Enrera
Mòdul 5
L'ús didàctic del so com a recurs expressiu. La ràdio al centre educatiu
  Pràctica
1
2
3
4
5
     
Exercicis
Exercicis
 
 
  En Perico i en Pauet. Un document amb text i so
   

En aquesta pràctica i en les següents elaborareu documentació multimèdia en la qual el so hi tindrà la funció de complementar, de manera més o menys imprescindible, el missatge final. En aquesta documentació el so farà la funció de complementar informacions provinents d'altres registres (text, imatge, vídeo).

L' objectiu de la pràctica és:

  • Crear un document multimèdia interactiu que contingui text i so amb l'Open Office Writer.
   
 
Ús de micròfon (opcional)Ús d'ordinadorÚs d'altaveusÚs d'OpenOffice WriterÚs d'AudacityFormats de soEfectes de soLlenguatge verbal (opcional)
   
Pràctica
Desenvolupament de la pràctica
   
 

Ús d'OpenOffice WriterPodeu intercalar sons en un escrit, per exemple, com a elements substitutoris d'una o més paraules. El resultat serà un document que necessitarà, d'una banda, la lectura del text, i de l'altra, la interpretació dels sons.

Creeu una carpeta per fer aquesta pràctica. Descomprimiu-hi els fitxers de so que utilitzareu [fitxers de so].

Si no l'haguéssiu instal·lat, instal·leu OpenOffice 3.1 en català al vostre ordinador. Si teníeu alguna versió prèvia, desinstal·leu-la prèviament. Podeu trobar-lo al DVDweb de formació.

   
 

   
 
  • Obriu l'OpenOffice Writer, el processador de textos de l'entorn OpenOffice.
   
 
   
 
  • Deseu el document que acabeu de crear en blanc a la vostra carpeta. Utilitzeu el menú Fitxer | Desa.
   
 
   
 
  • Seleccioneu un tipus de lletra que considereu de bon llegir.
 
   
 
  • El conte té aquest argument:
   
 

En Pauet i en Perico

Vet aquí una vegada un *gall, en Perico, que vivia en un *galliner.
Els vigilava un *gos que sempre es barallava amb el *gat, fins que l'amo feia un *xiulet.
El millor amic del *gall era en Pauet, un *ànec de plomes molt blanques.
Era desembre, i tots dos tenien molta por d'acabar a la cassola de la taula de Nadal.
Van preparar un pla.
Anirien a veure món i quan trobessin un *galliner on ser feliços s'hi quedarien a viure per sempre.
Un bon dia, al capvespre, van sentir *passos. La *porta del *galliner es va obrir...
Ben espantats, van sortir cuita-corrents cap a fora...
L'amo els perseguia. Van passar per sota les cames del *cavall i de la *vaca i van escapolir-se camps enllà.
Es feia fosc. Van sentir un *grill.
- Què és, aquest soroll? -va dir el *gall
- No ho sé -va dir l'*anec; però s'acosta la nit.
Al cap de poca estona, tot es va fer fosc. Cada vegada se sentien més *grills
De sobte, se'ls va glaçar la sang en sentir un *llop.

(...)

En *negreta, les paraules que cal substituir per sons.

   
 
  • Escriviu la primera part del conte. Atureu-vos just abans de la primera paraula que cal substituir per un so.
   
 
   
 
  • Cliqueu al menú Insereix | Pel·lícules i so. Trieu el primer so que cal inserir: gall.mp3.
   
 
 
 
  • El so s'inserirà a la pàgina. Situant el cursor damunt dels selectors de color verd, podeu adaptar les seves dimensions i situar-lo just després del text.
   
 
 
 
   
 
  • Si us és més còmode, podeu ajustar les dimensions de la finestra i del text a les característiques de resolució de la vostra pantalla.
 
 
   
 
  • Comproveu el funcionament del primer so que heu inserit al document: cliqueu-hi al damunt. Apareixerà, a la base inferior de la finestra del Writer, el grup d'eines de so. Premeu Play per sentir el so. Feu proves, si voleu, amb els comandaments Stop i Pausa, i amb el selector de nivell de volum.
 
 
   
 
  • Abans de seguir el conte, ajusteu l'interlineat del text per tal que els diferents sons us hi puguin cabre sense problemes.
   
 
   
 
  • Seguiu escrivint el conte, col·locant cadascun dels sons on pertoca. Per tal que totes les icones de so tinguin les mateixes dimensions, podeu clicar-hi damunt amb el botó dret del ratolí i, en el menú contextual, triar l'opció Posició i mida i donar-los els mateixos valors.
   
 
   
 
  • Quan hàgiu acabat d'escriure el conte, deseu-lo a la vostra carpeta. Feu-hi una llegida, o demaneu a algú que la faci intercal·lant la seva veu amb els sons del conte.
   
 
   
 

Podeu complementar la pràctica enregistrant la lectura del conte intercal·lant-hi els sons. Per fer-ho:

  • Configureu correctament el Control de volum. Assegureu-vos, al menú Opcions | Propietats | Reproducció, que teniu el micròfon actiu i amb un bon nivell de so.
  • Assegureu-vos al menú Opcions | Propietats | Enregistrament que teniu el micròfon seleccionat i amb un bon nivell de so.
  • Connecteu el micròfon a l'ordinador. Parleu-hi i comproveu que sentiu pels altaveus de l'ordinador el so que capta el micròfon.
   
 
   
 
  • Obriu l'Audacity i disposeu les finestres del Writer i l'Audacity de manera que pugueu llegir el document, accedir als botons de comandament de so al Writer i, al mateix temps, prémer els botons Play i Stop de l'Audacity.
   
 
   
 
  • Premeu el botó d'enregistrament a l'Audacity i inicieu la vostra lectura amb veu alta, alternant-la amb els sons que heu inserit al text. No us preocupeu si us equivoqueu o encalleu... recordeu que, acabat l'enregistrament, sempre podreu modificar-lo abans de desar-lo.
  • Finalment, exporteu-lo com a fitxer MP3 [vegeu exemple].
   
   

La possibilitat de generar i utilitzar documentació multimèdia a l'aula no es desmereix en cap cas la utilització dels procediments tradicionals sobre paper. A cadascun dels procediments se li poden atribuir tot tipus de possibilitats didàctiques i ambdós tenen cabuda en les activitats a l'aula.

Tanmateix, no es pot obviar que el percentatge d'informació a la qual accedim fora de l'escola, nens i nenes i ciutadans en general, és molt esbiaixat cap al món multimèdia: televisió, cinema, Internet... Cal trobar estratègies educatives als centres per analitzar aquests nous llenguatges per tal que el nostre alumnat pugui rebre'ls amb el sentit crític necessari per saber-los interpretar. Entre aquestes estratègies hi ha, sense cap mena de dubte, la producció de documentació multimèdia.

   
 
Amunt