Introducció i projectes
Comissió d’Atenció a la Diversitat
Funcions de la psicopedagoga
Funcions de l'EAP
Projectes
  1. Adaptacions curriculars
2. Atenció individualitzada
3. Grup per organització d'estudi
4. Grup per dèficit emocional
5. YPS
6. Orientació i seguiment
7. Jardineria i diversitat
8. Grup de pares i mares
9. Tècniques d'estudi
10. Seguiment pla d'acció tutorial
11. Orientació a l'estudiant
12. Pla d'acollida I
13. Pla d'acollida II

Projecte I: Adaptacions curriculars per tal de reforçar i/o adaptar els continguts a les àrees instrumentals

Nota: En tot moment els pares han d’estar assabentats que el seu fill té una adaptació curricular i que les avaluacions que constin en el seu expedient tenen a veure amb aquesta adaptació. És important recordar-ho el 4 cursos a principi de curs donat que és un dels aspectes més difícil d’acceptar i mantenir en la ment dels pares.

Els grups de 1r d' ESO s'organitzaran en funció dels Informes de transició de l'EAP, i de la informació rebuda dels tutors de Primària. S'acabaran de definir després de realitzar una avaluació inicial durant les dues primeres setmanes de curs. Per realitzar aquesta avaluació inicial, es prendran com a referència els objectius terminals mínims de l'Educació Primària.

Els grups seran d'un màxim de 6 alumnes i estaran oberts a modificacions en funció de l'adaptació i evolució que faci l'alumne, i atenent sempre les demandes i observacions dels tutors.

Suport a les Llengües

Continguts i objectius:

L'adaptació curricular de les àrees de Llengua Catalana i Llengua Castellana implicarà una selecció de continguts fonamentals i una metodologia i activitats diferenciades, però prendrà sempre com a referència els objectius terminals que tinguin una relació més directa amb els objectius generals de l'àrea i els d'Etapa (ESO). Com diu explícitament la normativa en la Resolució de 18 de maig de 2000, punt 2.7.1 "Aquest plantejament exclou la possibilitat que les activitats diferenciades puguin derivar cap a la formulació d’un currículum i una organització paral·lela, amb finalitat impròpia de l’edat o cap a la realització d’activitats únicament lúdiques, sense funcionalitat ni consideració social”.
Es prioritzaran els següents apartats i els objectius corresponents:

  1. Expressió oral:
    a) Llegir expressivament un text en prosa, amb veu i entonació adequades.
    b) Produir un missatge oral, amb ordre, coherència i claredat.
  2. Comprensió oral:
    a) Comprendre missatges orals, tant de tipus informatiu i/o instructiu, com narratiu.
    b) Saber interpretar els elements no verbals que els acompanyen.
    c) Saber escoltar amb atenció, interès i tolerància, les opinions dels altres.
  3. Comprensió lectora:
    a) Fer una lectura silenciosa comprensiva d’un text explicatiu, apropiat a l’edat , reconeixent-ne fets i informacions.
    b) Identificar les idees o informacions secundàries i relació amb les principals.
  4. Lèxic:
    a) Utilitzar amb correcció el vocabulari propi de l’edat.
    b) Interpretar locucions i frases fetes d’ús corrent.
    c) Reconèixer i utilitzar sinònims i antònims.
    d) Formar i utilitzar correctament les paraules derivades (prefixos i sufixos).
    e) Distingir les diferents accepcions d’una paraula.
    f) Utilitzar correctament i amb agilitat el diccionari.
  5. Gramàtica:
    a) Saber identificar les classes de paraules: substantiu, adjectiu, verb, determinants, ....etc. i utilitzar-les correctament pel que fa a l'ordre i la coordinació dins de la frase.
    b) Conèixer i utilitzar correctament les formes verbals, pel que fa al temps, mode, nombre i persona.
  6. Expressió escrita:
    a) Ordenar correctament l’estructura d’un text.
    b) Aplicar les normes ortogràfiques bàsiques i utilitzar correctament la puntuació.
    c) Presentar els treballs escrits de manera clara, neta i ordenada (espais i marges).
    d) Tenir cura de la cal·ligrafia, de manera que els escrits siguin entenedors.

