Enrera
Mòdul 2
Formats de vídeo digital: DIVX, CD-V, DVD i streaming
  Pràctica
1
2
3
4
5
   
 
 

Codificació a Divx (II)

 

Seguirem en el camí començat tocant el codificador i enfrontant-nos davant una tasca força típica, com pot ser la codificació d'un clip de captura analògica o digital a codec divx, per ser transmés per mitjà de la xarxa o físic.

En aquesta segona pràctica mirarem de posar fil a l'agulla en temes com la qualitat en la imatge, el retall de píxels i el canvi de format de mida.

 

 

Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica
Guanyar en qualitat amb la codificació a dues passades
 
 

Ja hem vist com en un únic pas podem passar a codificar en divx, que no deixa de ser una adaptació específica de mpeg-4. Mirem ara, un cop dominades les primeres pors davant el procés, de pujar la qualitat del producte.

   
 

1.- En el mateix cas d'abans, amb el clip gegant.avi, el posem en la barra de temps de Virtualdub. Recordeu que també tenim altres eines per treballar la reproducció des del programa. Reduïu la talla de visualització fins a 1/2 en ambdós casos i marqueu la feina, com abans, del fotograma 46 al 110.

2.- En les propietats de codificació de l'àudio, seleccioneu les mateixes que en la pràctica 4 amb el codificador MPEG Layer 3 a 96Kbits.

3.- En l'apartat de compressions, trieu el mateix de la pràctica 4, però ara configurarem la primera passada amb una quantitat de dades més petita i reduirem la mida del clip.

A la pestanya Bitrate control, configurarem el següent:

A l'apartat Variable bitrate mode li especifiquem que aquesta serà la primera passada (codificació), i que la quantitat de dades variables màximes per segon serà de 1500 kbps.

A la part inferior de la pestanya de Bitrate Control tenim també les opcions de multipass (passada de codificació múltiple), que registrarà un fitxer amb extensió *.log on guardarà allò que cal fer a cada fotograma. Aquest fitxer, per defecte, el desa a C:\divx.log, i us aconsellem que allà mateix es quedi, ja que té poc risc de perdre's.

A la dreta apareix el logo taronja de Home Theater Profile. Aquest representa un conjunt de normes ja especificades on es resumeixen una sèrie de paràmetres invariables que no cal configurar. En darreres versions del codec calia fer-les manualment i representaven errades assegurades. Pot triar-se el Profile des de la finestra de Profiles, al final.

Al final de la primera finestra de Bitrate Control apareix en línia de comandaments les ordres internes del programa. Si toqueu, ja sabeu a què us exposeu...

4.- Anem a la finestra de General Parametres

Enable crop. Retalla les vores. Sempre donarà més resultat retallar algun cantó des de les opcions de Virtual Dub, no des de l'opció de codec de divx
Enable Resize. Transforma tota la grandària de l'arxiu proporcionalment. Marqueu el canvi a 640x480 que en aquest cas segueix la proporció de 4:3 i l'opció de processat la deixem a Bilinear, on els resultats seran més satisfactoris. El grau de qualitat i processat és ascendent.
 
Psychovisual Enhacements. Per defecte, la deixarem en Light. Controla el moviment de les imatges i la seva fluidesa en la reproducció, donant més marge de dades allà on es necessiten. En escenes d'acció el marge de dades serà més gran que en fragments on el número de dades sigui més petit.
En enregistraments que vénen de cintes VHS, on la qualitat dóna sempre un soroll o puntejat a la imatge, és possible un pre-tractament abans de la codificació, és el que Photoshop coneix amb el filtre de paso bajo. No és necessari més que en casos amb imatge amb molt de soroll (puntejada). No l'activarem per defecte.
Un fotograma clau és aquell a partir del qual els altres en prenen informació. Per defecte el deixarem a 250, que és la màxima durada que un pot abarcar. En escenes de molt moviment podem provar a baixar-lo fins a 100/150. El cas que ens ocupa no requereix moure'l

Si els clips a modificar són de poc temps, per defecte posarem la qualitat en slow.

