Projecte XIII: Educació compensatòria

L’entrada de l’alumne a l’IES:
(veure annex Primeres Actuacions)

1. Avaluació inicial per part dels membres de la CAD per a poder ubicar correctament a l’alumne segons el seu nivell, coneixements i flexibilitat pels aprenentatges així com per a poder fer una detecció necessitats individuals que permetran l’elaboració de les Adaptacions Curriculars dins de l’aula i quan sigui atès al Comissió d’Atenció a la Diversitat.
  2. Fer arribar a tot l’equip docent, abans de que s’incorpori l’alumne el curs on s’ha decidit ubicar-lo, el tutor que tindrà i la data d’incorporació que s’ha proposat. Aquesta informació serà també útil perquè el professor dins de l’aula i en les àrees comuns de tot el grup classe pugui facilitar al nouvingut uns materials adaptats al seu ritme de treball que contemplin els mateixos objectius però més senzills d’execució.
    Informació als professors sobre els materials de que disposem.
  3. Tutors-guies (d’entre l’alumnat)
    Escollir dins del grup classe un voluntari tutor-guia d’entre els alumnes que pugui afavorir la seva integració a l’IES a l’hora de joc i esbarjo i pel que fa a les activitats que diàriament es proposen a la classe. Aquesta figura del tutor-company-guia ja s’haurà anat treballant el curs 2001-2002 i si s’escau s’obrirà una bossa de voluntaris per a poder-los tenir en compte en casos d’incorporacions tardanes a mig curs.
    Es garantirà que l’alumne tingui coneixença del règim intern del centre i les celebracions que al llarg del curs es van treballant.

Entrada a l’aula:

1. El tutor avisa amb antelació al grup classe quan s’incorporarà aquest nou alumne i fa saber qui serà el seu tutor-guia-company.
  2. S’organitzarà alguna activitat, que ja contempla el PAT, que tingui en compte l’acceptació de les diferències individuals, socials i culturals i que afavoreixi la comunicació dins del grup classe.
    1. L’elaboració d’horaris es farà amb la màxima coherència perquè l’alumne no quedi desvinculat del grup classe i garantint així la seva adaptació al centre. S’intentarà en la mesura que sigui possible que els alumnes rebin atencions des de la Comissió d’Atenció a la Diversitat respectant els blocs i franges horàries per evitar dispersar-los massa. Per tant si el membre de la CAD pot cobrir amb aquests nois tota una àrea se li oferiran aquestes hores i l’avaluació la durà a terme aquest professor d’acord amb el que s’hagi preestablert en l’Adaptació Curricular de cada alumne.
    2. El tutor li donarà l’horari de classe i el membre de la CAD el completarà amb les hores d’atenció a la diversitat, si s’escau. La confirmació de l’horari definitiu d’aquest alumne es farà amb aquest membre de la CAD perquè d’una manera més individualitzada se li podrà fer saber les aules, les matèries i les activitats que haurà de realitzar en cadascuna.
  3. Cada professor dins de l’aula garantirà que l’alumne nou vingut ha rebut la informació que el professor ha transmès a la resta del grup procurant en la mesura que sigui possible que l’alumne no es senti ni discriminat ni marginat. Quan el professor o la professora no tinguin possibilitat de fer aquesta funció l’alumne-tutor-guia garantirà que l’alumne nouvingut ha entès les informacions que s’han transmès i les feines que s’han demanat.
  4. Consideracions generals de l’equip docent
    1. Parlar al nouvingut en català.
    2. Parlar-li directament
    3. Parlar a poc a poc amb frases curtes i ben estructurades.
    4. Reforçar la informació bàsica amb codis verbals, gestuals i imatges.
    5. Facilitar la seva participació al grup classe el més aviat millor.
    6. Demostrar comprensió i reforçament positiu vers l’intent de comunicació i fer-se entendre.
    7. Donar temps per a interioritzar l’aprenentatge de la nova llengua.