INS Màrius Torres

c/ Narcís Monturiol, 2 25002-Lleida Telf. 973 26 09 00

Centenari "MÀRIUS TORRES"

UN XIC MÉS DE MÀRIUS TORRES

Aquest és any de festa per al nostre centre i per a Lleida, es celebra el centenari del naixement del nostre poeta lleidatà Màrius Torres. En algunes de les matèries del Batxillerat artístic i en la d’Educació Visual i Plàstica a l’ESO, hem treballat sobre la figura i trajectòria del poeta, és per això i abans d’endinsar-nos en les propostes, que a totes les classes se’ls ha explicat breument qui era Màrius Torres i quina és l’obra que ens ha deixat. Es tractaria doncs, de treballar des de les seves paraules i vivències tal qual cadascú les interpreta, sent i imagina en l’avui.

Activitat 1: DESCOBRIM LA IMATGE DE MÀRIUS TORRES

Curs: 2n. Cicle de secundària, concretament dins el curs de 3r. d’ESO, en l’assignatura d’Educació Visual i Plàstica.

Proposta: a partir d’uns fulls en format DIN A4, que contenen unes taques de colors en l’escala de grisos, ( en realitat és una imatge fragmentada del retrat d’en Màrius Torres), els alumnes agrupats de 3 a 4 membres, la reprodueixen en format més gran, tot guardant amb la màxima exactitud possible les proporcions originals. La tècnica: el guaix.

Resultat: sorpresa! A mesura que es van enganxant en un paper gegantí les diferents parts treballades es va descobrint el retrat del poeta Màrius Torres.

Activitat 2: HOMENATGE AL POETA A TRAVÈS D’IMATGES I PARAULES ESCRITES

Curs: 1r curs de Batxillerat Artístic, dins la matèria de Tècniques graficoplàstiques.

Proposta: partim d’una sèrie d’escrits de diferents escriptors que han homenatjat l’obra i figura del poeta Màrius Torres: Pep Coll i “ L’auca de Màrius Torres”, l’Albert Ràfols-Casamada amb els seus poemes d’ “Hora Ascendent” i “Tres poemes”; Jordi Pàmias amb“ A Màrius Torres” i finalment el poema “Fidelitats” de Josep Borrell. Estudiem a fons tot el text sencer, i ens imaginem el contingut de la proposta plàstica que el representa, tenint en compte l’experimentació amb diferents tècniques graficoplàstiques.

Resultat: per tal d’unificar el contingut i resultat final de les imatges i del text, es donen unes mides úniques per a tothom, i uns criteris plàstics similars: monocrom amb escala de grisos, podent emprar un o dos colors puntualment per a remarcar quelcom.

Activitat 3: MURAL IMAGINARI AL CENTRE MÀRIUS TORRES

Proposta: s’explica en què consisteix el procediment de la pintura sobre el mur i totes les seves vessants històriques i tècniques. A partir d’aquí cada alumne/a ha d’escollir un racó del centre per a projectar-hi un mural sobre la imatge del poeta i a la vegada del centre. Tot això caldrà justificar-ho a més de presentar un fotomuntatge del resultat final.

Resultat: justificació i fotomuntatge amb la tècnica de retoc d’imatges, de com es projectaria aquest mural en la paret escollida.

Activitat 4: CELEBREM EL CENTENARI MÀRIUS TORRES AMB LA REVISTA TRENCACLOSQUES

Curs: proposta oberta a tots i totes les alumnes del centre.

Proposta: concurs per il•lustrar la portada i contraportada de la revista de l’Institut Màrius Torres: Trencaclosques. La temàtica una vegada més gira entorn al centenari del naixement del poeta. Els estudiants d’ESO també poden participar en una altra il•lustració de la mateixa temàtica, on el dibuix guanyador/a serà publicat en la mateixa revista. Tècnica lliure, segons les bases establertes en el concurs.

Resultat: treball amb tècniques tradicionals, inusuals i de retoc fotogràfic.

Activitat 5: FUSIÓ DEL PRESENT AMB LA IMATGE DE MÀRIUS TORRES

Curs: treball a nivell de centre, tan de companys/es com d’alumnat.

Proposta: a partir dels retrats fotogràfics dels professors i professores del centre, així com dels retrats dels alumnes de l’ESO, s’elabora un mosaic fotogràfic amb un programa especial, on a partir de tot aquest fons fotogràfic es genera la imatge fotogràfica del propi poeta Màrius Torres.

Resultat: pixel•lació a l’atzar de les imatges-retrats com a components de la nova imatge generada, la del Màrius.

Activitat...

Proposta: bé això és tan sols una petita part de la tasca duta a terme al nostre centre, i en algunes de les matèries d’Audiovisual i plàstica. Les propostes cap a Màrius Torres, no s’aturen, potser perquè ell mateix en el seu poema d’Aniversari (1942), en la darrera línia ens diu quelcom significatiu en el present: “... jo vull la pau- però no vull l’oblit.” Cal doncs saber qui és el nom que porta el nostre centre: Màrius Torres.