Enrera
Mòdul 5
L'ús didàctic del so com a recurs expressiu. La ràdio al centre educatiu
  Pràctica
1
2
3
4
5
   
Exercicis
Exercicis
 
 
  Objectius
   
 

El treball amb llenguatge sonor té un valor comunicatiu i expressiu molt gran per si mateix. A voltes, però, serà escaient combinar la seva força i les seves possibilitats comunicatives amb la d'altres llenguatges: el text, la imatge, el vídeo...

Penseu en un document típic generat a l'escola fa només vint-i-cinc anys. Evidentment, un document amb text. Escrit a mà, potser amb alguna il·lustració dibuixada o una imatge retallada i enganxada a sota. O potser un foli escrit a màquina, potser amb les marques del corrector. A vegades, qui escrivia deixava una àrea buida per enganxar-hi manualment més endavant una imatge o, en un exercici gairebé d'ingenieria, fer un muntage entre l'original escrit i una imatge situada damunt del vidre d'una fotocopiadora. En cap cas els documents contenien so. La tecnologia no ho permetia.

Malgrat que fa molt poc, eren altres temps.

El concepte de document, que durant segles era només un i establert, ha canviat molt en molt poc temps. Un document d'aula del segle XXI té unes característiques impensades fa poc més de dues dècades.

  • No necessàriament, i cada vegada menys, estem parlant de documentació sobre format de paper. Gran part dels documents que consulteu o produïu són digitals. Els suports són, per tant, el disc dur d'un ordinador o d'un servidor d'Internet, un CD o DVD, una memòria USB o pen drive, una targeta de memòria...
  • Els documents digitals solen ser documents multimèdia: és a dir, contenen més d'un mèdia per comunicar el seu missatge. Contenen text, però també imatge; a vegades, aquesta imatge és en moviment (animacions o vídeo); i a vegades contenen també so. Cadascun d'aquests llenguatges expressa o complementa, amb les seves característiques pròpies, una part del missatge final. És indubtable que les possibilitats comunicatives i expressives de la documentació multimèdia depassin les d'un foli escrit.
  • Sovint es tracta d'un document interactiu: opcionalment es poden consultar altres fons d'informació o desplegar opcions complementàries amb un clic del ratolí.

L'objectiu d'aquest mòdul és treballar la integració del so en documents multimèdia.

   
   
  Continguts
   
 
  • Crear un document multimèdia interactiu que contingui text i so.
  • Crear presentacions d'imatges amb programari divers i sonoritzar-les amb diversos procediments: fitxers de so MID, MP3 i WAV; recursos propis del programari o amb música de CD.
  • Enregistrar so amb una càmera de vídeo. Extreure la banda sonora d'un vídeo i convertir-la en un fitxer MP3.
  • Doblar la banda sonora d'un vídeo. Elaborar un vídeo amb la nova banda sonora.
  • Ús de l'OpenOffice Writer.
  • Ús de l'ACDsee Fotoangelo.
  • Ús del Pinnacle Studio.
  • Ús de l'Audacity.