Criteris metodològics

  1. Es procurarà sempre un aprenentatge significatiu i una selecció de temes i textos motivadors per als alumnes, partint sempre dels interessos i de l’entorn més proper de l’alumne.
  2. Sempre que es pugui es tendirà cap a un ensenyament interdisciplinari, fent valorar la llengua com a vehicle imprescindible en la comprensió de totes les matèries curriculars.
  3. Es donarà prioritat als continguts procedimentals i actitudinals i al desenvolupament global de la capacitat lingüística, per damunt de continguts gramaticals i sintàctics teòrics.
  4. Es propiciarà a l’aula un clima de relació basada en l’acceptació, la seguretat i la confiança mútues, entre professor/a i alumne/a.
  5. S’utilitzaran formes de presentació dels continguts “en espiral”, tot reprenent els temes tractats , diverses vegades i a nivells diferents de profunditat, exemplificant i aplicant a situacions pràctiques de la vida.
  6. S’afavorirà la capacitat de reflexió i d’auto-avaluació dels seus progressos i dificultats.

Suport a les Matemàtiques

Continguts i objectius

La finalitat de les matemàtiques en l’ensenyament obligatori no és altra que donar eines que siguin útils en la vida quotidiana de l’individu , especialment pel que fa al càlcul i la geometria .
D’altra banda, també contribueixen a l’educació de valors importants com la capacitat d’anàlisi, la deducció lògica i la percepció dels errors.
Amb aquestes premisses es fa la tria d’objectius terminals que es detalla a continuació.

  1. Continguts: Es procurarà treballar els continguts mínims dels crèdits programats pel Departament d'Ensenyament.
  2. Objectius: Destaquen els següents objectius terminals del currículum:
  1. Classificar Dades i presentar-les d’una manera clara i entenedora.
  2. Trobar relacions entre un conjunt de Dades donades, reconèixer-hi els conceptes i les relacions matemàtiques que contenen i saber-los expressar mitjançant el llenguatge natural, figures o gràfics.
  3. Planificar la resolució de situacions problemàtiques: distinció entre el que és conegut i el que és desconegut, distinció entre la informació útil i la supèrflua, estimació de possibles solucions, elecció del mètode a emprar i comprovació de la validesa dels resultats trobats contrastant-los amb la situació de partida.
  4. No abandonar la recerca de la solució a una situació problemàtica quan l’estratègia que s’ha escollit no ha estat l’adequada o quan s’ha obtingut un resultat no satisfactori .
  5. Reduir problemes complexos a d’altres de més senzills que facilitin la comprensió i la resolució.
  6. Mostrar una actitud crítica enfront la informació que es rep i analitzar-la mitjançant els coneixements matemàtics i les possibilitats de raonament que estiguin a l’abast.
  7. Acceptar canviar d’estratègia en la recerca d’una solució quan la situació ho requereixi.
  8. Mostrar disposició a interrogar-se davant de situacions que es plantegin : formular conjectures i fer comprovacions.
  9. Identificar diferents tipus de nombres i les seves propietats, reconèixer les diferents formes d’expressió .
  10. Ordenar i representar diferents tipus de nombres.
  11. Aplicar algoritmes de comparació i càlcul amb nombres enters i racionals en les seves diverses expressions i conèixer les propietats que els fonamenten.
  12. Davant de situacions problemàtiques plantejar correctament expressions numèriques que en possibilitin la resolució i efectuar els càlculs que se’n derivin amb nombres enters i racionals senzills.
  13. Valorar la conveniència i emprar, segons el cas, aproximacions per excés o per defecte de nombres.
  14. Emprar les unitats de mesura més usuals en cas de longituds i superfícies.
  15. Aplicar les relacions de divisibilitat al càlcul d’expressions numèriques.
  16. Aplicar fórmules per al càlcul de superfícies planes.
  17. Identificar figures planes i descriure’n elements i relacions.
  18. Definir conceptes geomètrics elementals i enunciar-ne propietats senzilles.
  19. Donada una representació plana, saber-la interpretar.
  20. Utilitzar correctament aparells de dibuix i mesura.
  21. Interpretar representacions a escala, extraient-ne informació.
  22. Distingir els diferents conceptes d’ús corrent en estadística i probabilitat elementals.
  23. Calcular la mitjana aritmètica.
  24. Llegir i interpretar informació estadística en forma de taules o gràfics.
  25. Fer recompte de possibilitats de successos.

