| TERCERA 
PART
 
 APLICACIONS CONCRETES DEL PENSAMENT CRÍTIC
 
 En 
la primera part del treball s'ha defensat la necessitat de potenciar les estratègies 
de pensament crític a través de les diferents matèries curriculars.
 
 En 
la segona part del treball s'han proporcionat els instruments mínims per 
tal de potenciar el desenvolupament d'aquestes estratègies en els alumnes, 
fent especial atenció a la manera com es relacionen les diferents tesis 
involucrades en l'estructura d'un text (problema, situació, etc.).
 
 S'havien 
proposat dues qüestions diferents a investigar.
 
 Per un costat, assumir 
que les habilitats cognitives són millorables per mitjà de l'ús 
d'estratègies pròpies del pensament crític i, en relació 
amb això, triar els elements bàsics del raonament que poguessin 
esdevenir la base per a la reconstrucció i per a l'anàlisi de l'estructura 
d'un text (problema, situació, etc.), i per a elaborar una resposta després 
d'aquesta reconstrucció i d'aquesta anàlisi. Això s'ha fet 
a la segona part del treball.
 
 Per un altre costat, avaluar la possibilitat 
que les estratègies pròpies del pensament crític s'introdueixin 
en diferents àmbits curriculars per mitjà de l'ensenyament de diferents 
matèries -i no únicament com a matèria específica. 
D'això s'ocupa aquesta tercera part del treball.
 
 En aquesta tercera 
part em centraré a exemplificar l'aplicació de les estratègies 
introduïdes en la segona part del treball en diferents matèries curriculars 
i en alguna situació de conflicte possible a les aules. Els exemples que 
proposaré, això és important tenir-ho present, no pretenen 
cobrir per complet cap capítol del currículum, ni tampoc ser exhaustius 
pel que fa a aquest contingut, ni servir com a cap material d'unitat didàctica, 
però sí indicar de quina manera es podria aplicar l'estratègia 
proposada en diferents àmbits.
 
 En cada cas:
 
 " identificaré 
els continguts a adquirir;
 " proposaré una manera d'estructurar 
aquesta continguts; i
 " indicaré exercicis o activitats per a assolir 
els objectius d'acord amb l'estratègia que s'ha introduït aquí.
 
 Aquests 
paràmetres els emmarcaré sempre en els quatre punts que he establert 
en la segona part del treball, i que anomenaré aquí:
 
 | "	
Comprensió" Elaboració de l'estructura
 " Anàlisi 
de l'estructura
 " Elaboració de la resposta
 | 
 Les 
directrius a seguir a l'hora d'elaborar l'estructura de cada contingut en qüestió 
i la seva anàlisi prenen com a base l'arbre esquemàtic que hem vist 
més amunt, i que es pot expressar també com segueix:
 | Volem 
explicar un fet/situació/problema A.Ens preguntem:
 " per què 
A?
 Responem:
 " perquè B (això és, perquè 
B és la causa d'A).
 Seguidament, o bé ens preguntem:
 " 
per què B, o per què B causa efectivament A;
 " o bé 
acceptem simplement A.
 Si no hem acceptat encara A, aleshores buscarem les 
causes de B, o de per què B comporta A.
 I repetim aquest procés 
fins a topar amb afirmacions que acceptem per si mateixes.
 | 
 Així, 
en tots els casos serà central no només l'adquisició d'aquests 
continguts, sinó la seva comprensió el desenvolupament de l'actitud 
crítica.
 Els exemples seran respecte d'un aspecte curricular acotat 
de les matèries de:
 
 " Matemàtiques 
(1r d'ESO): m.c.d., m.c.m. i àrees de figures planes;
 " Ciències 
Socials (3r d'ESO): la globalització;
 " Filosofia 
(1r Batxillerat): el coneixement; i
 " un 
cas de conflicte en el centre.
 
   
 |