Ubicació en el currículum i contribució a l’assoliment de les competències

Els materials que presentem tenen una relació directa amb la matèria de Ciències socials, geografia i història de 4rt. d’ESO i amb les matèries d’Història del món contemporani i Història del batxillerat. També es relacionen amb alguns continguts d’Educació per a la ciutadania i Educació eticocívica, de 3r i 4rt d’ESO, respectivament. Altres possibles connexions poden establir-se principalment amb Filosofia i Ciutadania, Literatura Catalana, Literatura Castellana i Literatura Universal, i Història de l’Art del batxillerat. Finalment, també poden ser d’utilitat per plantejar recerques o activitats en el projecte de recerca de 4rt d’ESO i en el treball de recerca del batxillerat.

Educació Secundària Obligatòria

Batxillerat



Educació Secundària Obligatòria

Els materials que presentem s’integren principalment dins els continguts curriculars de 4rt d’ESO i, en concret, en el bloc “Les arrels del món contemporani”:

  • Identificació dels elements de canvi i continuïtat entre l’Antic Règim i l’època contemporània.
  • Anàlisi de les revolucions i transformacions polítiques que donen inici a l’època contemporània. Identificació dels seus antecedents, entre els quals el reformisme il·lustrat, i de les seves conseqüències socials, fins al prenent. Anàlisi de l’evolució històrica d’Espanya i Catalunya al segle XIX i valoració dins el context internacional.

També tenen relació amb diversos continguts del bloc comú:

  • Recerca d’aspectes de la vida quotidiana del passat, a partir d’informacions extretes de fonts primàries, prioritzant les fonts orals i d’arxiu, i secundàries. Elaboració i lectura de mapes històrics.
  • Ús de formes diversificades, tant escrites com orals, prioritzant els mitjans audiovisuals i el TIC, per comunicar els resultats d’una recerca individual o en grup.
  • Identificació d’alguns canvis, continuïtats i ruptures en el món de la cultura, l’art i de les mentalitats, a nivell mundial i local, i interpretació dins el context, amb atenció especial als rols de gènere.

Relació amb les competències bàsiques:

Les competències pròpies de la matèria de ciències socials estan estretament vinculades al bloc de competències específiques centrades en conviure i habitar el món, que comprèn la competència en el coneixement i la interacció amb el món i la competència ciutadana, dins el conjunt de competències bàsiques que s’han distingit per l’educació obligatòria. A més, la matèria de ciències socials contribueix al desenvolupament d’altres competències comunicatives, metodològiques i personals, com és el cas de la competència en el tractament de la informació i competència digital. Aquests materials, en tant que proporcionen a l’alumnat coneixements i habilitats per ubicar-se en el món, esbrinar els orígens i causes de determinats problemàtiques actuals i aprendre a participar en els valors de les societats democràtiques, contribueixen a l’assoliment de totes aquestes competències. En concret, es tracta de materials que incorporen activitats que incideixen en les següents habilitats:

  • Els processos de raonament, l’actitud reflexiva en la selecció, tractament i utilització de la informació i les seves fonts, en diferents suports.
  • L’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació per a la resolució de problemes que es plantegen en diferents situacions i entorns, per tal de convertir la informació en coneixement.
  • L’autonomia, la responsabilitat  i iniciativa personal en la presa de decisions i en el treball en equip.
  • La voluntat per cultivar la pròpia capacitat creadora en resoldre problemes.
  • L’interès per participar en la vida cultural i contribuir a la conservació i difusió del patrimoni de la pròpia comunitat.
  • El coneixement sobre l’evolució i organització de les societats des d’un anàlisi multicausal, per jutjar els fets i els problemes socials històrics i comprendre millor la realitat del present.
  • La comprensió dels valors en què s’assenten les societats i les seves institucions i l’evolució cap a la conquesta de la democràcia i la construcció de la pau.