Reforç àrees instrumentals segon Cicle d’ESO

  1. Llengües a 3er d’ESO
    Format: hores escollides pels alumnes i la psicopedagoga, normalment procurem que siguin les hores d’anglès i ells, pares i professors d’anglès hi estan d’acord, a fi i efecte de no repercutir en les demés àrees.
    Alumnes: Alumnes escollits dels ja atesos a primer cicle, més aquells alumnes que des de les reunions de la Comissió a la Diversitat es creu oportú.
    Objectius: ajudar-los a entendre els continguts i objectius del grup classe pel que fa a matemàtica, quan això no es possible perquè el retard és considerable aleshores treballem a partir dels materials: “Graduï’s en Secundària”, que s’inicien a tercer d’ESO i es conclouen a 4art d’ESO.
  2. Matemàtiques a 3er d’ESO
    Format: hores escollides pels alumnes i la psicopedagoga, normalment coincideixen en les hores de Variable a fi i efecte de no repercutir en la resta d’àrees per les quals, en principi, estan interessats i no volen perdre sessions.
    Alumnes: Alumnes escollits dels ja atesos a primer cicle, més aquells alumnes que des de les reunions de la Comissió a la Diversitat cregui oportú.
    Objectius: ajudar-los a entendre els continguts i objectius del grup classe pel que fa a matemàtica, quan això no es possible perquè el retard és considerable aleshores treballem a partir dels materials: “Graduï’s en Secundària”, que s’inicien a tercer d’ESO i es conclouen a 4art d’ESO.
    Quan no es possible treballar a aquest nivell recorrem als objectius establerts al punt 3.2.2.
  3. Llengües a 4art d’ESO (DC6, Ortografia i Expressió)
    Format: Format: Variable quatrimestral, anual. S’ha escollit presentar-ho en forma de variable per evitar que els nois i noies surten d’altres àrees instrumentals i repercutir en el seguiment de les matèries.
    Adreçat: A alumnes que a tercer no han superat els mínims establerts pel que fa a Llengües (Estructures comunes) i que malgrat tenir l’edat per estudiar altres vies i itineraris formatius (PPACFGM o PGS) decideixen continuar estudiant 4art d’ESO. Són alumnes triats des de Diversitat amb greus dificultats d’aprenentatge.
  4. Matemàtiques a 4art d’ESO (DM6, Matemàtiques bàsiques)
    Format: Variable quatrimestral, anual
    Adreçat: A alumnes de diversitat que no han superat els continguts de tercer d’ESO i volen continuar estudiant quart d’ESO malgrat tenir altres opcions formatives.
    Es tracta de nois i noies amb moltes dificultats d’aprenentatge que malgrat no haver aprovat el quart curs d’ESO o bé tenir la possibilitat d’accedir a d’altres estudis, que per edat podrien cursar (PPACFGM) decideixen continuar estudiant. Aleshores els preparem amb els continguts i objectius mínims de quart d’ESO. Sempre que és possible seguint la programació del grup classe, quan això no es possible es treballen els continguts i objectius a partir dels 10 quaderns de matemàtiques: Graduï’s en Secundària, que ja han iniciat a 3er d’ESO els alumnes de Diversitat.

