VALORACIÓ 
FINAL 
Aprendre és primordialment comprendre, i comprendre és 
qüestionar allò que creiem saber fins no estar-ne raonablement segurs 
que ho podem acceptar. Quan ho acceptem en aquestes condicions és perquè 
ho comprenem i, per tant, aleshores també ho sabem. Aquesta afirmació 
rau a la base del pensament crític.
Una hipòtesi de partida 
que he acceptat sense contrastar de manera expressa en aquest treball (si bé 
hi ha indicis suficients en aquest sentit) és que les estratègies 
pròpies del pensament crític contribueixen a desenvolupar no únicament 
els resultats acadèmics dels alumnes, sinó també les seves 
habilitats cognitives en general, i en particular la comprensió a què 
em referia en el paràgraf anterior. Així, he acceptat que el desenvolupament 
del pensament crític és positiu per a formar persones més 
preparades, persones més capaces a l'hora d'enfrontar-se tant a problemes 
acadèmics com a qüestions pròpies de la vida quotidiana.
Acceptat 
això, hi havia dues qüestions obertes: la primera, si hi havia realment 
la necessitat de contribuir a desenvolupar el pensament crític en els nostres 
alumnes; la segona, i en cas de respondre a la qüestió anterior de 
manera afirmativa, com fer-ho.
En la primera part del treball he mostrat 
com les capacitats dels nostres alumnes són millorables en un sentit real 
del terme. He analitzat alguns resultats de les Proves de les competències 
bàsiques relatives a l'any 2004 i els he comparat també amb els 
informes sobre el PISA referents a l'any 2003. La conclusió a què 
he arribat és que els alumnes presenten mancances precisament en aquelles 
habilitats que pretén desenvolupar el pensament crític, això 
és, en aquelles activitats que requereixen en primer terme la comprensió 
dels continguts -per oposició a una mera mecanització d'arquetipus 
de resposta.
Així, i si bé en termes absoluts els resultats 
dels estudiants catalans en les proves no difereixen en excés dels de la 
resta de països i se situen en un nivell intermedi, en aquelles activitats 
que requereixen més habilitats cognitives (millor comprensió, millor 
argumentació, millor plantejament del problema, etcètera) els seus 
resultats són prou inferiors. Reconèixer aquest fet com a problemàtic 
és un pas necessari per tractar de millorar la situació.
La 
segona qüestió oberta era la següent: si pensem que cal millorar 
les habilitats pròpies del pensament crític en els nostre alumnes, 
com fer-ho? Per diferents raons, la hipòtesi que s'ha afavorit és 
que, sent aquestes habilitats cognitives transversals, la millor manera de potenciar-les 
és afavorint el seu desenvolupament a través de les diferents àrees 
del currículum.
Les estratègies tradicionals usades per abordar 
aquestes qüestions, com ara estudiar formes de raonament, tipus de fal·làcies, 
etcètera, s'ha sostingut que no són l'única manera (i possiblement 
tampoc la més profitosa) per afavorir el desenvolupament de les habilitats 
cognitives en qüestió, com a mínim en alumnes dels primers 
nivells de l'ESO. Ara bé, defugir aquestes estratègies no comporta 
renunciar a l'objectiu que les estratègies pretenen. Així, la principal 
hipòtesi de treball era que aquestes habilitats es poden abordar des de 
les diferents àrees curriculars.
Les habilitats de què estic 
parlant són múltiples, i el seu grau d'aprofundiment també 
és divers. En la segona part del treball he considerat una manera simplificada 
d'abordar les qüestions centrals del pensament crític. Aquesta proposta 
simplificada es pot incrementar en complexitat, sobretot pel que fa a la dependència 
entre les diferents clàusules que donen suport a una tesi, i també 
pel que fa a la manera d'analitzar la manera com es produeix aquest suport.
El 
procediment que he proposat distingeix quatre fases o estadis: comprensió, 
reconstrucció de l'estructura del contingut, tesi o problema en qüestió, 
anàlisi d'aquesta estructura, i finalment obtenció de les conclusions 
pertinents. La qüestió tradicionalment considerada com a central de 
tot aquest procés és l'anàlisi de l'estructura que prèviament 
s'haurà reconstruït, però he volgut insistir en el fet que 
la comprensió i la pròpia reconstrucció de l'estructura són 
estadis també importants i absolutament necessaris: la manera com es comprèn 
la formulació del contingut, tesi o problema, i la manera com es reconstrueixen 
les diferents clàusules que li donen suport, és crucial per a la 
posterior anàlisi.
No he volgut estendre'm en les diferents formes 
d'argumentació que és necessari tenir en compte a l'hora de dur 
a terme l'anàlisi de les clàusules que, en virtut de la manera com 
es relacionen i estructuren entre si, donen suport a un contingut, tesi o problema. 
Amb tot, d'algunes n'he fet menció explícita, entre les quals el 
que considerem són condicions necessàries i suficients perquè 
algun fet s'esdevingui. En qualsevol cas, la idea de fons és que aprofundir 
en aquestes formes d'argumentació no ens ha de distreure de considerar 
l'estructura general del contingut, tesi o problema que estigui en cada cas en 
qüestió.
Finalment, en la tercera part del treball he volgut 
contrastar si, com contemplava la hipòtesi, les estratègies simples 
desenvolupades en la segona part del treball eren aplicables des de diferents 
àrees curriculars. Els exemples que he proporcionat per a les matemàtiques, 
les ciències socials, la filosofia, i també per a un cas de conflicte 
en el centre són orientatius i parcials, però proven que sí 
és possible ensenyar aquestes matèries considerant les estratègies 
que he apuntat. Suggereixen, a més, que aquesta possibilitat és 
extensible a altres àrees curriculars.
Ho advertia en la introducció, 
els canvis no es produeixen d'un dia per l'altre, però si la pràctica 
és constant, acaben per produir-se. El que he mostrat és que es 
pot fomentar la capacitat d'anàlisi crítica en els alumnes des de 
qualsevol àrea del currículum. Si fomentar aquesta capacitat d'anàlisi 
crítica és contribuir a millorar les habilitats cognitives dels 
nostres alumnes, i si això és una bona cosa, i si volem fer bones 
coses, aleshores la conclusió del sil·logisme resulta òbvia: 
hem de fomentar la capacitat d'anàlisi crítica en els alumnes des 
de qualsevol àrea del currículum.

  