Batxillerat

Els materials que presentem s’integren principalment dins els continguts curriculars de 1r i 2n de batxillerat, en la matèria de modalitat d’Història del món contemporani i en la matèria comuna d’Història, respectivament.

En el cas de la Història del món contemporani, els materials es relacionen amb el bloc d’”Antecedents històrics i evolució general del segle XIX”:

  • Anàlisi i sistematització dels fets polítics més rellevants de la construcció de l’estat liberal a Espanya (1808-1874). Identificació de l’impacte de la Guerra del Francès i anàlisi dels punts més significatius de la Constitució de Càdis, en comparació amb altres textos constitucionals del segle XIX. Valoració argumentada de les continuïtats i canvis respecte de l’Antic Règim.

També té relació amb diversos continguts del bloc comú:

  • Localització en el temps i en l’espai dels processos, estructures i esdeveniments més rellevants de la història d’Espanya i Catalunya, contrastant críticament algunes interpretacions historiogràfiques sobre un fenomen o procés. Identificació de continuïtats, canvis i retrocessos, així com de les relacions de simultaneïtat en la successió dels fets d’un mateix període històric.
  • Identificació de les causes i les conseqüències dels fets històrics i dels principals processos d’evolució i canvi anteriors a l’època contemporània que permetin l’anàlisi de situacions posteriors, així com les particularitats de l’evolució històrica de Catalunya i d’Espanya.
  • Valoració del paper dels homes i les dones, individualment  i col·lectiva, com a subjectes de la història de Catalunya i Espanya i exercitació de l’empatia històrica.
  • Realització de treballs d’indagació històrica –individuals o en grup- que comportin la recerca, obtenció i selecció d'informació a partir de fonts diverses. Processament i interpretació de la informació obtinguda, tot comprovant la validesa de les hipòtesis formulades i comunicació dels resultats, combinant diferents formes d'expressió, incloses les possibilitats que proporcionen les TIC, i fent un ús correcte del llenguatge i del vocabulari històric pertinent.

Pel que fa a la matèria comuna d’Història, els materials es relacionen amb el bloc “Transformacions en el segle XIX”:

  • Anàlisi i sistematització de les principals transformacions econòmiques, socials, culturals i polítiques operades a Europa a finals del segle XVIII i inicis del segle XIX com a punt de partença de l’evolució històrica posterior, fent referència als principis i característiques bàsiques de l’Antic Règim. Valoració argumentada de les continuïtats i canvis respecte de l’Antic Règim.

També tenen relació amb diversos continguts del bloc comú:

  • Recerca, obtenció i selecció d'informació a partir de fonts diverses (documents històrics, textos historiogràfics, fonts iconogràfiques, informacions proporcionades pels mitjans de comunicació i les tecnologies de la informació, etc.) Processament i interpretació de la informació obtinguda, tot comprovant la validesa de les hipòtesis formulades.

Relació amb les competències generals del batxillerat:

Els materials que presentem es relacionen amb les competències que s’han considerat genèriques de l’etapa i, especialment, amb la competència en el coneixement i interacció amb el món, la competència en la gestió i tractament de la informació, la competència digital i la competència en recerca. Les activitats d’aprenentatge que es plantegen atenen la necessitat de construir el contingut de les matèries d’Història del món contemporani i Història a través de la integració de la capacitat d’interpretar les demandes per tal de decidir quina mena d’informació cal cercar, o bé definir de forma clara quin és el problema a resoldre per tal de plantejar la millor estratègia per trobar la solució, accedint a diferents fonts d’informació i avaluant-ne la qualitat i fiabilitat. En aquest sentit, els materials que presentem també contribueixen a desenvolupar les competències que s’han destriat com a pròpies de les matèries d’història del batxillerat: la competència en la dimensió temporal de l’experiència humana, la competència en la crítica de fonts històriques i la competència social i cívica.

Portada     Crèdits del web     Mapa Web