![]() |
|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Pràctica |
![]() |
|||||||||||||||
Molts cops us haureu adonat el difícil que resulta saber com recarai està fet aquell clip de vídeo que està posat en una adreça web o que per casualitat us ha vingut a parar a les mans. Els sistemes operatius que fem servir, per desgràcia, no estan pensats de forma eficient per al treball que portem entre mans. Sempre existiran factors que no sabrem d'on depenen, o que, senzillament, els intentarà descarregar a través d'internet i es queixarà que no troba el codec adequat. Us sona ? |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Desenvolupament de la pràctica | |||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Per tal que això no esdevingui massa sovint, sempre podem deixar de banda els sistemes operatius, en quant a informació genèrica del clip de vídeo corresponent, i recórrer a fonts especialitzades en saber extreure tota la informació possible. Existeixen diferents gestors d'informació en aquest aspecte. Comencem pel que tenim més a mà, no fos cas que els puristes esdevinguin crítics. |
||||||||||||||||||||||||||||||
El Windows Media Player | |||||||||||||||||||||||||||||||
Com a màxim exponent de treball a nivell de reproducció d'imatges de qualsevol versió de Windows, depenem d'ell en tots els sentits. Pot ser una primera forma d'obtenció d'informació d'un clip. Obriu un clip qualsevol del CD de Materials de Formació- Audiovisuals a Unitat de CD-Rom:\materials\clips\video i accediu al menú Archivo/Propiedades Ens donarà la informació mínima sobre el clip, sempre i quan tingui un codec per llegir aquest arxiu. En cas negatiu ens sortirà un missatge on ens dirà que no té cap codec per interpretar-lo i cal connexió a la xarxa per cercar a la base de dades de Microsoft Cas que tot vagi bé, la finestra d'informació ens parlarà dels seus valors bàsics : Tipus d'arxiu, mida en pes, durada, mida en píxels i data de creació són els valors bàsics de treball. Però, desgraciadament, no anirem molt més enllà per conèixer més dades sobre el tema que ens ocupa. El Sistema Operatiu que més informació ens dóna en aquest aspecte és el win98, encara que sembli contradictori, i, contra més avancem en el temps, menys informació ens oferirà el mateix Sistema Operatiu. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
El Programa Gspot | |||||||||||||||||||||||||||||||
Connecteu-vos a la xarxa per baixar-vos el programa Gspot. Podeu trobar-lo a http://www.headbands.com/gspot o també a la carpeta eines/gspot del CD de Formació d'audiovisuals. Aquest programa ens dóna detalls que d'altra forma és difícil d'endevinar, sobretot quan tractem de clips en formats específics i de velocitat de dades variables. Instal·leu el programa i accediu a la finestra File/open Obriu el clip edu03.avi del CD de Materials de Formació d'audiovisuals a la carpeta: Unitat de Cd-Rom:\ materials\clips\video Observeu el tipus d'informació a la qual podem accedir:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Intenteu ara fer el mateix amb el clip edu03.mpg de la carpeta: Unitat de Cd-Rom:\ materials\ clips\ video Observareu que el programa no reconeix el format d'arxiu i que no ens pot donar característiques del mateix, de cap mena, només saber que es tracta d'un arxiu mpeg El programa gspot no identifica característiques de fitxers *.mpg Intenteu ara obrir el clip de vídeo que hi ha a la carpeta: Unitat de Cd-Rom:\ materials\ clips\ video, que està en format Real-vídeo edu-real.rm amb el mateix programa Gspot i mireu si reconeix el seu format: Únicament sabrà dir-nos que es tracta d'un clip VOD (video-on-demand), però de la resta farà oïdes sordes, sense saber identificar els seus valors bàsics. Caldran eines específiques per treballar determinats programaris i poder accedir a les seves propietats i característiques per poder-les manipular i treure'n d'elles el màxim rendiment. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
La gran classificació | |||||||||||||||||||||||||||||||
Ja veiem i sabem que existeixen diferents extensions i formats de vídeo. Podem fer una gran classificació d'aquesta forma:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||