Instrumentals a 4art d’ESO (D16, Reforç de matèries instrumentals, Crèdit variable, dues sessions setmanals, quatrimestral, alumnes triats des de Diversitat)

Objectius:

Aquest crèdit va adreçat a aquells alumnes que han estat explorats per l’EAP i presenten dificultats greus d’aprenentatge però encara decideixen continuar els estudis de l’ESO tot i que per edat tindríen l’oportunitat de buscar una alternativa formativa com PPACFGM, PGS o d’altres estudis no-reglats.
El crèdit consisteix en formar als nois i noies de quart d’ESO en els mínims establerts en les proves d’accés a Cicles Formatius de Grau Mitjà i d’aquesta manera preparar-los per aquesta prova en cas de que no aprovessin el curs.
La prova és única per a tots els cicles formatius de grau mitjà. Els continguts de la prova s'agrupen en dues parts:

Part sociocultural

En aquesta part de la prova es tracta de demostrar coneixements i habilitats sobre les àrees següents: Llengua catalana, Llengua castellana, Ciències socials, geografia i història.
Aquesta part de la prova consta de dos textos, un en català i l'altre en castellà. Pot haver-hi, als textos, qüestions que facin referència a l'àrea de Ciències socials, geografia i història.
I sobre cada text hi ha les qüestions següents:

  1. Elaborar un resum escrit del text.
  2. Explicar el significat de paraules, expressions o idees del text.

Escriure una redacció, amb una extensió de deu línies, sobre un tema escollit d'entre tres proposats, relacionats o no amb el text llegit.

Part cientificotecnològica

Els continguts d'aquesta part corresponen a les àrees de Tecnologia, Ciències de la natura i Matemàtiques.
A aquesta part de la prova s'han de fer cinc exercicis, amb dues qüestions a cadascun d'aquests.

Metodologia

Al grup de suport es prioritza l’atenció individualitzada dels alumnes. Per aquest motiu el nombre d’alumnes no superarà els 8.
S’intentarà pal·liar aquelles mancances que els alumnes puguin tenir de cursos anteriors i no es dóna per suposat que siguin les mateixes en tots ells.
Així, els alumnes disposen de dos dossiers de treball en els quals es treballen aspectes diferents. Per una banda, disposen d’un dossier on es treballen continguts i activitats semblants a les que treballa el grup classe i, de l'altra, disposen d’un altre dossier on existeixen continguts i activitats referides a cursos anteriors i on es reforcen aspectes de càlcul, resolució de problemes, lògica,...
D’aquesta manera l’alumne sempre té una feina a fer i davant d’una dificultat d’un company o grup de companys ell pot avançar realitzant les feines dels dossiers.
L’organització del grup vindrà determinada per l’activitat que es realitzi en cada moment. Així, hi haurà activitats que les farà cadascú de forma individual, d’altres que les farem entre tots i d’altres en les quals es faran grups de diferent nombre de persones segons el cas.
Periòdicament es treballaran aspectes de càlcul, de resolució de problemes i del temari que s’està treballant o s’ha treballat al seu grup classe.

L’Avaluació dels alumnes amb necessitats educatives especials amb adaptacions curriculars.

  1. Alumnes atesos des de la CAD pel que fa a àrees instrumentals
    Els alumnes que se’ls dóna una atenció directe des de la CAD per a reforçar les àrees instrumentals tindran una adaptació curricular de les àrees a treballar i l’avaluació respondrà als objectius mínims assolits.
    En el butlletí de notes constarà la nota que haurà obtingut amb l’aclariment al peu del butlletí de que es tracta d’una adaptació curricular.
  2. Alumnes de la Diversitat atesos dins de l’aula ordinària
    Els professors que es preparin una adaptació dels continguts de la seva àrea per a atendre la diversitat dins de l’aula podran avaluar a aquests alumnes fent constar al butlletí de notes la nota que ha obtingut i el comentari de que es tracta d’una adaptació curricular.
  3. Criteris d’avaluació per àrees
    Cada Departament té elaborats els criteris d’avaluació de l’àrea i del Cicle a partir dels objectius mínims establerts pels Departaments i pels seminaris (veure documentació Prefectura d’estudis).
    Un alumne podrà ser avaluar pel professor de la diversitat sempre i quan li cobreixi tota l’àrea instrumental i l’adaptació curricular s’ajusti als mínims establerts per Departament d’ensenyament. En aquests casos, si l’alumne aprova caldrà que consti a l’acta d’avaluació que a l’alumne se l’ha aprovat gràcies a una adaptació curricular (nota que també sortirà al butlletí de notes segons les indicacions de la Inspectora el curs 2001-2002).