Com utilitzar aquests materials

Les formes d'utilització són molt diverses i segurament cada docent trobarà una “via d'explotació” personal d'aquests materials. No obstant així, des d'aquí en suggerim tres:

a) pel que fa a les propostes didàctiques ja dissenyades, us fem les següents recomanacions, atenent a les finalitats que perseguiu i a la tipologia de l’alumnat:

Si voleu experimentar amb materials diferents dels convencionals i engrescar l’alumnat en nous reptes, com començar a conèixer algunes eines de la web 2.0, us recomanem la WebQuest. A més, la WebQuest necessita dels materials que nodreixen aquesta web, per tant pot ser una bona manera de conèixer-los i interactuar amb ells.
Si busqueu activitats que plantegen interrogants a l’alumnat per tal que trobi la solució de manera autònoma i creativa, disseccionant les fonts primàries i desxifrant-les per arribar a la clau del problema i de la solució, us recomanem el TAF. El TAF ja ofereix una selecció de documents prou significativa de l'esdeveniment en qüestió. És una bona oportunitat per conèixer la Guerra del Francès a partir del testimoni del poble català i per fer treballar als alumnes amb documents i fonts primàries. Us el recomanem vivament. Si voleu saber més dels TAF podeu fer clic en aquest enllaç
Per a l’alumnat que necessita instruccions més precises per arribar a l'objectiu, el més apropiat són els apartats: "Posa-hi Ordre", un exercici sobre ordenació cronològica; "Qui diu què", sobre identificació de missatges i autors i "Divisions territorials", sobre la nova ordenació territorial catalana i l'annexió de Catalunya a l'imperi francès. Són exercicis més ràpids de resoldre, que poden fer-se en una classe i que serveixen com a introducció per tractar el tema de la Guerra del Francès.
Si teniu alumnat de tot una mica, podreu combinar-los en funció de les necessitats.

b) el banc de documents.

Teniu a la vostra disposició un extraordinari dipòsit de fonts primàries sobre la Guerra del Francès. Els textos estan classificats per matèries que descobrireu quan entreu en aquesta secció. Un altre valor afegit d'aquesta part és que una part d'aquests textos són inèdits i aprofitem l'avinentesa per divulgar-los, i provenen tant d’arxius locals com d’arxius generals, de Catalunya i de fora del país. Amb aquests documents a la mà, no us serà difícil trobar aplicacions didàctiques per:

• comentaris de textos

• exercicis sobre causes-conseqüències

• recerca de relacions i associacions entre diferents matèries o conceptes: polítiques-guerra-economia, etc.

• suport per l'exposició del tema i demostració empírica d'allò que caracteritza l'esdeveniment.

• material de base per dissenyar altres activitats, com jocs d'associació entre dades cronològiques, documents i protagonistes, afegir altres fets destacats a la cronologia, cercar personatges destacats de la localitat, construir itineraris sobre l’episodi, i idear altres activitats aprofitant els recursos wiki.

c) el treball amb fonts d'arxiu

Aquests materials també tenen com a finalitat engrescar i orientar el professorat que vol treballar aquest episodi històric i d’altres a través de les fonts d’arxiu. Per tant, pot ser un model per actuacions similars en altres moments històrics, especialment des de la història local. Per a atènyer aquest objectiu, oferim orientacions per treballar amb fonts d'arxiu a l’aula i a l’arxiu i saber quin aprofitament podem fer d'ells. Es descobreix com es pot preparar una visita, com es localitzen i es classifiquen els documents i els materials que contenen els arxius, quins instruments d'identificació es poden utilitzar, etc.

d) Línies de recerca

Amb aquests materials poden encetar-se altres línies de recerca, ja sigui des del projecte de recerca de 4rt d’ESO, des del treball de recerca del batxillerat, o com a treball de curs. Aquí en proposem unes quantes:

• Impacte de la Guerra del Francès a la teva comarca: l’impacte de l’ocupació napoleònica a través de les fonts d’arxiu de la comarca o localitat. Possibles temes d’estudi: invasions, mortalitat, reclutament, increment dels impostos, canvi d'autoritats, vivències de la gent, records, etc.

• Guerra i revolució: la invasió napoleònica com a introducció de les idees liberals: valorar el caràcter revolucionari de la guerra a nivell d’idees, amb la hipòtesi que la conjuntura de la guerra i el desgovern van accelerar la crisi de l’Antic Règim.

• El paper de la resistència popular (guerrilles) durant la Guerra del Francès.

• El timbaler del Bruc: entre el mite i la realitat.

• Història de les batalles de la Guerra del Francès.

• La Guerra del Francès a través de la literatura popular i culta.

• La Guerra del Francès a través de la història de l’art.

• Les visions de Goya sobre la guerra: Els desastres de la guerra.

• La Guerra del Francès a través del cinema: com s’ha tractat l’esdeveniment en diferents films.

• La Guerra del Francès: un pas més en la afirmació de la catalanitat o el naixement de la nació espanyola?

• Estudi de la  Junta Corregimental d'algun dels tretze corregiments de Catalunya durant la Guerra del Francès: origen, composició, ideologia, renovacions, actuació, relacions amb la resta d'autoritats...
Portada     Crèdits del web     Mapa Web