INS Màrius Torres

c/ Narcís Monturiol, 2 25002-Lleida Telf. 973 26 09 00

Centenari "MÀRIUS TORRES"

Taller d’interpretació poètica sobre Màrius Torres

Amb motiu del Centenari de Màrius Torres els alumnes de 4t d’ESO han assistit del 22 al 26 de març al CaixaForum Lleida a un taller d’interpretació poètica, conduït pel director teatral Marcel·lí Borrell.

Aquest taller va introduir tècniques d’expressió corporal i de treball amb la veu que ensenyen i capacitenper parlar o recitar en públic: des de saber controlar el pànic escènic fins a l’entonació i dicció correctes.

Es va dedicar la primera part del taller a aprendre a utilitzar i millorar l’expressivitat del cos i la veu. A partir de l’escolta de músiques molt diferents es pretenia la desinhibició i la sensibilització: fer servir el cos com a vehicle d’exteriorització dels sentiments, saber

moure’s a partir de les “suggerències” musicals. Després es van fer diversos exercicis de respiració i relaxació.

La segona part es va dedicar íntegrament a les poesies de Màrius Torres i tots els alumnes van recitar un poema. Van aprendre a escoltar la “veu” del poeta, a comprendre-la i a interpretar-la, així com a prendre consciència de la importància de la puntuació en la lectura. Sempre s’ha dit que la puntuació és el “pentagrama” del poema i s’ha de respectar perquè aparegui la música del seu interior, i més encara en la poesia de Torres, tan “musical”.

Com a culminació del taller es va celebrar el dia 20 d’abril La Festa de la Poesia: uns quants alumnes voluntaris –cinc del nostre Institut- van interpretar poemes de Màrius Torres acompanyats per un pianista, a l’Auditori del CaixaForum. Imitant gestos i manera de vestir del poeta van presentar-nos-en una completa antologia, superant els nervis i superant-se a si mateixos. Felicitats i aplaudiments merescuts.

“Màrius Torres: poesies”, un espectacle de primer cicle.

L’any 1976, el nostre institut va ser batejat amb el nom del poeta Màrius Torres, establint des d’ aquest moment un vincle entre el centre i la poesia , entre els nostres alumnes i la figura del gran poeta lleidatà Màrius Torres.

Els més petits de la casa, els nois i noies de primer cicle de l’ ESO, també han volgut atansar-se a la figura del poeta i retre el seu homenatge particular, preparant un espectacle poètic.

El dia 30 d’abril, tingué lloc l’acte “Màrius Torres: poesies”, títol de doble lectura, ja que els alumnes del Màrius recitaven textos poètics de Màrius Torres .

Un espectacle de música, paraules i imatges que portava, a l’escenari de la sala d’actes, un muntatge interdisciplinari protagonitzat per alumnes de diferents classes de primer i segon de l’ESO.

Els joves actors han pujat a l’escenari per a recitar les poesies del Màrius Torres amb les seves samarretes negres, que deixaven tot el protagonisme a la paraula i a les imatges projectades a la pantalla: els dibuixos que havien fet a la classe de plàstica, interpretant la figura del poeta .

En un moment puntual, el significat de la poesia ha estat subratllat per l’expressió corporal. La Clàudia i la Júlia han interpretat les paraules amb els seus moviments elàstics.

La música, en directe, l’han posada els propis alumnes: l’Albert, el Josep, la Laura, l’Alba... que han fet sonar el piano, la flauta, el violí i el vibràfon, acompanyant el so dels versos, recitats amb emoció.

Ha estat un èxit de participació i cal felicitar a totes les classe, que han viscut amb intensitat la poesia del Màrius Torres, i han contribuït a celebrar el centenari del naixement del poeta.

Activitats

POESIES

1.- “Mozart” (1r C)

2.- “Les tres amigues” (1r C)