|
En aquesta pràctica veureu
una introducció sobre els gèneres audiovisuals. |
|
Quan sorgeix una idea per fer una producció audiovisual
al centre, sorgeix a partir d'una finalitat que es vol assolir, un missatge
que es vol fer conèixer o, simplement, amb la finalitat de transmetre
una informació.
De mica en mica, es va gestant la idea i va prenent cos.
Possiblement, la tècnica de la pluja d'idees, en un inici, ajudarà
a definir el projecte. A partir de la idea incial, cal traslladar el pensament
en imatges que pugui dur a la producció audiovisual. Pensar en
audiovisual sobre la producció que cal fer ens durà a definir
QUÈ volem fer, a QUI anirà destinat i COM es durà
a terme. En aquest moment, segurament ja es definirà el gènere
audiovisual.
|
|
Les produccions cinematogràfiques
s'agrupen d'acord amb unes característiques comunes o gèneres.
Conseqüentment, anomenem gènere cinematogàfic o
audiovisual cadascun dels grups en què es poden classificar aquestes
produccions, caracteritzant-se cadascun d'ells per un contingut i una estructura
determinada que condicionen la manera com es transmet la informació
a l'espectador.
Abans d'escriure un guió audiovisual cal tenir molt
clar quina història es vol explicar i quin missatge es vol transmetre,
però també l'estructura expositiva, la qual cosa condiciona
la tria d'un gènere audiovisual o un altre.
Molts són els gèneres audiovisuals i diverses
les classificacions existents. En aquesta pràctica, però,
i sense la pretensió de ser excessivament estrictes, es farà
referència només a aquells gèneres que poden tenir
un interès escolar.
Gèneres de ficció


- Tot i que clàssicament s'estructuren
en tres parts clarament diferenciades, penseu que no té per
què ser sempre així; la creativitat cinematogràfica
no té límits i pot donar-se una producció narrativa
canviant l'ordre expositiu dels fets:
- Un plantejament, que serveix d'introducció per situar
l'espectador en una època, un lloc i un temps determinat,
on es comencen a conèixer els protagonistes i els primers
esdeveniments que han de servir per anar preparant els fets que
esdevindran posteriorment i així oferir a l'espectador
les primeres orientacions que han de conformar el fil argumental
de la història.
- Un desenvolupament o nus, on es mostren tot un seguit d'accions
i successos.
- Un final o desenllaç, que depèn de l'objectiu
de la història.
- Poden adoptar diferents formes:
comèdia, drama, terror, misteri, sàtira, musical, aventura
o acció, ciència-ficció, adaptacions literàries...
Gèneres de no-ficció
- Gèneres informatius
- Tenen com a objectiu transmetre de manera objectiva
continguts reals i verídics, passats o d'actualitat.
- Segons el públic a qui vagin dirigides les produccions
informatives i el tipus de subgènere, pot tenir un tipus d'estructura
o altra.
- Poden adoptar la forma d'un noticiari, un reportatge,
un documental, etc., que serveixi per donar testimoni d'un acte escolar,
una sortida, una representació teatral, un esdeveniment esportiu...,
o fins i tot l'elaboració de materials audiovisuals de caràcter
didàctic que puguin servir de suport curricular dins l'aula.
- Acostumen a tractar uns continguts determinats
que cal concretar amb molta precisió:
- Els protagonistes de la informació.
- L'esdeveniment o contingut.
- Les causes.
- El lloc.
- El moment.
- La manera com es tracten aquests continguts depèn
de cada subgènere i del públic a qui vagi adreçada
la producció audiovisual.

- Gènere publicitari
- Té com a única finalitat vendre quelcom.
- Utilitza unes tècniques expressives que consisteixen
a cridar l'atenció, despertar un interès, provocar
l'atracció perquè finalment el consumidor adquireixi
allò que s'anuncia. L'esquema clàssic de comunicació
és: una persona o entitat determinada que actua com a emissor
es dirigeix a través d'un espot audiovisual a un consumidor
potencial, que és el destinatari. Segons qui sigui aquest
destinatari, el contingut i la forma de presentació de l'espot
reuneix unes característiques o unes altres.
- Els elements estructurals bàsics que
utilitza són:
- La imatge, procurant que la composició
de la mateixa sigui al més atractiva possible per al
consumidor potencial.
- El text, emprat amb finalitat informativa i instructiva.
- L'eslògan, una paraula o frase curta que
identifica allò que s'anuncia.
- El logotip, que pot ser una paraula, un dibuix
o una fotografia, que identifica la marca d'un organisme o d'una
empresa, per exemple).
- L'àudio, útil per emfatitzar el
missatge que es vol transmetre.
- Podrien classificar-se en tres grans blocs:
- Aquells que anuncien un producte de consum determinat.
- Consells i suggeriments per part d'una institució
o organisme públic o privat.
- Serveis que ofereix una empresa o organisme públic
o privat.
- Gènere de l'espectacle
- Entreteniment, concursos, musicals, xous...

|
|
- Feu el mateix a la pàgina del Servei d'Audiovisuals, accediu
als Premis de vídeo escolar i al Rebost de premis audiovisuals.

En aquest cas, també vigileu que disposeu dels
reproductors adients per poder visionar els vídeos.
|