Gairebé la totalitat de feines que podrem codificar seran provinents d'una càmera de vídeo. Caldrà sempre desentrellaçar els camps, ja que el visionat serà gairebé sempre a un PC, on no existeix aquest paràmetre.

 

5.- La finestra de profiles també podem configurar-la. Per no embolicar massa la troca, ja que les configuracions ja fetes depenen de complicats valors matemàtics, podem concloure que en mides de clips petits (320x240) podem fer servir la configuració de Portable i per a clips més grans (640x480 o superiors) ja està bé la de Home Theater. Teniu la seva descripció acurada baix a l'esquerra.

Podeu definir també els fotogrames del clip d'origen (25 en aquest cas) i deixeu sempre marcada per defecte a la casella de MPEG4 tools la casella Use Bidirectional Encoding, una peculiaritat del mateix que millora la qualitat.

 

6.- Per tal de poder desar aquesta configuració per a properes o futures utilitzacions, procedim a guardar-la. Accedim a la pestanya Manage Settings i seleccionem Add new entry.

I fem clic a Add codec settings i escrivim , per exemple, els principals paràmetres de la compressió. Podrem aprofitar de nou aquests ítems fents servir aquesta configuració.

Accepteu tots els quadres de diàleg i retorneu a la finestra principal de Virtualdub

 

 

7.- Des de la finestra principal de Virtualdub procedim a guardar la tasca. És força important que la casella inferior estigui seleccionada (Añadir al control de tareas) per tal de no començar immediatament la feina. També és aconsellable especificar al nom d'arxiu el nom de la passada que es fa, la primera en aquest cas.

 

 

8.- Configurarem ara la segona passada de la codificació, on es re-calcularan les dades per a una major especificació de dades i qualitat del clip final. No cal que toqueu res més que el número de passada, desant el quadre de diàleg en l'opció Multipass nth pas.

I torneu a desar el resultat des de la finestra principal, guardant l'arxiu. Recordeu igualment de desar activada la casella per tal que no comenci immediatament la codificació. Poseu el nom d'arxiu gegant-2passades.avi

9.- Procedirem ara a la codificació. Per començar la tasca seleccioneu Fichero/Control de tareas

Veureu que s'obre un nou quadre de diàleg, on es poden triar les codificacions a fer en un sol pas

Cas que us apareguin qualssevol d'aquest dos missatges per pantalla, cal que els accepteu

Aquest ens informa que esborrarà l'arxiu *.log, que guarda la configuració de codificació. Es pot fer amb tranquilitat, ja que el que esborrarà és el d'una antiga codificació. Si per defecte desem sempre aquest arxiu amb el mateix nom i ubicació és lògic que sempre el retrobi.

Si és aquest missatge el que us apareix:

ens informarà sobre el treball amb YUV. No cal fer cas i si voleu que no aparegui de nou, podeu marcar la casella "Do not show this message again" i no us apareixerà més.

La codificació començarà i el quadre de diàleg us mostrarà el progrés i finalització

 

10. Passeu a veure el resultat. Si feu clic al primer arxiu resultant, el gegant-pass1.avi segurament no us deixarà veure res. De fet, l'únic que hem volgut fer amb la seva codificació és generar un fitxer informatiu de com comprimir de la millor forma, amb un anàlisi global del clip. Ho veureu tot negre.

Cas que no hagiu tocat el nom de l'arxiu de registre, que es troba a les característiques de compressió,

podeu obrir-lo amb la llibreta per veure el seu contingut:

Fixeu-vos només en dos detalls: la seqüència de codificació no és correlativa i només hi ha un fotograma clau "I".

Ja podeu obrir el clip gegant-2passades.avi amb un pes proper als 0,5 Mb i veure el seu resultat. Compareu aquest arxiu en qualitat i pes a l'inicial amb codec DV.

   
 
Amunt