Enrera
Mòdul 8
Fem vídeo amb l'ordinador
  Pràctica
1
2
3
           
Exercicis
Exercicis
 
 
 

En aquesta pràctica veureu una introducció sobre els gèneres audiovisuals.

   
 

Quan sorgeix una idea per fer una producció audiovisual al centre, sorgeix a partir d'una finalitat que es vol assolir, un missatge que es vol fer conèixer o, simplement, amb la finalitat de transmetre una informació.

De mica en mica, es va gestant la idea i va prenent cos. Possiblement, la tècnica de la pluja d'idees, en un inici, ajudarà a definir el projecte. A partir de la idea incial, cal traslladar el pensament en imatges que pugui dur a la producció audiovisual. Pensar en audiovisual sobre la producció que cal fer ens durà a definir QUÈ volem fer, a QUI anirà destinat i COM es durà a terme. En aquest moment, segurament ja es definirà el gènere audiovisual.

   
  Gèneres audiovisuals
   
  Les produccions cinematogràfiques s'agrupen d'acord amb unes característiques comunes o gèneres. Conseqüentment, anomenem gènere cinematogàfic o audiovisual cadascun dels grups en què es poden classificar aquestes produccions, caracteritzant-se cadascun d'ells per un contingut i una estructura determinada que condicionen la manera com es transmet la informació a l'espectador.

Abans d'escriure un guió audiovisual cal tenir molt clar quina història es vol explicar i quin missatge es vol transmetre, però també l'estructura expositiva, la qual cosa condiciona la tria d'un gènere audiovisual o un altre.

Molts són els gèneres audiovisuals i diverses les classificacions existents. En aquesta pràctica, però, i sense la pretensió de ser excessivament estrictes, es farà referència només a aquells gèneres que poden tenir un interès escolar.

Gèneres de ficció

    • Tenen com a finalitat explicar una història inventada o inspirada en fets reals, situats en un espai i en un temps determinants i viscuts per uns personatges. Implica tenir un cert grau de fantasia creativa i conèixer l'estructura i recursos propis d'una narració.

    • Es componen d'uns elements estructurals bàsics, com ara:

      • La temàtica, entesa com la idea que es vol transmetre.
      • L'argument, els esdeveniments o situacions que es narren.
      • Els personatges i la seva caracterització, distingint entre principals i secundaris.
      • El marc de l'acció, en què s'ha de mostrar l'ambient que ha de contribuir a crear una atmosfera i una sensació determinada (de tranquil·litat, virulència, misteri, intriga, etc.), l'espai o espais físics on han de transcórrer els fets, l'època en què es desenvolupa la història i el temps cronològic en què succeeixen els fets.
      • La combinació o no de diferents recursos expressius com són la narració de fets i accions, el monòleg o diàleg entre els protagonistes i la descripció dels referents, siguin objectes, espais, personatges, sentiments, etc.
      • El punt de vista del narrador, segons sigui intern o extern.

    • Tot i que clàssicament s'estructuren en tres parts clarament diferenciades, penseu que no té per què ser sempre així; la creativitat cinematogràfica no té límits i pot donar-se una producció narrativa canviant l'ordre expositiu dels fets:

      • Un plantejament, que serveix d'introducció per situar l'espectador en una època, un lloc i un temps determinat, on es comencen a conèixer els protagonistes i els primers esdeveniments que han de servir per anar preparant els fets que esdevindran posteriorment i així oferir a l'espectador les primeres orientacions que han de conformar el fil argumental de la història.
      • Un desenvolupament o nus, on es mostren tot un seguit d'accions i successos.
      • Un final o desenllaç, que depèn de l'objectiu de la història.

    • Poden adoptar diferents formes: comèdia, drama, terror, misteri, sàtira, musical, aventura o acció, ciència-ficció, adaptacions literàries...


Gèneres de no-ficció

  • Gèneres informatius

    • Tenen com a objectiu transmetre de manera objectiva continguts reals i verídics, passats o d'actualitat.

    • Segons el públic a qui vagin dirigides les produccions informatives i el tipus de subgènere, pot tenir un tipus d'estructura o altra.

    • Poden adoptar la forma d'un noticiari, un reportatge, un documental, etc., que serveixi per donar testimoni d'un acte escolar, una sortida, una representació teatral, un esdeveniment esportiu..., o fins i tot l'elaboració de materials audiovisuals de caràcter didàctic que puguin servir de suport curricular dins l'aula.

    • Acostumen a tractar uns continguts determinats que cal concretar amb molta precisió:

      • Els protagonistes de la informació.
      • L'esdeveniment o contingut.
      • Les causes.
      • El lloc.
      • El moment.
      • La manera com es tracten aquests continguts depèn de cada subgènere i del públic a qui vagi adreçada la producció audiovisual.

  • Gènere publicitari

    • Té com a única finalitat vendre quelcom.

    • Utilitza unes tècniques expressives que consisteixen a cridar l'atenció, despertar un interès, provocar l'atracció perquè finalment el consumidor adquireixi allò que s'anuncia. L'esquema clàssic de comunicació és: una persona o entitat determinada que actua com a emissor es dirigeix a través d'un espot audiovisual a un consumidor potencial, que és el destinatari. Segons qui sigui aquest destinatari, el contingut i la forma de presentació de l'espot reuneix unes característiques o unes altres.

    • Els elements estructurals bàsics que utilitza són:

      • La imatge, procurant que la composició de la mateixa sigui al més atractiva possible per al consumidor potencial.
      • El text, emprat amb finalitat informativa i instructiva.
      • L'eslògan, una paraula o frase curta que identifica allò que s'anuncia.
      • El logotip, que pot ser una paraula, un dibuix o una fotografia, que identifica la marca d'un organisme o d'una empresa, per exemple).
      • L'àudio, útil per emfatitzar el missatge que es vol transmetre.

    • Podrien classificar-se en tres grans blocs:

      • Aquells que anuncien un producte de consum determinat.
      • Consells i suggeriments per part d'una institució o organisme públic o privat.
      • Serveis que ofereix una empresa o organisme públic o privat.

  • Gènere de l'espectacle

    • Entreteniment, concursos, musicals, xous...

   
Pràctica Desenvolupament de la pràctica
   
 
  • Al portal edu365, entreu dins de Primària i accediu a l'apartat Vídeo i foto:

Proveu de visualitzar alguns vídeos dels que hi ha tot relacionant-los amb el gènere que els correspon. Recordeu que cal que disposeu dels reproductors adients. Per a qualsevol dubte, consulteu el mòdul 1.

   
 
  • Feu el mateix a la pàgina del Servei d'Audiovisuals, accediu als Premis de vídeo escolar i al Rebost de premis audiovisuals.

En aquest cas, també vigileu que disposeu dels reproductors adients per poder visionar els vídeos.

   
 
Amunt