan ells mateixos es veuen en una pantalla, segur que es troben més identificats.

Observeu ara aquests altres exemples. A veure què us suggereix com a espectadors.

  • Inclinar i/o girar la càmera en diverses posicions és un recurs més que podeu utilitzar per aconseguir perspectives més informals i atractives, allunyades del que se sol fer habitualment. També podeu obtenir tot un seguit d'efectes visuals, com ara introduir aigua en un got a l'inrevés, o bé arrossegar-se per un sostre o escalar per una paret quan en realitat el referent està en terreny pla, etc.

   
Pràctica Mobilitat de la càmera
   
 

Hem parlat dels tipus de plans, de la seva composició i del seu punt de vista, aspectes que poden aplicar-se indistintament tant si treballeu amb imatges fixes com en moviment. L'element expressiu que afegirem seguidament constitueix, de fet, l'essència del cinema, el que realment permet establir uns criteris clarament diferencials amb la imatge fotogràfica: la mobilitat de la càmera.

Fins en aquest apartat heu treballat amb plans fixos, en els quals la sensació de moviment, de ser-hi, és produïda pels desplaçaments dels referents dins l'enquadrament. La mobilitat de la càmera, en canvi, permet triar l'opció de poder variar un pla de forma continuada, la qual cosa implica comptar amb un altre recurs que pot contribuir a potenciar i reforçar un determinat missatge, una acció, un sentiment, etc.

Abans de començar, millor que visioneu alguns exemples. Òbviament, són sols unes petites mostres que us serviran com a referència per entendre els diferents tipus de moviment de càmera i la relació que tenen amb un determinat significat, cosa que haureu de tenir en compte quan enregistreu i munteu les vostres creacions audiovisuals.

Comenceu, doncs, analitzant les següents imatges. Primer de tot, observeu-les, fent clic sobre cadascun dels fotogrames; després, relacioneu-les amb un d'aquests sis possibles significats fent clic en la corresponent opció que hi ha a sota de cada pla.

a) Mostra el que hi ha en un espai, verticalment o horitzontal.

b) Segueix o acompanya un referent.

c) Relaciona visualment dos referents entre si, verticalment o horitzontal.

d) Simula una acció d'inestabilitat.

e) S'apropa o s'allunya d'un referent.

f) Envolta un referent.

   
5 5 5
5 5 5
   
 

Els moviments de càmera que es poden fer per a la consecució de plans són dos: la panoràmica i i el tràveling, però s'hi sol incloure també l'anomenat zoom, tot i que no implica cap moviment de càmera, ja que el que és mou és simplement l'òptica que es troba en el seu interior.

Tipus
Moviment i valor expressiu
Panoràmica Horitzontal

La càmera es mou només sobre el seu propi eix, com el moviment de rotació de la Terra o els diversos moviments del cap d'una persona.

Poden tenir un significat descriptiu, narratiu i expressiu.

  • La panoràmica horitzontal pot servir per seguir o explorar un referent, també com a recurs de transició establint una relació dinàmica o de canvi comparatiu entre dos o més referents.
  • Les panoràmiques verticals poden ser de relació o també per mostrar alçàries o profundidats.
  • Les panoràmiques obliqües o inclinades poden donar sensació d'inseguretat, inquietud, inestabilitat.
Vertical
Balanceig
Circular
Oblic o inclinat
Tràveling Horitzontal dreta/esquerra esquerra/dreta Es produeix un desplaçament de la càmera, com el moviment de translació de la Terra.

Els efectes dels seus desplaçaments poden tenir un valor descriptiu, narratiu i expressiu. A més, potencien la sensació tridimensional i de relleu.

A diferència de les panoràmiques, la seva utilització permet aconseguir uns resultats expressius molt més dinàmics.

  • Els tràvelings horitzontals i verticals contribueixen a potenciar un seguiment del referent molt més proper i intensiu.
  • Els tràvelings de profunditat d'avanç o en retrocés poden servir respectivament per canviar de pla en una mateixa presa, centrar l'atenció, penetrar en la interioritat d'un personatge, o bé situar un referent en un context, allunyar-se d'una acció, indicar el final d'un somni o record.

Vertical amunt/avall, avall/amunt

Profunditat avanç/retrocés

Circular
Zoom Apropament/Allunyament

No hi ha ni moviment ni desplaçament de càmera. Sols es desplaça, per apropar o allunyar un referent, l'òptica interior que porta dins.

  • No és convenient que abuseu del zoom, pot arribar a causar un efecte desagradable a l'espectador. A més, l'efecte que produeix és completament artificial, de vegades pot ser més aconsellable recórrer al tràveling d'avanç o retrocés, perquè imprimeix una sensació molt més natural.

 

Per acabar, recordeu el primer clip que heu vist en aquesta pràctica, jardi001. Torneu-lo a veure, si convé, per comprovar precisament el que no s'ha de fer mai, i tingueu molt present aquests petits consells:

  • Els moviments de càmera els heu de realitzar de manera suau i constant. Aneu molt amb compte a evitar interrupcions, brusquedats i moviments dubitatius que puguin desorientar l'espectador, si no és una exigència del guió, és clar (és el cas d'algú que es dóna un cop al cap, està borratxo, etc., i tot ho veu mogut).

  • Quan hàgiu d'enregistrar un pla aplicant un moviment de càmera, és imprescindible assajar-ho prèviament, tot mirant de preveure i comprovar el ritme que hi voleu imprimir.

  • Comenceu a enregistrar els moviments sempre a partir d'una situació de repòs i acabeu-ho d'igual manera. Si convé, en el muntatge ja triareu al punt on voleu començar i acabar.

  • És important que utilitzeu sempre que us sigui possible algun suport.

    • Per a les panoràmiques i els zooms us anirà molt bé un trípode o qualsevol altre suport sòlid i estàtic on poder col·locar la càmera.

    • Per als tràvelings ja és una mica més complicat, perquè la possibilitat que disposeu de suports com vies, grues, cotxes... és difícil. De totes maneres, tampoc és tan impossible, sempre es pot recórrer a fixar una càmera, amb trípode o sense, a un carro per comprar (el que s'utilitza en les grans àrees comercials) o a un cotxe, amb remolc o sense. Com a últim recurs, sempre tindreu l'opció de fer servir el vostre propi cos com a suport

   
 
Amunt