Formats de vídeo digital: DIVX, CD-V, DVD i streaming

Molts cops ens crida poderosament l'atenció determinades escenes al cinema. La grandiositat de les seves imatges de vegades corresponen, independentment dels grans creadors que hi ha al darrere de la càmera, a la forma de la seva presentació.

Passa igual que a la cuina, unes mongetes en plat de plàstic no poden tenir la mateixa presència que uns llagostins en plat de porcellana.

La imatge és la imatge. O no ?

Mireu aquests dos enquadraments de la mateixa imatge:

16:9

4:3

La seva aparença és diferent, així com la seva disposició, la sensació que transmeten i la proporció que guarden les seves mides. La sensació de profunditat i grandesa és molt més àmplia en el format 16:9

Inevitablement, si traduïm un clip de vídeo en imatges fixes, que de fet ho són, podem establir sempre els paral·lelismes entre vídeo i fotografia.

Existiran ocasions on el format "clàssic" 4:3 serà inevitable i no tocarà més remei que empassar-nos-el. Per exemple, si dessitgem que el nostre producte final tingui sortida per televisió. O li canviem la mida a voluntat i li afegim unes boniques bandes negres, o poca cosa podrem fer, donada la mateixa naturalesa tècnica de la mida de televisor.

Precisament, el treballar en digital i trencar definitivament amb les cintes VHS i la proporció 4:3 pot donar peu a expressar-nos en d'altres claus, com la fotogràfica.

Per què no fer amb un clip de vídeo el mateix que fem amb el Photoshop i el Paint Shop Pro? Si no ho fem, serà per què no volem, doncs, poder-se, es pot, i tant !

Canviarem la mida al clip

Torneu a obrir el clip del gegant al VirtualDub, fent les mides de les dues finestres més petites, per tal de veure bé la composició inicial i el resultat. Seleccioneu una part del clip, al vostre gust.

Accediu a la finestra Editar/Filtros:

S'obrirà una nova finestra en blanc amb els filtres seleccionats, cap de moment:

Feu clic damunt Añadir per seleccionar el primer filtre. Donat que ja tenim clar que variarem la mida del clip, també resulta evident que el seu resultat no el visualitzarem pel televisor. Llavors, l'entrellaçat de les imatges no ens fa cap servei i així ens estalviarem sorpreses amb el seu visionat. Seleccioneu Deinterlace i accepteu

Ara s''obrirà una nova opció per aplicar el desentrellaçat:

A la majoria dels casos en què les imatges provenen d'una càmera de vídeo digital, la primera opció (la de la imatge) és la més eficient, ja que "entrellaça" els dos camps. Possiblement, si la captura ve de capturadores de font analògica (dc-10, dc30, dv500 o similars) caldria experimentar si un camp predomina per damunt un altre, previsualitzant el resultat a la finestra dreta de Virtualdub. De moment, jugarem amb aquesta possibilitat, interpolant els dos camps. Accepteu la finestra.

Afegirem encara un altre filtre, el que modifica les mides d'imatge. Feu clic a Añadir i seleccioneu el filtre Null Transform i accepteu

Ara tindreu la possibilitat, un cop afegit el filtre de null transform, de retallar la imatge, ja que s'activa el botó a la finestra principal de filtres:

I si fem clic a Recortar entrarem dins les seves possibilitats:

No tingueu cap recança en veure la imatge en persiana, ja que heu de recordar que es tracta d'un clip amb codec dv-avi i que té dos camps.

Canvieu ara les mides. Una proposta és:

X1 offset= 15, X2 offset=15, Y1 offset= 85 i Y2 offset=85

Sempre és aconsellable fer servir mides similars. Podeu observar el resultat de forma directa fent moure el lliscador a aquesta mateixa pantalla. Accepteu les dues pantalles.

Tindreu una comparativa prèvia dels dos resultats a la finestra principal del programa:

Si moveu el lliscador observareu que la imatge de la dreta no resta amb tota nitidesa. El desentrellaçat de camp no ha estat ben fet. Ja us havíem avisat que a la primera mai s'encerta. Tornarem a Video/Filtros, seleccionarem el de deinterlace i farem clic a configurar. Ara podem provar amb :

Acceptem les finestres i mirem el resultat a la finestra principal movent el lliscador. Veurem els camps duplicats l'un al costat de l'altre. Pot ser un efecte ràpid i senzill.

Tornarem al menú de filtres, al de desinterlace i el configurarem definitivament amb l'opció:

I lliscarem de nou, per observar. Ara sembla un resultat perfecte, de mida i d'entrellaçat:

Finalment, podem exportar en qualsevol de les opcions desitjades.

Quan ho intentem convertir en divx, encara ens trobarem un petit entrebanc que cal saber resoldre. Amb les configuracions establertes ens dirà que la mida no és vàlida. I encara que no ens ho sembli, ja ens havia avisat a la pantalla de configuració del codec de vídeo:

Per restricció de format, l'amplada ha de ser un múltiple de 4 i la llargada múltiple de 2.

Proveu d'introduir els valors de filtre de retallat: X1 offset=10, X2 offset= 10, Y1 offset=80 i Y2 offset= 80. Observareu que els valors de retall donen com a resultat un clip de 700x416, que sí es correspon amb les divisions proposades. Ara sí us deixarà fer la compressió en divx.

Realitzeu la codificació

Independentment del retall d'imatge amb el filtre, podeu fer servir també una o dues passes en funció de la qualitat i llargària del clip.

Us oferim l'exemple de com hauria de quedar, aproximadament, a la ruta del Cd de Materials de Formació Audiovisual:

Unitat de Cd:\ materials\ clips \ video\ gegant16-9.avi