logo índex inclusió 2a Part. El procés de l'Índex
Tamany text normal Tamany text gran Tamany text més gran
2a Part. El procés de l'Índex
Anar a inici Botó per imprimir Botó per visualitzar pdf Anar a ajuda Sortir Anar a 1a part Anar a 3a part Anar a 4a part Anar a 5a part
Introducció · Primera fase: Inici del procés de l’Índex · Segona fase: Anàlisi del centre · Tercera fase: Elaboració d’un pla de millora del centre amb una orientació inclusiva · Quarta fase: Implementació dels aspectes prioritaris que cal millorar · Cinquena fase: Avaluació del procés de l’Índex

Opinió sobre l'Índex

Cinquena fase: Avaluació del procés de l’Índex (contínuament)

L’equip revisa el progrés global dels processos de millora. Té en compte qualsevol progrés més ampli a l’hora de canviar les cultures, les polítiques i les pràctiques. Es comenten les modificacions que s’han de fer en el procés de l’Índex. Els indicadors i les preguntes, de la manera com s’han adaptat per a un centre escolar concret, es fan servir per revisar l’amplitud dels canvis del centre i per formular noves prioritats per al pla de millora del proper curs.

Avaluació de les millores

Per avaluar el progrés global, els membres de l’equip responsable de la planificació de la millora del centre necessiten recollir i revisar els indicis de progrés en cada una de les àrees de millora del pla. Haurien de reflexionar sobre els canvis a partir dels criteris establerts en el pla i com s’han de modificar aquests a mesura que sorgeixen temes nous. També haurien de considerar la manera de continuar el treball en el proper curs. Així mateix, es pot avaluar el procés de millora com a resultat d’una nova anàlisi del centre utilitzant les dimensions, els indicadors i les preguntes, a mesura que s’inicia la nova planificació del curs. Això pot revelar qualsevol canvi cultural que va més enllà d’una prioritat concreta ja planificada.

pujar

Revisió del treball realitzat amb l’Índex

El treball que se segueix amb el procés de l’Índex també exigeix una avaluació. L’equip hauria de revisar l’ús que s’ha fet de l’Índex i decidir com es poden utilitzar millor els materials a l’hora de millorar el desenvolupament del centre en els cursos vinents. Haurien d’avaluar fins a quin punt l’Índex ha ajudat el centre a adoptar un compromís més ferm cap a maneres de treballar més inclusives.

L’equip haurà de reflexionar sobre la composició del grup coordinador de l’Índex i les seves relacions amb les estructures de planificació del centre. Haurà d’avaluar si els seus membres estaven ben preparats per a aquesta tasca i com l’han portada a terme. En aquest sentit, hauran de valorar la manera com han consultat els altres grups implicats en el treball amb l’Índex. També cal valorar la pertinència del repartiment de responsabilitats per tal de portar a terme noves recerques i anàlisis d’informació, així com per implementar les prioritats de millora. Un altre aspecte interessant d’avaluar serà la manera com s’ha donat suport a aquests grups de treball. L’amic crític pot ser una persona valuosa en aquest procés. No obstant això, l’èxit d’aquest tipus d’autoavaluació exigeix que tots els membres del grup estiguin disposats a qüestionar les seves pròpies pràctiques. El quadre 9 inclou preguntes que poden ajudar l’equip responsable de la planificació de la millora del centre a l’hora de revisar el seu treball.

Quadre 9.  Revisar el treball realitzat amb l’Índex
· Fins a quin punt el grup coordinador ha treballat bé des del punt de vista de la composició, la distribució del treball entre els membres, les consultes amb les altres persones i la transferència de responsabilitats per al treball de millora?

· Fins a quin punt hi ha hagut un canvi en el compromís cap a maneres més inclusives de treballar en el centre?

· Fins a quin punt s’han incorporat els conceptes clau de l’Índex (inclusió, barreres, recursos i suport) a la política i la pràctica escolar?

· Fins a quin punt ha estat inclusiu el procés de consulta? Qui més podria contribuir en aquest procés en els propers cursos?

· Fins a quin punt les dimensions i les seccions de l’Índex han estat útils per estructurar la planificació de la millora del centre?

· Fins a quin punt els indicadors i les preguntes ajuden a identificar les prioritats o a fer precisions concretes que es podrien haver oblidat?

· Fins a quin punt és adequada la recollida de dades a l’hora d’avaluar les prioritats i implementar el procés de millora? Com es podria perfeccionar?

· Fins a quin punt el procés de treball amb l’Índex contribueix, per si mateix, a establir formes més inclusives de treballar?

· Com es mantenen els processos de millora? Com es podria perfeccionar aquest procés?

pujar

Continuació del procés de l’Índex

En aquesta fase final del procés, que pot coincidir amb el final d’un curs de treball amb l’Índex, l’equip fa revisions sobre la manera com s’ha coordinat l’Índex. En aquest punt, en molts centres la majoria del professorat ja estarà familiaritzat amb l’Índex, però s’hauria d’explicar el procés al professorat nou com a part del programa d’acollida al centre. El fet de tornar a considerar els indicadors i les preguntes com a part del procés de revisió pot conduir a una valoració complementària del centre educatiu. La cinquena fase està estretament relacionada amb la segona fase i, d’aquesta manera, continua el cicle de planificació escolar.

Construir sobre una filosofia inclusiva

Index for inclusion © World copyright CSIE Ltd 2002 - ISBN: 84-88795-80-7
Posada en pràctica de les prioritats de millora Manteniment del procés de millora Registre del progrés