|
En
Perico i en Pauet. Un document amb text i so |
|
|
|
En aquesta pràctica
i en les següents elaborareu documentació multimèdia
en la qual el so hi tindrà la funció de complementar, de
manera més o menys imprescindible, el missatge final. En aquesta
documentació el so farà la funció de complementar
informacions provinents d'altres registres (text, imatge, vídeo).
L' objectiu de la
pràctica és:
- Crear un document
multimèdia interactiu que contingui text i so amb l'Open Office
Writer.
|
|
|
|
|
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
|
Podeu
intercalar sons en un escrit, per exemple, com a elements substitutoris
d'una o més paraules. El resultat serà un document que necessitarà,
d'una banda, la lectura del text, i de l'altra, la interpretació
dels sons.
Creeu una carpeta per fer aquesta pràctica. Descomprimiu-hi els
fitxers de so que utilitzareu [fitxers
de so].
Si no l'haguéssiu instal·lat, instal·leu OpenOffice 3.1
en català al vostre ordinador. Si teníeu alguna versió
prèvia, desinstal·leu-la prèviament. Podeu trobar-lo al
DVDweb de formació.
|
|
|
|







|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Deseu el document que acabeu de crear en blanc a la vostra carpeta.
Utilitzeu el menú Fitxer | Desa.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Seleccioneu un tipus de lletra que considereu de bon llegir.
|
|
 |
|
|
|
- El conte té aquest argument:
|
|
|
|
En Pauet i en Perico
Vet aquí
una vegada un *gall, en Perico, que vivia en un *galliner.
Els vigilava un *gos que sempre es barallava amb el *gat,
fins que l'amo feia un *xiulet.
El millor amic del *gall era en Pauet, un *ànec
de plomes molt blanques.
Era desembre, i tots dos tenien molta por d'acabar a la cassola
de la taula de Nadal.
Van preparar un pla.
Anirien a veure món i quan trobessin un *galliner
on ser feliços s'hi quedarien a viure per sempre.
Un bon dia, al capvespre, van sentir *passos. La *porta
del *galliner es va obrir...
Ben espantats, van sortir cuita-corrents cap a fora...
L'amo els perseguia. Van passar per sota les cames del *cavall
i de la *vaca i van escapolir-se camps enllà.
Es feia fosc. Van sentir un *grill.
- Què és, aquest soroll? -va dir el *gall
- No ho sé -va dir l'*anec; però s'acosta
la nit.
Al cap de poca estona, tot es va fer fosc. Cada vegada se sentien
més *grills
De sobte, se'ls va glaçar la sang en sentir un *llop.
(...)
|
En *negreta,
les paraules que cal substituir per sons.
|
|
|
|
|
- Escriviu la primera part del conte. Atureu-vos just abans de la primera
paraula que cal substituir per un so.
|
|
|
|
 |
|
|
|
- Cliqueu al menú Insereix | Pel·lícules i so.
Trieu el primer so que cal inserir: gall.mp3.
|
|
|
|
|
|
|
|
- El so s'inserirà a la pàgina. Situant el cursor damunt
dels selectors de color verd, podeu adaptar les seves dimensions i situar-lo
just després del text.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Si us és més còmode, podeu ajustar les dimensions
de la finestra i del text a les característiques de resolució
de la vostra pantalla.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Comproveu el funcionament del primer so que heu inserit al document:
cliqueu-hi al damunt. Apareixerà, a la base inferior de la finestra
del Writer, el grup d'eines de so. Premeu Play per sentir
el so. Feu proves, si voleu, amb els comandaments Stop i Pausa,
i amb el selector de nivell de volum.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Abans de seguir el conte, ajusteu l'interlineat del text per tal
que els diferents sons us hi puguin cabre sense problemes.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Seguiu escrivint el conte, col·locant cadascun dels sons on pertoca.
Per tal que totes les icones de so tinguin les mateixes dimensions,
podeu clicar-hi damunt amb el botó dret del ratolí i,
en el menú contextual, triar l'opció Posició
i mida i donar-los els mateixos valors.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Quan hàgiu acabat d'escriure el conte, deseu-lo a la vostra
carpeta. Feu-hi una llegida, o demaneu a algú que la faci intercal·lant la seva veu amb els sons del conte.
|
|
|
|
|
|
|
|
Podeu complementar la pràctica enregistrant la lectura del conte
intercal·lant-hi els sons. Per fer-ho:
- Configureu correctament el Control de volum. Assegureu-vos, al
menú Opcions | Propietats | Reproducció, que teniu
el micròfon actiu i amb un bon nivell de so.
- Assegureu-vos al menú Opcions | Propietats | Enregistrament
que teniu el micròfon seleccionat i amb un bon nivell de so.
- Connecteu el micròfon a l'ordinador. Parleu-hi i comproveu
que sentiu pels altaveus de l'ordinador el so que capta el micròfon.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Obriu l'Audacity i disposeu les finestres del Writer i l'Audacity de manera que pugueu llegir el document, accedir als
botons de comandament de so al Writer i, al mateix temps, prémer
els botons Play i Stop de l'Audacity.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Premeu el botó d'enregistrament a l'Audacity i inicieu
la vostra lectura amb veu alta, alternant-la amb els sons que heu inserit
al text. No us preocupeu si us equivoqueu o encalleu... recordeu que,
acabat l'enregistrament, sempre podreu modificar-lo abans de desar-lo.
- Finalment, exporteu-lo com a fitxer MP3 [vegeu
exemple].
|
|
|
|
|
 |
La possibilitat de generar i utilitzar documentació multimèdia
a l'aula no es desmereix en cap cas la utilització dels procediments
tradicionals sobre paper. A cadascun dels procediments se li poden atribuir
tot tipus de possibilitats didàctiques i ambdós tenen cabuda
en les activitats a l'aula.
Tanmateix, no es pot obviar que el percentatge d'informació a
la qual accedim fora de l'escola, nens i nenes i ciutadans en general,
és molt esbiaixat cap al món multimèdia: televisió,
cinema, Internet... Cal trobar estratègies educatives als centres
per analitzar aquests nous llenguatges per tal que el nostre alumnat
pugui rebre'ls amb el sentit crític necessari per saber-los interpretar.
Entre aquestes estratègies hi ha, sense cap mena de dubte, la producció
de documentació multimèdia.
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|